• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16
دارابی مطرح کرد؛

تکریم از مفاخر ادای دین به سرمایه‌های ملی و اجتماعی / مفاخر میراث حلقه اتصال گذشته و آینده

  • کد خبر : 2664
  • 14 تیر 1401 - 5:32
تکریم از مفاخر ادای دین به سرمایه‌های ملی و اجتماعی / مفاخر میراث حلقه اتصال گذشته و آینده
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی تکریم از مفاخر را ادای دین به سرمایه های ملی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: این مفاخر نمادهایی زنده‌اند از پویایی یک ملت در مسیر شناخت و حفظ فرهنگ خود. این مفاخر معاصر حلقه اتصال گذشته و آینده هستند. 

«علی دارابی» این وزارت دوشنبه ۱۳ تیرماه در آیین نخستین نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی که در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه معاونت میراث‌فرهنگی در دوره وزارت و مدیریت مهندس ضرغامی در سنگر صیانت، حفاظت، احیا، معرفی و آموزش میراث‌فرهنگی ۵۴ برنامه ویژه را طراحی و تدوین کرده است، ادامه داد: ضبط تاریخ شفاهی، تشکیل انجمن خیرین میراث، جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای و اینک نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی جزو این برنامه‌هاست.

وی با بیان این که کمیته بررسی و انتخاب مفاخر زیر نظر معاون میراث‌فرهنگی از میان ده‌ها چهره، استاد و فرزانگانی که عمده فعالیت آن‌ها در مجموعه میراث‌فرهنگی بوده، برای نخستین دوره ۱۲ نفر را انتخاب کرده است، گفت: از میان این همه سرآمد و مفاخر در گستره علوم مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی اعم از باستان‌شناسی، معماری، مرمت، علوم اجتماعی و علوم انسانی گزینش و انتخاب تعداد محدود امری دشوار است، اما بی‌تردید با برگزاری نخستین دوره و تداوم آن در سال‌های دیگر فرصتی برای تجلیل از سایر مفاخر و سرآمدان خواهد بود که این ما را به آینده امیدوار می‌کند.

این مسئول با بیان این که زیست متعالی در این سرزمین نیازمند پیوندی پویا بین گذشته و حال است، اظهار کرد: این زیست کیفی نیازمند باور، دانش، علوم و تجربه از گذشته تا به امروز است و مظاهر این انتقال همان است که امروز میراث‌فرهنگی می‌نامیم.

وی افزود: این مظاهر تا خوانش نشوند تداوم پیدا نمی‌کنند و تا روایت نشوند قوام نمی‌یابند، چراکه وقتی از میراث‌فرهنگی سخن می‌گوییم، مرادمان همه چیزهای ارزشمندی است که به فرهنگ یک مملکت تعلق دارند از طرفی این میراث حاصل تلاش مردمانی است که در گذشته زندگی کرده‌اند و آن ارزش‌ها را از نسلی به نسلی انتقال داده‌اند.

این مسئول با بیان این که گذر تاریخ در این سرزمین شاهد مردمانی بوده است که شمول رحمت الهی را در زندگی خود با خلق آثاری تبلور داده‌اند که امروز برای ما نه آن آثار بلکه روایت نهان در آن میراث‌فرهنگی نام ‌گرفته است، گفت: مردمانی باورشان از فیض و ارزش‌های الهی را در قالب آثاری تبیین و تجسم کرده‌اند که امروز به‌عنوان مصادیق هویت و فرهنگ این سرزمین به ما به امانت رسیده است.

وی تصریح کرد: صحنه زندگی علم، ادب و هنر ایران‌زمین تبلور و تجسم حضور مردان و زنان بزرگی است که طی ادوار مختلف تاریخ ایمان، علم و عمل را به هم‌ پیوند زده و تداوم و قوام را در زیست مادی و معنوی‌شان معنا بخشیده‌اند.

دارابی با تاکید بر این که خوانش و روایت و تداوم و قوام کار مردمان عادی و فعل روزمره نیست، گفت: این مسائل مردان و زنانی را می‌خواهد که به مرتبه‌ای از وجود رسیده باشند که قدرت خوانش فیض جاری در زمان را دارا باشند و به مرتبه‌ای از بروز و ظهور رسیده باشند که آن را روایت کنند.

