• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
27

سعدالسلطنه قزوین در مسیر ثبت جهانی

  • کد خبر : 1087
  • 23 مهر 1400 - 9:30
سعدالسلطنه قزوین در مسیر ثبت جهانی
به دنبال تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران، کارشناس ارزیاب يونسكو به منظور بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین از این مجموعه تاریخی بازدید کرد.

مجموعه سعدالسلطنه در مركز تاريخي شهر قزوین و در مجاورت بازار و ارگ شاهي (طهماسبي صفويه) قرارگرفته است و يكي از بزرگترين بناهاي عمومي و سراهاي بازرگاني كشور در عصر قاجاريه است که سال ۸۷، مدیریت احیاء و بهره برداری آن، از سوی صندوق توسعه و احیاء به سرمایه گذار سپرده شد. خوشبختانه با احیاء این مجموعه که می‌توانست در غفلت مسؤولان به نقطه منفی و پیامدهای آسیب‌زای شهری تبدیل شود، اکنون به یک محرک توسعه در آثار تاریخی استان و کشور شده است.

لازم به توضیح است پرونده ثبت جهانی «کاروانسرای ایرانی» در سازمان بین المللی یونسکو تشکیل شده است که در آن ۵۶ کاروانسرا از سراسر کشور مربوط به دوره‌های تاریخی ساسانی تا قاجار از جمله کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین برای ثبت در فهرست آثار جهانی درنظر گرفته شده اند. در بازدیدهای کارشناسان ارزیاب یونسکو، سیر تحول تاریخی و سیر تکامل طراحی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. تاکنون ۳۹ کاروانسرا توسط ارزیابان یونسکو در استان‌های مختلف بازدید شده و در نهایت در نشست میراث جهانی در تیرماه ۱۴۰۱ نتیجه این بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

بالغ بر ۱۱۸ کاروانسرا در سراسر کشور در اختیار صندوق توسعه و احیاء قرار دارد که مدیریت احیا و بهره برداری برخی از آنها از جمله سرای سعدالسلطنه، کاروانسرای افضل، کاروانسرای مرنجاب، … به بخش خصوصی سپرده شده است.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1087

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.