• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
23

کاروانسرای مرنجاب در مسیر ثبت در میراث جهانی

  • کد خبر : 1093
  • 01 آبان 1400 - 10:12
کاروانسرای مرنجاب در مسیر ثبت در میراث جهانی
کاروانسرای مرنجاب در مسیر جهانی شدن قرارگرفته است. پرونده این کاروانسرای تاریخی به عنوان اثری دارای شرایط ثبت جهانی در حال تکمیل و ارسال به یونسکو است.

کاروانسرای مرنجاب ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود که ارزیابان یونسکو هفته جاری از این کاروانسرا بازدید و مستندهای این اثر را بررسی کردند تا پس از تایید نهایی، طی ۶ ماه آینده ثبت جهانی شود.

سال گذشته نیز نمایندگان یونسکو و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی در بازدید از کاروانسرای مرنجاب، معیارهای این کاروانسرا را برای ثبت جهانی تایید کردند.

بهسازی و اصلاح تابلوهای مسیر این کاروانسرای، بهسازی و مرمت کاروانسرا، جمع آوری فنس‌ها، اتاق‌ها و کانکس‌های محوطه روبروی کاروانسرا، نماسازی جداره‌های سرویس بهداشتی و رنگ‌آمیزی کانکس‌های سرویس بهداشتی، جمع‌آوری نخاله های اطراف کاروانسرا و بهسازی و ساماندهی اتاقک موتورخانه از مهمترین اقدام‌های یک ماه گذشته برای ثبت این کاروانسرا بوده است.

گفتنی است پروند جهانی شدن کاروانسرای مرنجاب به عنوان یکی از ۵۶ کاروانسرای ایران با قدمت دوره صفوی در قالب پرونده «کاروانسرای ایرانی» در حال پیگیری است.

این کاروانسرای دارای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با ۲۹ اتاق است که سال ۱۳۹۴ مدیریت بهره برداری آن از سوی صندوق توسعه و احیا با کاربری اقامتی و پذیرایی به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های روستاهای آران و بیدگل سپرده شد.

بالغ بر ۱۱۸ کاروانسرا در اختیار صندوق توسعه و احیا قرار دارد که احیا و بهره برداری این مواریث تاریخی متناسب با نیازهای روز جامعه با مشارکت بخش خصوصی را پیگیری می کند.

حفظ و احیا میراث ماندگار و تاریخی کاروانسراها در شهرها و منازل بین راهی که از سوی صندوق توسعه و احیا دنبال می شود، ضمن ایجاد امکانات و تجهیزات به روز، در شکل و ساختار سنتی و با حفظ شان و اصالت بنا، می تواند علاوه بر توسعه صنعت توریسم و جذب گردشگر داخلی و خرجی، منجر به توسعه اقتصادی و فرهنگی منطقه پیرامون خود شود.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1093

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.