• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
20

دستاوردهای خوب در سخت‌ترین شرایط اقتصادی

  • کد خبر : 640
  • 10 شهریور 1400 - 8:43
دستاوردهای خوب در سخت‌ترین شرایط اقتصادی
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور قرار داشتیم، خوشبختانه با وجود ضربات سختی که ناشی از سیل، تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا در چند سال اخیر خوردیم، دستاوردهای خوبی داشتیم و به‌ خوبی با کمترین تکیه بر دولت توانستیم مأموریت‌های خود را پیش ببریم و از منابع مالی بیرونی به خوبی استفاده کنیم.

نشست ارائه گزارش عملکرد چهار ساله صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی عصر یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون توسعه مدیریت و منابع و مدیرکل دفتر حوزه وزارتی و امور بین‌الملل برگزار شد .

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن قدردانی از زحمات مدیرعامل، اعضای هیأت‌مدیره و مدیران صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی طی چندسال اخیر و ارائه پیشنهادها به این صندوق گفت: در دولت دوازدهم ۲۷۵ هزار تخت اقامتی تحویل گرفتیم، اما اکنون تعداد تخت‌های اقامتی به ۴۶۳ هزار عدد رسیده است.

دکتر مونسان افزود: بیش از ۲۲۴ هتل طی این مدت افتتاح کردیم که ۶۸ هتل آن چهار و پنج ستاره بود. همچنین تعداد تخت‌ها را به ۴۶۳ هزار تخت رسانده‌ایم در حالی‌که ۲۷۵ هزار تخت تحویل گرفته‌ایم . اوتصریح کرد: تعداد بوم‌گردی‌ها از بیش از ۲۴۰۰ بوم‌گردی‌ عبور کرد. خوشبختانه ترم‌های جدیدی مانند بوتیک هتل‌ها، اکوتوریسم و … وارد صنعت گردشگری کردیم .

سیاست افزایش سهم بخش خصوصی

هادی میرزائی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در ادامه ضمن تشکر از حمایت‌های دکتر مونسان گفت: پروژه‌های واگذار شده صندوق توسعه که در حال بهره‌برداری بوده به ۴۷ بنا شامل حمام ایرانی، هتل کاروانسرا، خانه خلاق صنایع‌دستی و فرش، فرهنگی‌پژوهشی، بوتیک هتل و پذیرایی می‌رسد. همچنین ۲۴ بنا در حال مرمت، ۳۸ بنا در حال طراحی و ۱۷ بنا در حال انعقاد قرارداد است . او ادامه داد: بیش از ۱۲ جلسه شورای فنی طی مدت یک سال برگزار شده است و در این جلسات از کارشناسان باسابقه و پیشکسوت در حوزه مرمت و اساتید دانشگاهی دعوت شده و نماینده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز حضور داشته است .

میرزائی با اشاره به حذف تدریجی بودجه صندوق و سیاست استقلال و توسعه صندوق توسعه، تصریح کرد: از سال ۸۷ با حذف اعتبار صندوق توسعه با سیاست گسترش سهم بخش خصوصی تلاش زیادی کردیم تا بدون کوچک‌ترین فروش و در عین حال حداکثر واگذاری و حتی تملک و خرید املاک را در بناهای تاریخی یا حریم‌های درجه یک انجام دهیم .

بازنگری سند احیا

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در خصوص اقدامات بازنگری سند احیا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به تهیه و تصویب متن اولیه سند احیا در ابتدا توسط صندوق، ضرورت بازنگری سند پس از گذشت ۱۰ سال از زمان تدوین، ایجاد زمینه بازنگری سند احیا در چند مرحله با تنظیم جایگزین‌های مختلف در سال‌های اخیر، ارسال سند برای ۷۰ نفر از نخبگان و افراد پیشکسوت برای دریافت تمامی نظریات اشاره کرد .

بسترسازی راه‌اندازی پایگاه اطلاعات مکانی بناهای صندوق

او با اشاره به مقدمات راه‌اندازی پایگاه اطلاعات مکانی بناهای صندوق توسعه تصریح کرد: در راستای پیاده‌سازی و طراحی سامانه صندوق احیا، اطلاعات، مستندات و روند کنترل پروژه‌های در حال مرمت و احیا ارزیابی شد و ۲۲۵ آیتم به شکل جامع و کامل برای مستندسازی الکترونیکی اسناد و بانک اطلاعاتی استخراج شد .

انعقاد تفاهم‌نامه‌‌های همکاری با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف

میرزائی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌‌های همکاری با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به منظور هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود طی چهار سال اخیر، اظهار کرد: تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین صندوق توسعه و احیا با سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، معاونت روستایی رئیس جمهوری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونت دهیاری‌های وزارت کشور امضا شد و قرار است تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین صندوق توسعه با ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور همکاری برای مرمت، احیا و بهره‌برداری بناهای تاریخی تحت مالکیت بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران منعقد شود . برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس بناهای تاریخی ایران، نشست‌های تخصصی و برگزاری بیش از ۳۲ رویداد فرهنگی در بناهای صندوق توسعه در سراسر کشور از جمله دیگر فعالیت‌های انجام شده این صندوق است . در پایان این نشست توسط دکتر مونسان لوح تقدیر به مدیرعامل و مدیران صندوق توسعه اهدا شد

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=640

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.