• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14
کریم لطفی، معاون فنی و اجرایی صندوق توسعه و احیا خبر داد؛

خانه زینعلی و اسدی و خطیبی قزوین در آستانه ورود به فاز اجرایی

  • کد خبر : 1971
  • 16 اسفند 1400 - 9:16
خانه زینعلی و اسدی و خطیبی قزوین در آستانه ورود به فاز اجرایی
یکشنبه 15 اسفند 1400، کمیته فنی صندوق توسعه و احیا، میزبان مشاورین طرح بناهای تاریخی قزوین بود. در این جلسه، گزارش مطالعات شناخت و آسیب‌شناسی و طرح احیا پروژه‌ بناهای تاریخی خانه زینعلی و اسدی، و خطیبی قزوین مورد بررسی قرار گرفت و کلیت این طرح مورد تصویب قرار گرفت. مقرر شد مطالعات تکمیلی در راستای ارسال به جلسه شورای فنی و اقتصادی، به این مؤسسه ارجاع شود.

پایگاه خبری صابتا- کریم لطفی، معاون فنی و اجرایی توسعه و احیا، درباره تاریخچه بناهای فوق مطرح کرد: «خانه خطیبی و خانه‌ دیگری در مجاور آن که به خانه «زینعلی و اسدی» مشهورند از بازماندگان خانه‌های باغداران و تجار قزوین هستند و مربوط به دوره قاجار است که در بافت تاریخی شهر قزوین، در خیابان مولوی، گذر صالحیه، جنب مسجد آقا معصوم کوچه خطیبی واقع شده است؛ محدوده‌ای که به محله قملاق معروف است. خانه «زینعلی و اسدی» شامل دو عمارت بیرونی (خانه زینعلی) و اندرونی (خانه اسدی) است. همچنین این خانه در اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ۳۷۹۶ به ثبت ملی رسیده است. خانه خطیبی نیز شامل دو مجموعه بزرگ مسکونی و ۳ حیاط است.»
لطفی در توضیح مرمت و بهره‌برداری خانه زینعلی و اسدی و خطیبی، گفت: «این بناها جزو خانه‌های تاریخی و ثبتی شهرستان قزوین است که خانه «زینعلی و اسدی» در راستای مصوبه هیئت‌دولت در سال ۸۹ و خانه خطیبی بر اساس اذن واگذاری وزارت میراث در سال ۹۵ به صندوق توسعه و احیا سپرده شد و پس از آن در اسفند ۹۹ طی فرآیند قانونی و در تشریفات مزایده با کاربری اقامتی، پذیرایی به سرمایه‌گذار واجد شرایط تحویل شد.  حال پس از گذشت یک سال فاز ۱ مراحل مطالعه و آسیب‌شناسی و طرح مرمت آن در حال اتمام است. پس از پایان طرح مرمت، این پروژه‌ها وارد فاز اجرایی می‌شود.»

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1971

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.