• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
25
مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء خبر داد

تبدیل ۵ مجموعه تاریخی و فرهنگی به خانه خلاق

  • کد خبر : 983
  • 20 مهر 1400 - 5:09
تبدیل ۵ مجموعه تاریخی و فرهنگی به خانه خلاق
مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء از راه اندازی خانه های خلاق در 5 مجموعه تاریخی در سراسر کشور خبر داد.

هادی میرزائی با اشاره به نتایج نهایی آخرین فراخوان عمومی بناهای تاریخی و فرهنگی که مهر ماه سال جاری اعلام شد تصریح کرد: حمام حاج شهباز خان (استان کرمانشاه)، عمارت مشیر دیوان (استان کردستان)، خانه زعیم ابوئی ( استان سیستان و بلوچستان)، خانه نجفی و عمارت حاج رئیس (استان بوشهر) ۵ مجموعه تاریخی هستند که مدیریت بهره برداری آنها در آخرین فراخوان عمومی این صندوق با کاربری خانه خلاق به سرمایه گذار بخش خصوصی سپرده شد.

او تصریح کرد: علاوه بر ماموریت احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، حمایت، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع‌دستی و فرش دستباف نیز به ماموریت‌های این صندوق اضافه شده که تعریف کاربری خانه خلاق برای بناهای تاریخی در همین راستا بوده ست.

میرزائی خاطرنشان کرد: با توجه به روند رو به رشد صنایع‌دستی بومی، در کنار اهمیت و ارزش بالای مواریث فرهنگی و وجود جاذبه‌های طبیعی به عنوان بال توسعه اقتصاد معیشتی و اشتغالزایی پایدار، با راه‌اندازی مرکز خلاق صنایع‌دستی و فرش دستباف با هدف آموزش، توسعه، ترویج و صادرات محصولات بومی مجموعه های تاریخی، قدمی موثر در اشتغال پایدار حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برداشته خواهد شد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء، نبود مدیریت یکپارچه و برنامه راهبردی را از جمله عوامل اصلی انحراف خانه‌های خلاق از ماموریت اصلی خود عنوان کرد و ادامه داد: صندوق توسعه برای اصلاح این روند، تاکید دارد که این خانه‌ها علاوه بر اینکه محلی برای ارائه آثار فاخر صنایع‌دستی و فرش دستباف با مهر اصالت ملی و بین‌المللی باشد، امکان برگزاری کارگاه‌های مشترک، مهارت‌آموزی و توانمندسازی علاقه‌مندان، برندسازی و مارکتینگ و اتصال به بازارهای ملی و جهانی نیز در این اماکن فراهم شود.

میرزائی اظهار داشت: توجه به هویت تاریخی و فرهنگی در واگذاری ها، از جمله مهمترین رویکردهای صندوق توسعه و احیاء است که به ویژه در دو سال اخیر بر آن تاکید شده است به طوری که کاربری های فرهنگی، نقشی پررنگ تر از سایر کاربری های داشته است.

او ادامه داد: این رویکرد باعث شده مجموعه های تاریخی احیاء شده به مراکزی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، معرفی ظرفیت های فرهنگی بومی (اعم از آداب و رسوم و … )، شناساندن مولفه های تاریخی و هویتی محلی و در مجموع به محرکی برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه تبدیل شود. به گفته میرزائی سپردن مدیریت احیا و بهره برداری این مجموعه ها به بخش خصوصی، منجر به ایجاد جریان حیات فرهنگی و اقتصادی در این مجموعه ها و ارتقای کیفیت بهره برداری آنها شده است.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=983

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.