• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

اخبار ویژه

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد همکاری صندوق توسعه و احیا و وزارت کشور در احیای بناهای تاریخی تجربه مرمت و احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان بررسی می‌شود / تقدیر از مرمتگران و معماران بناها

24
نشست هم اندیشی نگهداشت مراکز تاریخی و فرهنگی برگزار شد

احیا بناهای تاریخی منطقه ۱۴ شهرداری با کمک صندوق توسعه و احیاء

  • کد خبر : 1097
  • 03 آبان 1400 - 16:20
احیا بناهای تاریخی منطقه ۱۴ شهرداری با کمک صندوق توسعه و احیاء
نشست هم اندیشی نگهداشت مراکز تاریخی و فرهنگی منطقه ۱۴ شهرداری تهران با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا برگزار شد. در این نشست که سوم آبان ۱۴۰۰ به دعوت شهردار منطقه ۱۴ و با حضور نمایندگان محلات منطقه در سالن جلسات شهرداری برگزار گردید، به تبادل نظر درباره چگونگی مرمت، احیا و بهره برداری از مجموعه های تاریخی و فرهنگی با کمک صندوق توسعه و احیا پرداخته شد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به اینکه بناهای تاریخی، هویت های هر شهر و منطقه ای هستند گفت: این صندوق صندوق در سال ۸۴ و پس از تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح نظام بودجه ریزی فرهنگی و واگذاری تصدی گری در بهره برداری از بناهای تاریخی به مردم و با هدف اعطاي مجوز کاربري و بهره برداري مناسب از بناها و اماکن تاريخي قابل احيا با استفاده از سرمايه گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي تشکیل شد. هادی میرزائی افزود: صندوق احیا می تواند با اعطای کاربری به بناهایی که تاریخی بوده و یا واجد ارزش تاریخی هستند، برای مالکان آنها ‎ارزش افزوده ایجاد نماید.
او دوره مدیریت فعلی را هنر مدیریت بدون پول عنوان کرد و افزود: صندوق احیا آمادگی دارد ضمن احیا و بازگرداندن هویت فرهنگی و تاریخی به بناهای واجد ارزش تاریخی منطقه، کارکرد اقتصادی این مجموعه ها را نیز با مشارکت بخش خصوصی و خود شهروندان توسعه دهد.
میرزائی این رویکرد که با تزریق اعتبار و بودجه می توان بناهای تاریخی را احیا و مرمت کرد را شکست خورده دانست و تصریح کرد: این مسیر که مجموعه های عمومی بخواهند به صورت مستقیم بناهای تاریخی را احیا کرده و بهره برداری کنند، مسیر باطلی است.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا از جذب ۲۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط این صندوق طی دو سال گذشته و با وجود شیوع ویروس کرونا خبر داد و اظهار داشت: اگر به مردم اعتماد کنیم و امور را به آنها بسپاریم، علاوه بر اینکه مورد استقبال قرار می گیرد بلکه سرمایه و اعتبار لازم برای مرمت و احیاء بناهای تاریخی نیز تامین می شود.
میرزائی با تاکید بر ضرورت در پیش گرفتن سیاست احیاء بافت های تاریخی توسط دفاتر تسهیلگری به جای تخریب و نوسازی آنها گفت: در دنیای امروز، اقتصادی ترین سرمایه گذاری در محلات تاریخی رخ می دهد نه در محلات نوساز. بنابراین می توانیم این تجربه دنیا را در منطقه ۱۴ عملیاتی کنیم.
ادامه کپشن: به گفته میرزائی در تمام کشور، بافت های تاریخی توسط مردم احیا می شود نه شهرداری و این موضوع تنها در شهرداری تهران اجرا نشده است.
او از تهیه طرحی برای حمایت از احیا بناهای تاریخی تهران خبر داد و تصریح کرد: این طرح که توسط صندوق توسعه و احیا تهیه شده است هم اکنون در کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در حال بررسی است که تصویب آن می تواند نقش بسزایی در مرمت و احیا بناهای تاریخی شهر داشته باشد.
میرزائی ضمن قدردانی از اهتمام شهردار جدید منطقه برای احیا بناهای تاریخی منطقه ۱۴ گفت: آمادگی داریم مدیریت احیا و بهره برداری از کوشک وثوق الدوله را به بخش خصوصی توانمند بسپاریم به گونه ای که تبدیل به مرکزی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی منطقه شود. همچنین با توجه به مذاکراتی که برای انعقاد تفاهم نامه مشترک با جامعه ارامنه از سوی صندوق احیا صورت گرفته است، می توانیم موضوع احیا گورستان های ارامنه و شاهزاده گرجستانی را هم در آن تعریف کنیم. او ادامه داد: حمام دولاب از جمله ظرفیت های مهم منطقه است که می تواند به عنوان حمام ایرانی و نقطه اتصال فرهنگی، احیا شده و به بهره برداری برسد. میرزائی گفت با همراهی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به تعیین تکلیف کردن تاریخی بودن یا نبودن بناهایی که موجب نارضایتی شهروندان گردیده اقدام می شود تا از این طریق مشکلات مردم منطقه نیز مرتفع گردد.

ایجاد منطقه تاریخی ویژه در منطقه ۱۴
‎شهردار منطقه ۱۴ شهرداری تهران نیز در ابتدای نشست با اشاره به اینکه این منطقه به دارالمومنین تهران معروف است گفت: اماکن تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارد که لازم است با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه و احیا، نسبت به احیا و بهره برداری از آنها اقدام کنیم. محمدامین سالاری‌پور تصریح کرد: در صورت تحقق این مهم می توانیم یک منطقه تاریخی ویژه در تهران ایجاد کنیم. او با تاکید بر اینکه منطقه ۱۴ نیاز به یک برند دارد ادامه داد: بسیاری از مناطق شهرداری به یک برند شناخته می شوند اما این مهم در منطقه ۱۴ مغفول مانده است و یکی از اهدافی که از این نشست ها دنبال می کنیم، برندسازی برای منطقه است. سالاری پور با اشاره به اینکه در این راستا یک کارگروه مشارکتی برای بررسی مسائل منطقه تشکیل شده است ادامه داد: امیدواریم همکاری دوجانبه با صندوق توسعه و احیا مستمر و رو به گسترش باشد.گفتنی است در این نشست نمایندگان محلات منطقه ۱۴ نیز به طرح دیدگاه های خودپرداختند. پس از پایان نشست نیز مدیرعامل صندوق احیا با همراهی شهردار منطقه و نمایندگان محلات از برخی مراکز تاریخی منطقه بازدید کردند.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1097

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.