• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
18
مدیر پروژه های صندوق توسعه آذربایجان شرقی؛

دو بنای تاریخی آذربایجان شرقی به بخش خصوصی واگذار می‎شود

  • کد خبر : 2547
  • 31 خرداد 1401 - 5:46
دو بنای تاریخی آذربایجان شرقی به بخش خصوصی واگذار می‎شود
مدیر پروژه‌های صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در استان آذربایجان شرقی از واگذاری دو بنای مجموعه تاریخی کردشت و کاروانسرای جانانلو به سرمایه گذاران بخش خصوصی خبر داد.

«جابر نوروزی» با اعلام این خبر تصریح کرد: به زودی و طی فراخوان مزایده عمومی دومرحله‌ای دو بنای تاریخی مجموعه کردشت با کاربری فرهنگی هنری- اقامتی-پذیرایی- بهداشتی درمانی( مجتمع گردشگری بین راهی) و کاروانسرای جانانلو با کاربری اقامتی(مجتمع گردشگری بین راهی) به صورت قرارداد سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق استفاده و بهره‌برداری به سرمایه گذاران واجد شرایط بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی با بیان این که با واگذاری بناهای مذکور با کاربری متنوع فرهنگی هنری- اقامتی-پذیرایی- بهداشتی درمانی( مجتمع گردشگری بین راهی) برای مدت‌ زمان معین به بخش خصوصی، ضمن ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی، زمینه برای حفاظت و صیانت بهتر از آثار تاریخی فراهم می‌شود، گفت: مجموعه تاريخي كردشت با توجه به ويژگي‌هاي طبيعي و زيبايي‌هاي سايت (هم جداري با رود ارس، كوه هاي كيامكي و پوشش گياهي گسترده)، متراژ بالا و نيز استعداد مناسب بر سر راه جلفا به در قالب يك مجتمع بين راهي ( فرهنگی هنری، اقامتی، پذیرایی، بهداشتی درمانی) انتخاب شده است.

به گفته این مسئول کاروانسرای کوهستانی جانانلو به دلیل قرار گرفتن در جاده كليبر جانانلو در مسير پل‌هاي تاريخي خداآفرين و رودخانه ارس واقع شده است، کاروانسرای شاه عباسي جانانلو نیز با توجه به موقعيت قرارگيري و بقاياي به دست آمده و مهمتر از آن واقع شدن در مسیر محور گردشگری تاریخی طبیعی ارسباران قابلیت تبدیل به مکانی فرهنگی هنری و اقامتی پذیرایی را تحت عنوان مجتمع گردشگری بین راهی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه جاده فعلي كليبر- جانانلو تنها مسيري بوده كه قفقاز شمالي را به تبريز و جاده ابريشم متصل مي كرده و از اين نظر كاروانسراي شاه عباسي موجود در اين مسير از ارزش و اعتبار بسيار بالايي برخوردار بوده است.

گفتنی است؛ مجموعه کردشت در ۷۲ كيلومتري شهر جلفا مجموعه ای تاريخي قرار دارد كه به علت مجاورتش با روستاي كردشت به نام مجموعه تاريخي كردشت معروف شده است.

مجموعه تاريخي كردشت از قسمت‌های مختلف همچون حمام بزرگ ( قاجاری) ، عمارت، حمام کوچک ( صفوی )، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه ای که بنام قلعه عباس میرزا معروف است، ساخلو نظامی و … تشكيل شده است.

طبق كتيبه‌هاي موجود بر ديوارهاي مسجد اربابي، ساخته شدن آن به دوران صفويه نسبت داده مي‌شود و تزئينات آن مربوط به دوران اواخر صفويه و زنديه است.

كاروانسراي شاه عباسي جانانلو نیز در پنج کیلومتری راه جانانلو- کلیبر قرار دارد و از دو سالن تشکیل شده است. مصالح بکار رفته در ساخت این کاروانسرا سنگ، ساروج و آجر است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2547

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.