• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
19

کارخانه حناسایی بم آماده واگذاری در مزایده است

  • کد خبر : 5204
  • 04 اردیبهشت 1402 - 8:21
کارخانه حناسایی بم آماده واگذاری در مزایده است
کارخانه حناسایی بم در اولین مزایده صندوق احیا در سال 1402 واگذار میشود.

کارخانه حناسایی بم در مزایده واگذار می‌شود کارخانه حناسایی بم یکی از میراث تاریخی دوران پهلوی است که در زلزله بم تخریب شده و امروز بهره برداری آن در مزایده صندوق احیا واگذار می‌شود.

کارخانه حناسایی کرمان در شهر بم قرار دارد و تحت مالکیت میراث است، این بنای ثبت ملی شده متعلق به دوره تاریخی پهلوی است، عرصه آن ۵۵۰۰ مترمربع و اعیان آن ۱۵۷۰ مترمربع است در گذشته کاربری کارخانه داشته و امروز کاربری صندوق احیاء برای آن، فرهنگی-کارگاهی (احیای صنعت حنا) – پذیرایی سبک است.

در خصوص این بنای تاریخی باید بدانیم که کارخانه حناسایی یکی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بم محسوب می‌شود و در زمان پهلوی اول به دست تاجر بمی ساخته شده است. در کارخانه حناسایی همان‌طور که از نام آن پیداست حنا را از منطقه نرماشیر بم یا شهرهای دیگر ایران برای کوبیدن به کارخانه می‌آوردند که پس از ساییدن، آن‌ها را در بازارهای منطقه به فروش می‌رساندند. در حال حاضر نیز در داخل کارخانه حناسایی سنگ‌های بزرگ که برای کار ساییدن بوده است به چشم می‌خورد.

این بنا در زمین لرزه سال ۸۲ حدود ۴۰ درصد تخریب و با مرمت های صورت گرفته پس از زمین لرزه، هم اکنون ۸۰ درصد آن بازسازی شده است.در ضلع جنوب و شرق آن گذر اصلی و فرعی وجود دارد و پیرامون آن را نیز بافت مسکونی فرا گرفته است.

مالکیت کنونی این بنا مربوط به وزارت میراث فرهنگی و دولتی است.بدنه اصلی این بنا از خشت خام با نمای آجری ست. این بنا حجره های متعدد و دو سالن بزرگ دارد و کماکان سنگ‌های بزرگ آسیاب در آن موجود است.

عرض سالن کارخانه حناسایی ۱۲ متر است که به عنوان عریض‌ترین سقف بنای تاریخی در کرمان به شمار می‌آید و سقفی دو جداره دارد. تیری که وسط سنگ‌ها قرار گرفته بسیار محکم و سقف حناسایی دوجداره است و سقف دیگر به‌صورت پالانی ساخته شده که دو طرف سقف را نگه می‌دارد.مطالعات مربوط به مداخلات و الحاقات نشان میدهد که این بنا در زلزله سال ۸۲ نیز، جز اندکی خسارت سالم مانده است و آن بخشی هم که خراب شده بود، ترمیم شد. مرمت این بنا در سال ۹۹ به پایان رسیده است که شامل الحاق پوشش آجری به بدنه خشتی در سالن های این بنا،‌کشیدن اندود کاهگل تمام سطوح پشت بام کارخانه،‌ اجرای کف سازی موزاییکی،‌ اجرای اندود گچ در دو دوره بر روی لایه اندود کاهگل دوره اول،‌ اضافه کردن درب فلزی در دوره معاصر به حصار جنوبی و ورودی های حجره ها،‌ اضافه کردن دیوار بلوکی در حصار غربی و شمالی و الحاق دیواری به ارتفاع ۱ متر در انتهای سالن و همچنین دیواری با همین ارتفاع و به شکل مدور در میانه سالن اصلی و جلوی یکی از ورودی هاست.

گفتنی است؛ تمام مراحل برگزاری مزایده از دریافت اسناد مزایده تا ارائه پیشنهاد مزایده‌گران و همچنین کمیته فنی و بازرگانی در زمان بازگشایی پاکت‌ها، از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به آدرس www.setadiran.ir انجام خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5204

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.