• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16
مدیرعامل صندوق احیا؛

حفاظت از عرصه جهانی یزد در دستور کار است/ آرامش یزد منحصر بفرد است

  • کد خبر : 2745
  • 18 تیر 1401 - 8:42
حفاظت از عرصه جهانی یزد در دستور کار است/ آرامش یزد منحصر بفرد است
مدیرعامل صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی به تفاهم نامه صندوق با استان یزد پیرامون حفاظت از بافت جهانی اشاره کرد و گفت: حفاظت در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت در دستور کار و ضوابط آن در دست تدوین است.

هادی میرزایی با بیان اینکه ثبت جهانی یزد در فهرست آثار
یونسکو به عنوان دومین شهر میراث جهانی اتفاقی بسیار مبارک برای ایران است، گفت: این رویداد نشان می‌دهد معماری، آداب و رسوم، سبک زندگی و بسیاری از داشته‌های ما ایرانیان امروز بسیار در جایگاه بالایی قرار گرفته که از طریق مجاری بین‌المللی معتبر به تمام دنیا معرفی می‌شود و پاسداشت آن را وظیفه‌ای جهانی می‌دانند.
وی با بیان اینکه حفاظت از میراث ملموس و ناملموس یزد یکی از برنامه‌های ماست، گفت: در کمتر نقطه‌ای از ایران چنین بافت منسجم و یکدستی وجود دارد که مردم در آن پس از گذشت قرنها همچنان زندگی ‌می‌کنند و سکونت داشته و اصالت خود را حفظ کرده‌اند.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی با تاکید براینکه یزد به عنوان شهر میراث جهانی مجموعه ای آثار تاریخی ارزشمند مانند مساجد تاریخی از جمله مسجد جامع، خانه‌های تاریخی، حوزه‌های علمیه، کوچه‌ها و ساباطها، ارامستان تاریخی، آتشکده و کنیسه و جزئیاتی مانند بادگیر، گچ بریهای خاص، معماری منحصربفرد و… است، گفت: از مهمترین ویژگی‌های یزد در این حوزه را می‌توانیم به بافت تاریخی ساده و آراسته با سختکوشی، سازگاری با طبیعت و مصالح بومی و شاید از همه مهمتر آمیخته با آرامش بدانیم.
وی با بیان اینکه آرامش یزد منحصربفرد است گفت: یزد شاخصه‌های زیادی دارد که بارها و بارها از آنها یاد شده است اما معتقدم جزو مهمترین این شاخصه‌ها آرامشی است که جز در یزد در هیچ کجای ایران پیدا نمی‌شود.
وی افزود: وقتی بر فراز یزد می‌بایستی جز مناره و بادگیر و گنبدهای کاشی کاری شده و گلین و در دور دست رملهای شنی و از سوی دیگر کوه کمتر ساختمان بلند و نابهنجاری به چشم می‌خورد که این وصادیق جز در یزد پیدا نمی‌شود.
وی با بیان اینکه عرصه جهانی، حریم درجه بندی شده و بافت‌های تاریخی مجاور یزد باید همگی باهم حفاظت شوند، گفت: صرفا نباید حفاظت را محدود به عرصه جهانی کنیم هرچند که حفاظت از این بخش یزد بسیار اهمیت دارد بلکه باید در ضوابط مورد نظر تمام بافت‌های تاریخی یزد را مانند عرصه جهانی حفاظت کنیم چرا که یزد اگر امروز یزد شده به واسطه حیات اجتماعی بافت‌های متعدد تاریخی بخصوص بافت جهانی است.
میرزایی با اشاره به تفاهم نامه صندوق توسعه و احیا با متولیان استان یزد بخصوص استاندار یزد خاطرنشان کرد: حفاظت در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت در دستور کار و ضوابط آن در دست تدوین است و در این خصوص تمام تلاشمان را به کار خواهیم بست.
این مسئول در پایان یادآور شد: یکی از مهمترین اقدامات ما در استان یزد مرتبط با عرصه جهانی و برنامه‌هایی برای درآمدزا کردن بافت، رفع مشکلات حقوقی و قانونی املاک، واگذاری‌ها و از همه مهمتر حفاظت از میراث ناملموس، هویت و اصالت این بافت ارزشمند و ذی نفع شدن جامعه محلی در اقتصاد بافت تاریخی و حفاظت مردم محور است.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2745

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.