وی با بیان اینکه آنان همان بزرگانی هستند که از جهد و تلاش و ایثار بسیار در عرصه فرهنگ، علم و دانش به اجتهاد عملی و نظری رسیده‌اند، افزود: این مفاخر نمادهایی زنده‌اند از پویایی یک ملت در مسیر شناخت و حفظ فرهنگ خود. این مفاخر معاصر حلقه اتصال گذشته و آینده هستند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: زنان و مردانی که هر یک به سهم خود، در تکمیل دانش و زیست جوامع و توسعه فرهنگی نقش بسزایی داشته‌اند و اینان مرارت‌ها و زحمات زیادی را به جان خریده‌اند تا چراغ فروزان و مشعل‌دار راه سایر انسان‌ها باشند. بسیاری از ناشناخته‌ها را شناسایی کرده‌اند و بسیاری از پرسش‌ها را پاسخ داده‌اند تا دنیای مجهولات را برای ما معلوم‌تر کنند.

دارابی با اشاره به اینکه آسمان علم و فرهنگ، دانش و خرد این سرزمین پر از چنین ستارگانی است، گفت: وقتی از ایران عزیز سخن می‌گوییم از مجد و عظمت، تمدن و فرهنگ و تاریخ آن با افتخار یاد می‌کنیم، یعنی از حکیم طوس به بلندای شاهنامه، به بزرگی حافظ و سعدی، از زکریای رازی، بوعلی سینا، رودکی و ملاصدرا و از عظمت مولانا، خواجه‌نصیر، ابوریحان و فارابی و دیگران می‌گوییم.

وی افزود: این پهنه و قلمرو ایران فرهنگی بزرگ است که مرزها را درنوردیده است. از ایران با سابقه ۷هزارساله که به قدمت تاریخ پهلو می‌زند، می‌گوییم. فرهنگ و تمدن ایران در طول تاریخ همواره پویا، مانا و سازنده بوده است. مهم‌ترین نشانه آن همین است که امروزه اثری از بسیاری از اقوام و ملل کهن جهان روی زمین نیست، اما ایران در برابر تندباد حوادث و شکست‌ها و پیروزی‌های گوناگون پایدار و سرافراز مانده است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح‌کرد: آنچه که ما را امروز گردهم آورده است، گفتن و شنیدن از ایران و اسلام و مفاخر این مرز پرگهر است. سرزمین ایران، مردان و زنان بزرگی را به شایستگی و بزرگی به خود دیده که تاثیر حضورشان تا امروز جاریست. این بزرگی امروز در قامت مردان و ایثارگرانی چون شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای بزرگ تبلور یافته که حافظ یک ملت هستند و حافظه تاریخی جامعه را پر از حضورشان می‌کنند.

دارابی تکریم از مفاخر را ادای دین به سرمایه‌های ملی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: الگوها و اسوه‌هایی که به مثابه حافظه تاریخی یک ملت هستند. گذشته را چراغ راه آینده خوانده‌اند، زیرا ملتی که گذشته خود را نشناسد، آینده‌ای نخواهد داشت. ملتی که تاریخ، سرنوشت و پیشینه خود را نشناسد، دچار بی‌هویتی، گسست فرهنگی و بی‌قانونی می‌شود، چراکه گذشته، حافظه تاریخی یک ملت است.

وی در پایان جامعه بدون حافظه تاریخی را جامعه‌ای در حالت تعلیق دانست و گفت: معاونت میراث‌فرهنگی با این نگاه و رویکرد نخستین همایش نکوداشت مفاخر و چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران زمین را برگزار می‌کند، با این هدف که فرهنگ قدرشناسی و صدر نشاندن مفاخر، معرفی اسوه‌های حقیقی، انتقال تجارب برای جامعه و قدردانی از خدمات و تلاش‌های آن‌ها را به سهم خود ادای وظیفه کرده باشد و چه نیکوست که تکریم این عزیزان در زمان حیات پربارشان انجام شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2664

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.