• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
18

اختصاص سهمیه ثبت جهانی منظر شهری از هگمتانه تا همدان  

  • کد خبر : 2223
  • 31 فروردین 1401 - 9:04
اختصاص سهمیه ثبت جهانی منظر شهری از هگمتانه تا همدان  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان نسبت به عدم تناسب اعتبارات دولتی با هزینه کرد میراث فرهنگی همدان گلایه کرد و گفت: معاونت میراث فرهنگی امسال سهمیه ثبت جهانی را به همدان اختصاص داده است که مربوط به پرونده منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان است. «علی مالمیر» در گفت‌وگو با صابتا، […]

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان نسبت به عدم تناسب اعتبارات دولتی با هزینه کرد میراث فرهنگی همدان گلایه کرد و گفت: معاونت میراث فرهنگی امسال سهمیه ثبت جهانی را به همدان اختصاص داده است که مربوط به پرونده منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان است.

«علی مالمیر» در گفت‌وگو با صابتا، با بیان این که اعتبارات دولتی تناسبی با هزینه مورد نیاز در خصوص حفاظت از آثار تاریخی ندارد، اظهار کرد: در این زمینه، نیازمند افزایش اعتبارات برای حفاظت از آثار تاریخی هستیم البته ضرورت مشارکت مالکان و مردم نیز اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان این که عدم تناسب اعتبارات حتما نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها و مالکان بخش خصوصی و مردم است، گفت: اگر میراث فرهنگی متعلق به همه مردم است پس مشارکت همه مردم را نیز می‌طلبد و به لحاظ کمک‌های مادی و فرهنگی هر فردی باید با توجه به تعلق خاطری که به میراث دارد در معرفی و حفاظت و تلاش برای احیای میراث فرهنگی اهتمام کند.

این مسئول با اشاره به این که احیای میراث فرهنگی در حوزه ملموس نیز کمک‌هایی را لازم دارد، گفت: لازم است این کمک‌ها به صورت تسهیلاتی و در قالب تخصیص اعتبارات به خصوص برای مشارکت در احیای بناها و مجموعه‌های اقتصادی در شان بنا همراه با درامدی برای مالکان باشد که البته اقدامات خوبی انجام شده و طرح‌هایی از این دست را برای احیای بناها داشتیم.

وی با اشاره به اینکه میراث ناملموس، ثبت و مستندسازی آن‌ها و برگزاری جشن‌های نوروزگاهی با برگزاری میراث نامملموس می‌تواند در حفاظت بیشتر میراث فرهنگی کمک کرده و نسل جدید با آن‌ها آشنا شود، گفت: به طور مصداق، اتفاقات خوبی که در قالب نوروزگاه‌ها افتاد، می‌تواند در احیای میراث ناملموس ثمربخش باشد و گزیده‌ای از این برنامه‌هاست.

این مسئول با بیان این که کاروانسراهای متعددی در استان همدان وجود دارد، گفت: موضوع احیا و فعال شدن کاروانسرای تاج آباد در قالب فراخوان انجام شده و امروز فعالیت در این کاروانسرا مشغول است از طرفی کاروانسرای فرسفج را فراخوان کردیم ولی سرمایه گذاری مشارکت نکرد لذا برای این مجموعه تجدید فراخوان خواهیم داشت.

وی به حمام‌های حاجی و قلعه اشاره کرد و گفت: این ابنیه، دو بنایی است که از سال‌های گذشته واگذار شده بود و در حوزه بخش خصوصی هم طرح‌هایی ارایه شده که قرار است از بناهای تاریخی در تملک آنها استفاده کنند و طرح‌های گردشگری متعددی پویا شود.

میراث فرهنگی هگمتانه آمیخته با محور های گردشگری

مالمیر با بیان این که میراث فرهنگی هم از ابعاد فرهنگی و اهمیت آن در حفاظه بشری ارزشمند است، گفت: تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف ذاتی ما تلاش برای حفاظت و معرفی آن‌هاست که این مسئولیت بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاده شده است.

وی با بیان این که میراث فرهنگی یکی از بخش‌های تاثیرگذار در توسعه گردشگری است، گفت: انگیزه سفر بسیاری از گردشگران بازدید و شناخت از مواریث فرهنگی است لذا استفاده از این ظرفیت‌ها به لحاظ معرفی میراث کهن تاریخی برای مردم و ایجاد بستر مناسب برای حضور گردشگران ضرورت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران مطرح است، گفت: متاثر از این جایگاه تاریخی و نقش آفرینی در طول تاریخ، همدان از آثار ارزشمندی مربوط به ادوار مختلف تاریخی برخوردار است.

وی با بیان این که کتیبه‌های گنج نامه، شیر سنگی و آثار دیگری وجود دارد که گوشه‌ای از مواریث فرهنگی استان محسوب می‌شود، گفت: در سراسر استان محوطه‌های تاریخی پراکنده‌ای وجود دارند و پرداختن به این موارد از جنبه احیای بناهای تاریخی می‌تواند موثر باشد.

مالمیر با بیان این که در کنار ثبت جهانی پرونده دو کاروانسرای صفوی سایر کاروانسراها به یونسکو ارسال شده است، گفت: منتظر نتیجه آن هستیم تا عنوان جهانی را کسب کنند البته موضوع بعدی این است که بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها در اولویت کاری قرار دارد.

وی افزود: البته معاونت میراث فرهنگی امسال سهمیه ثبت جهانی را به همدان اختصاص داده است که مربوط به پرونده منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان است به طوری که با توجه به ویژگی‌های شهر همدان از ابتدای شکل گیری تا امروز را در بردارد.

این مسئول با بیان این که عرصه این اثر پیشنهادی مورد نظر است، گفت: هسته مرکزی بافت تاریخی شهر و بناهای تاریخی شهر که در این عرصه قرار گرفته‌اند می‌تواند به عنوان یکی از آثار بسیار ارزشمند، پهنه‎ای سراسر آثار و ارزش‌های تاریخی ادوار مختلف را در بر بگیرد از طرفی می‌تواند یکی از مهمترین جاذبه‌های ارزشمند کشور محسوب شود.

وی به محور فرهنگی که ثبت شده است، اشاره کرد و گفت: از عمق تاریخی که در هگمتانه شکل گرفته می‌تواند شروع شود و از مسیر خیابان اکباتان و مجموعه‌ای از بازار بناها و میدان امام که یکی از زیباترین میدانهای کشورمان محسوب میشود را شامل شود.

مالمیر در پایان خاطرنشان کرد: سایت موزه میدان امام نیز به عنوان اولین سایت موزه شهری کشور نیز آماده شده و قرار است که تداوم پیدا کرده و یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2223

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.