• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
17
با حضور استاندار و مدیرعامل صندوق توسعه و احیا صورت گرفت

امضای تفاهم نامه احیاء بناها و بافت های تاریخی یزد

  • کد خبر : 1852
  • 02 اسفند 1400 - 22:48
امضای تفاهم نامه احیاء بناها و بافت های تاریخی یزد
با حضور استاندار یزد و مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء تفاهم نامه حفاظت، مرمت و احیاء بناها، بافت های تاریخی محورها و فضاهای واجد ارزش تاریخی و فرهنگی استان یزد به امضای طرفین رسید. تهیه طرح جامع مدیریت یکپارچه بافت تاریخی شهر یزد، هماهنگی لازم بین دستگاه ها اجرایی جهت واگذاری حق بهره برداری از بناهای تاریخی و واجد ارزش به بخش خصوصی از طرف صندوق، حمایت از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، ایجاد شورای راهبری استانی و تشکیل هیات امنای مدیریت بافت تاریخی بخشی از مفاد این تفاهم نامه است.

به گزارش روابط عمومی صندوقتوسعه و احیاء، در این تفاهمنامه، دفتر نمایندگی صندوق توسعه و احیاء در استان یزد ایجاد می شود و شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان مجریان تفاهمنامه و استانداری یزد به عنوان ناظر و پشتیبان اقدام خواهد کرد.
در این مراسم که روز دوشنبه دوم اسفند ۱۴۰۰ در عمارت های مسعودیه و نظامیه تهران امضا شد، مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء با اشاره به اینکه با هم افزایی بین دستگاهی شاهد مدیریت یکپارچه بافت تاریخی یزد خواهیم بود گفت: به طور کلی رویکرد حفاظت از مواریث فرهنگی در اولویت استانداران نیست و یا در حد یک دغدغه باقی مانده است اما با حضور استاندار یزد و رویکرد جامعی که نسبت به این حوزه دارند، شاهد پیاده سازی مدیریت یکپارچه بافت ها و بناهای تاریخی این استان خواهیم بود.

هادی میرزائی تعارض بین دستگاهی را یکی از عوامل آسیب زا برای احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در استان یزد با امضای این تفاهم نامه که علاوه بر استانداری، سایر سطوح مدیریتی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه و شهرداری در آن مشارکت دارند، می توانیم شاهد یک اقدام متمایز در سطح ملی برای مرمت و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی باشیم.
او با تاکید بر اینکه یکی از محورهای اصلی این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت تشکل ها و شورای هماهنگی سازمان های غیر دولتی میراث فرهنگی کشور است ادامه داد: پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز به عنوان محور تخصصی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی در این مسیر ما را همراهی خواهد کرد تا در نهایت نگاه گردشگری در کنار حفاظت از مواریث تاریخی مسیر رو به رشدی را طی کنند.

‎بهره گیری از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی
‎استاندار یزد نیز در ادامه با اشاره به اینکه امروز در این استان موضوع میراث فرهنگی، بافت های تاریخی، گردشگری و صنایع دستی در راس اولویت ها قرار دارد گفت: هر چند پیش از این کارهای خوبی انجام شده اما کارهای زیادی بر زمین مانده و تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم.
‎مهران فاطمی با تاکید بر اینکه به لحاظ ساختاری، محتوایی و برنامه ای، اتفاقات خوبی در حال شکل گیری است افزود: مهمترین اصلاح ساختاری برای دستیابی به نقطه مطلوب

، ایجاد معاونت گردشگری در استانداری یزد است که موافقت های اولیه آن اخذ شده است.
‎او حفاظت و احیا بافت های تاریخی و میراث فرهنگی را نیازمند مرجع بالادستی دانست و تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند در این زمینه موفق باشد و با توجه به چند بعدی بودن این حوزه، لازم است تولیت آن در یک معاونت مجزا تعریف شود.
‎استاندار یزد ایجاد منطقه نمونه گردشگری را همراستا با مدیریت یکپارچه بافت تاریخی و افزایش مشوق ها برای احیاء بناهای تاریخی عنوان کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان یزد مصوب کردیم افرادی که ملکی تاریخی در بافت دارند از تسهیلات مسکن ملی برای مرمت و احیاء آن استفاده کنند.
‎فاطمی با قدردانی از رویکرد صندوق توسعه و احیاء برای باززنده سازی بناهای تاریخی اظهار داشت: احیا بافت و بناهای تاریخی به تنهایی از عهده دولت خارج است و باید به سمت بهره گیری از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی حرکت کرد.
‎او با تاکید بر اینکه الگوی احیای پردیس اردکان که توسط صندوق احیاء صورت گرفت، باید در تمام استان تسری پیدا کند ادامه داد: مجموعه مدیریت استان یزد و دستگاه های اجرایی با صندوق توسعه و احیاء همکاری کامل خواهند داشت تا این تفاهم نامه با سرعت مضاعف عملیاتی شود.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.