• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
25
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

مراسم معارفه مهندس ضرغامی و تکریم دکتر مونسان برگزار شد

  • کد خبر : 699
  • 10 شهریور 1400 - 9:44
مراسم معارفه مهندس ضرغامی و تکریم دکتر مونسان برگزار شد
مراسم تکریم دکتر علی‌اصغر مونسان و معارفه مهندس سید عزت‌الله ضرغامی با حضور معاونان و مدیران کل وزارتخانه و محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی در این مراسم که عصر امروز پنجشنبه چهارم شهریورماه در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات و ارائه گزارش عملکرد چهارساله مونسان گفت: «صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت این شعر درباره آقای مونسان صادق است. خوشحال هستم امروز توفیق خدمت کردن را دارم، دکتر مونسان را من از گذشته می‌شناسم با اسم و فعالیت‌های او در بنیاد مستضعفان، سازمان دفاع و مناطق آزاد آشنا هستم . » او افزود: «دکتر مونسان هرجا که خدمت کرده، سابقه خوب داشته است. او فرد کارآمد، پرتلاش و خدمت‌گزار است و قطعا از مشورت‌ها و تجربیات آقای مونسان استفاده خواهیم کرد . »

بالا بودن توانمندی مدیران وزارتخانه

مهندس ضرغامی تصریح کرد: «این وزارتخانه بدنه کارشناسی قوی و خوبی دارد و این یک مزیت نسبی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، مدیران او سطح توانمندی‌شان بالاست . »

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «این وزارتخانه سه حوزه تخصصی دارد که نگاه من به هر سه بخش مساوی و متعادل است. در تمام این حوزه‌ها در سراسر کشور گنجینه‌ای از کارشناسان، نخبگان، فعالان بخش خصوصی و وجود دارد. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وزارتخانه‌ای کم‌نظیر است که سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی جدی دارد . »

برنامه‌ای برای نجات بخش خصوصی

او در ادامه تأکید کرد: «شیوع کرونا موجب شد تا بخش خصوصی ضرر و زیان‌های زیادی ببیند و این بخش با دوران سختی روبه‌رو است به این منظور برنامه‌ای در این خصوص نوشته شده است و پس از نشست کارشناسی با کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام خواهم کرد تا بتوانیم بخش خصوصی را نجات دهیم . »

مهندس ضرغامی گفت: «یکی از کارهای ما برنامه‌ریزی برای استفاده از بدنه عظیم بخش خصوصی، کارشناسان و نظرات دلسوزانه در سراسر کشور است. گنجینه‌ای از زیبایی‌ها در کشورمان وجود دارد که با هماهنگی جدی با سازمان محیط‌زیست بتوانیم امکان بازدید مناطق بکر را برای مردم فراهم کنیم . »

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: «در این سه حوزه تا کنون اقدامات خوبی انجام شده و ما ادامه راه این برنامه‌ها خواهیم بود و در جایی که اقتضا پیش آید کارهای جدید را با روش‌های متعدد انجام می‌دهیم . »

باید جهش انجام شود

او تأکید کرد: «بنا بر فرمایش‌های مقام معظم رهبری باید جهش انجام شود، یکی از جاهایی که می‌توان این جهش را انجام داد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. با تغییر نگاه و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف می‌توان محقق کرد

مهندس ضرغامی با بیان اینکه امروز در جلسه هیئت دولت وزیر بهداشت در خصوص توسعه گردشگری سلامت اعلام آمادگی کرده است، افزود: «زمانی‌که وزارت بهداشت با تمام توان خود پای کار بیاید و سایر بخش‌ها کمک کنند می‌توانیم به توسعه گردشگری سلامت کمک کنیم . »

او ادامه داد: «این حوزه هم از لحاظ اقتصادی و هم فرهنگی و نیز صدور انقلاب بسیار بااهمیت است و همین سه حوزه در این وزارتخانه کافی است برای ایده‌های صدور انقلاب به شرطی که همه دست‌اندرکاران متوجه شوند که این حوزه بسیار مهم است

مهندس ضرغامی گفت: «باید به نیازهای مردم و آنچه دوست دارند توجه کنیم. اگر امروز خرابه‌های تخت جمشید برای ما مانده به نفع ماست و نباید ما این‌ها را به دو قطبی تبدیل کنیم. مثلا در روزی که منتسب هست به روز کوروش، بد است که این موضوع به دلیل برخی اشتباهات به‌جای یک روز وفاق ملی، تبدیل شود به دوقطبی‌های بد . »

مهندس  ضرغامی  چهره  ملی  و  مدیر  شناخته  شده  است

همچنین در این مراسم دکتر علی‌اصغر مونسان ضمن خیر مقدم به مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی در ادامه گفت: «خوشحالم در پایان ماموریت چهارساله با قلبی آرام که ناشی از تلاش همکارانم است، امروز حضور پیدا کردم. از همکارانم برای تلاش‌هایی که انجام داده‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنم . »

او افزود: «مهندس ضرغامی، چهره ملی، مدیر شناخته شده و با سابقه مدیریتی خوبی هستند و خوشحالم به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتخاب شدند . »

وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «روزی که این مجموعه را تحویل گرفتم، سازمان نحیفی بود و ثبات مدیریتی نداشت طی دوره‌های قبل تغییر مدیریتی زیادی انجام شده است، به این منظور زیاد به درون وزارتخانه پرداخته نشده بود . »

