• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
22
جمعه 27 اسفند 1400 افتتاح می‌شود:

خانه تاریخی سرهنگ بخردی؛ نمایشی از اصالت معماری صفوی

  • کد خبر : 2041
  • 25 اسفند 1400 - 10:17
خانه تاریخی سرهنگ بخردی؛ نمایشی از اصالت معماری صفوی
خانه تاریخی سرهنگ بخردی که به‌همت صندوق توسعه و احیا در سال 97 به سرمایه‌گذار تحویل داده شده و مرمت آن به پایان رسیده، روز جمعه 27 اسفند 1400، با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث استان اصفهان، آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

پایگاه خبری صابتا- شالوده خانه سرهنگ بخردی در اصفهان، از معماری‌های به‌جامانده از دوران صفویه است که در دوره قاجار تکمیل شد و در هر دو دوره به عنوان کاروانسرا مورد استفاده بوده است. در پهلوی اول ، تغییراتی در بنای آن انجام شده است. این خانه در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره‌‌ی ثبت ۱۸۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. مساحت عرصه این بنا یک‌هزارو۱۸۵ متر مربع و اعیان آن، دوهزارو۹۴ متر مربع است.

این بنا از طرف صندوق توسعه و احیا، در بهمن ۹۷، طی تشریفات قانونی مزایده، برای مرمت، احیا و بهره‌برداری با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی به سرمایه‌گذار تحویل داده شد.

خانه سرهنگ بخردی، از نظر کیفیت و تنوع تزیینات یکی از ارزشمندترین خانه‌های تاریخی است؛ تا حدی که کارشناسان لقب موزه آثار تزئینی را به آن داده‌اند. جالب است بدانید که در این خانه حتی از کاغذدیواری هم استفاده شده است. تزئینات خانه تاریخی بخردی دارای اصالت، خلوص و سادگی سبک معماری اوایل دوره صفویه هستند.

معمولاً در خانه‌های چهار ایوانی چهار تالار وجود دارد، اما ویژگی منحصربه‌فرد خانه سرهنگ بخردی این است که پنج تالار دارد. این خانه جزو خانه‌های اقماری بوده و خانه‌های اقماری چندین حیاط دارند و به یک بیرونی و اندرونی محدود نمی‌شوند.
این خانه در منتهی‌الیه غربی باغ جمیلان ساخته شده و طول محوطه‌ی اصلی آن به‌اندازه عرض باغ بوده است و از نوع خانه‌های ایوان‌دار اوایل دوره صفویه به‌ شمار می‌رود. این‌گونه خانه‌ها اصولاً دارای ایوان در قسمت میانی و تالار اصلی در جبهه شمالی ایوان و اتاق‌ها در طرفین شرقی و غربی آن بوده‌اند.

خانه تاریخی سرهنگ بخردی، بیست‌وهشتم اسفند، با حضور مدیرعامل و عوامل فنی و اجرایی صندوق توسعه و احیا و علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، و مجتبی و مژگان محمدی سرمایه‌گذاران آن افتتاح شده و در فاز بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.