• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
17
در آستانه هفته دفاع مقدس؛

صندوق احیایی‌ها از موزه دفاع مقدس بازدید کردند

  • کد خبر : 3225
  • 30 شهریور 1401 - 11:58
صندوق احیایی‌ها از موزه دفاع مقدس بازدید کردند
در آستانه هفته دفاع مقدس جمعی از کارمندان صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی از موزه دفاع مقدس بازدید کردند.

این برنامه به اهتمام مرکز بسیج وزارت میراث فرهنگی طراحی شده و جمعی از پرسنل سایر ادارات وابسته و دیگر ادارات نیز در این تور اشناسازی حضور داشتند.

اما کمی از موزه دفاع مقدس بدانیم؛

مطالعات اولیه پروژه باغ‌ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، در آذر ماه ۱۳۸۳ آغاز شد و پس از بررسی طرح اوليه طی جلسات متعدد، در ابتدای سال ۸۵ به تصویب رسید. سپس طراحی موزه به مسابقه گذاشته شد و ۲۵۰ گروه در مسابقه شركت كردند كه از بين آثار دریافتی ۴۲ اثر به دبیرخانه تحويل داده شد. این موزه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران، اعضای شورای شهر و مقامات لشکری و کشوری در شهریور سال ۱۳۹۱ افتتاح شد. در اواخر سال ۱۳۹۵ با اعمال تغییراتی در ساختار و اهداف، این مجموعه به «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» تغییر نام داد.

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران از تعدادی تالار و یک قسمت انتهایی (یادمان دفاع مقدس) تشکیل می‌شود که در میان تالارهای مختلف این باغ‌ موزه تنها تالار پروانه‌ها جنبه موزه‌ای دارد. این تالار برای معرفی سرداران دوران دفاع مقدس در نظر گرفته شده است.

دیگر تالارها جنبه رویدادی دارند و می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به‌شکل زنده در همان حال‌و‌هوا دید. این تالار به این جهت پروانه‌ها نامیده شده است که به یاد شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و نیز معرفی فرماندهان شهید می‌پردازد.

تالار آستانه بخش دائمی موزه و نمایش‌دهنده مجموعه وقایعی است که در فاصله سال ۵۷ تا آغاز جنگ منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. همچنین روزهای آغازین جنگ تحمیلی را نیز در این تالار به تصویر کشیده‌اند.

تالار حیرت و واقعیت نمایش‌دهنده حیرت مردم ایران از شوک جنگ تحمیلی است. در روزهایی که مردم از پیروزی انقلاب شادمان بودند و نظام اسلامی ایران در حال شکل‌گیری بود، حمله رژیم بعثی به ایران با حمایت آمریکا مردم را حیرت‌زده و شوکه کرد. ملت ایران در طول دفاع از خاک خود در جنگ تحمیلی، حقانیت خود در دفاع از ارزش‌ها را به جهانیان ثابت کردند، حقانیتی که در این تالار به تصویر کشیده می‌شود.

تالار دفاع نمایش‌دهنده ساختار دفاعی کشور، از ارتش و بسیج گرفته تا نیروهای مردمی، است؛ کسانی که در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور تلاش کردند. این دفاع در کنار استفاده از ادوات جنگی به نمایش در می‌آید.

تالار آرامش روایتگر روزهای جنگ و دفاع از ناموس و خاک میهن است؛ روزهایی که در عین سختی‌ها و دشواری‌ها با آرامشی برای دفاع از ارزش‌های انقلاب همراه شده بود.

تالار شهادت به هفت مرحله تقسیم می‌شود. در این تالار شهادت از نیت تا عروج به تصویر کشیده شده است. عظمت، ارزش، جایگاه و تقرب شهید و شهادت در این تالار کرد عینی دارد.

تالار پیروزی پیروزی‌های دلاورانه جوانان ایرانی در روزهای جنگ را به تصویر می‌کشد؛ از پیروزی در عملیات‌های مختلف گرفته تا آزادسازی خرمشهر و پیروزی‌های عرفانی و معنوی.

تالار سرانجام آخرین تالار باغ موزه است. این تالار فضایی متفاوت دارد از آنچه تاکنون درباره جنگ گفته شد. بازدیدکنندگان پس از گذر از مراحل پیشین، به بالاترین نقطه از باغ موزه می‌رسند که در آنجا با یادمان، تصاویر، تندیس‌ها و بازمانده‌های جنگ تحمیلی مواجه می‌شوند و به آن‌ها ادای احترام می‌کنند.

اينجا راهی است كه علاوه بر تمام زيبايی‌هايش می‌بایست مفهوم مقاومت در برابر ظلم را تعبير كند. به همين خاطر در طول اين مسير كمتر گل‌های رنگارنگ و گياهان فصلی می‌بینید. تمام گونه‌های گياهی به‌كار رفته در طول این مسير، يک ويژگی مشترک دارد: عمر دائم. همچنین بسياری از آن‌ها گياهان دارويی هستند.

این باغ‌ راه را می‌توان كلكسيونی كامل و جامع از گونه‌های گياهی هميشه سبز و مقاوم دانست. گونه‌های گياهی اين باغ راه به درختان، درختچه‌ها، گياهان دائمی، گياهان دائمی گلدار و چمن‌های ورزشی مزين شده است. شايد در هيچ جای ديگر نتوانید ۴۰۰ گونه گياهی را در مدت چند دقيقه و در كنار يكديگر ببينيد كه البته به تناسب ارتفاع و شيب‌های مسير طراحی شده‌اند.

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=3225

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.