این وزارتخانه غریب و مظلوم است

او ادامه داد: «این وزارتخانه غریب و مظلوم است، در بدو ورود به این دستگاه، کل اعتبارت این مجموعه در سال ۹۶ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود . »

دکتر مونسان بیان کرد: «یک گردشگر خارجی ۱۳۰۰ دلار درآمد ارزی دارد. کشورها به ازای هر گردشگر حدود ۶ دلار هزینه می‌کنند اما در کشور ما حدود دو سنت هم برای گردشگر هزینه نمی‌کنند . »

وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «برای اینکه بتوانیم کاری انجام دهیم هرگز کار سیاسی نکردیم، هیچ انتصاب سیاسی نداشتم، وزارتخانه پنج معاون دارد. سه معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درون سازمانی هستند و انتصابات مدیران کل نیز عمدتا از مجموعه وزارتخانه بوده است . »

او ادامه داد: «وزارتخانه پیچیده‌ای بودیم، اما الان آرام هستیم و اتهام حیاط خلوت از آن که در گذشته به آن وارد بود، برداشته شد. در مجلس پاسخگو بودیم و کمترین پرسش را طی مدت چهارسال داشتیم. همچنین جایگاه خوبی در مجلس قبلی و کنونی داشتیم به‌طوری‌که جایگاهمان از قبل بهتر شد . »

دکتر مونسان اظهار کرد: «در این وزارتخانه به شدت بر روی شفافیت کار کردیم، اگر همه چیز را بتوانیم دیجیتال کنیم قابلیت کنترل و نظارت بالا می‌رود. بیش از ۴۵ سامانه نیز تولید کردیم . »

او ادامه داد: «طی این مدت هیچ کس را متهم به فساد نکردم، امضای طلایی نداشتیم و همه موارد را کمیته‌ای انجام دادیم. در این مدت کمترین مشکل را داشتیم و اگر تخلفی بود، شخصی و بسیار پایین بود . »

حضور  مهندس  ضرغامی  باعث  ارتقای  وزارتخانه  در  دولت  می‌شود

وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «این وزارتخانه آمادگی کامل را برای برنامه‌های جدید مهندس ضرغامی دارد. حضور شما باعث ارتقای بیشتر وزارتخانه در دولت می‌َشود با توجه به ارتباط خوبی که با دولت دارید . »

او ادامه داد: «لایحه شرح وظایف وزارتخانه را توسط یک گروه پژوهشی انجام دادیم، لایحه خوبی آماده شده است و الان در کمیسیون‌های فرهنگی دولت است یکی از افتخارات شما این باشد که این لایحه را با کمترین تغییر به تصویب برسانید. مجلس به این وزارتخانه علاقه‌مند است و پشتوانه محکم قانونی داریم . »

دکتر مونسان گفت: «در حوزه گردشگری برنامه راهبردی نداشتیم، سند راهبردی گردشگری را تهیه کردیم و برای ۲۸ دستگاه اجرایی کشور حکم گرفتیم. سند اقدام ملی نیز با کمک سازمان جهانی گردشگری در حال آماده سازی است . »

وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «بزرگ‌ترین چالشی را که در بدو ورود خود مطرح کردم جایگاه نداشتن وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود، خوشبختانه اکنون در دولت اثرگذار هستیم و بدون وابسته بودن به دستگاهی باوجود بودجه کم ارتقا پیدا کردیم . »

بناهای تاریخی را با کمک مردم مرمت کردیم

او ادامه داد: «بناهای تاریخی را با کمک مردم مرمت کردیم، بسیج مردمی و اقتصاد مردم پایه شکل گرفت. هر یک از مدیران‌کل استان‌ها براساس شایستگی‌هایشان منصوب شدند. مدیران‌کل استان‌ها جزو مدیران توسعه‌ای بوده و در کنار استاندار هستند. خوشبختانه با کمترین حمایت و بودجه دولتی هزاران اشتغال ایجاد کردیم

دکتر مونسان بیان کرد: «بیش از ۲۰۰۰ واحد بوم گردی ایجاد کردیم. ۲۲۵ هتل در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسید. بر روی مزیت کشور مانند اکوتوریسم کار کردیم و شاهد رشد عجیب در این خصوص بودیم . »

او ادامه داد: «طی این مدت از بیش از چهار میلیون گردشگر خارجی به بیش از هشت میلیون گردشگر خارجی رسیدیم، ۳۵ هزار اثر ثبت ملی داریم، این همه بنای تاریخی را با پول مردم مرمت کردیم . »

وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «مهم‌ترین موضوعی را که در این وزارتخانه انجام دادیم ارتقای جایگاه و ایفای نقش بود . »

او ادامه داد: « در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۸ میلیارد دلار درآمد ارزی رسیدیم. تمام این اتفاقات مثبت باعث شد نظر مجلس و دولت جلب شود.سهم عمده در ایجاد اشتغال و درآمد ارزی داریم اما چرا سهم ما در درآمدهای ارزی دیده نمی‌شود به این دلیل است که درآمدهای ارزی ما مستقیم به بازار می‌رود و به چرخه اقتصاد وارد می‌شود . »

وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه مدیران و معاونان خود را به مهندس ضرغامی معرفی کرد و برای همکاری با او اعلام آمادگی کرد و برای وزیر جدید در این پست آرزوی موفقیت کرد .

در پایان این مراسم، مهندس ضرغامی با اهدای لوح از زحمات دکتر مونسان تقدیر کرد

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=699

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.