• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
21
با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و مسئولان استانی اصفهان، افتتاح شد؛

خانه سرهنگ بخردی؛ روایتگری از صفوی تاکنون

  • کد خبر : 2070
  • 27 اسفند 1400 - 16:53
خانه سرهنگ بخردی؛ روایتگری از صفوی تاکنون
خانه تاریخی سرهنگ بخردی، جمعه 27 اسفند 1400 که با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث استان اصفهان، سرمایه‌گذار و تعدادی از کارشناسان ناظر و استادکاران این بنا، افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پایگاه خبری صابتا- در این افتتاح خانه سرهنگ بخردی، هادی میرزایی، مدیرعامل و عوامل فنی و اجرایی، صندوق توسعه و احیاء، علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، و علی، مجتبی و مژگان محمدی سرمایه‌گذاران آن، همچنین تعدادی از استادکاران، مرمتگران سنتی و کارشناسان ناظر حضور داشتند.

خانه تاریخی سرهنگ بخردی (خانه حاج‌رسولی‌ها) یادگاری از معماری صفوی است که در دوره قاجار تکمیل شده و در دوره پهلوی اول، تغییراتی در آن انجام شده است.

این بنا تحت مالکیت شخصی بود که توسط میراث فرهنگی خریداری شده و در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره‌‌ی ثبت ۱۸۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. مساحت عرصه این بنا یک‌هزارو۱۸۵ متر مربع و اعیان آن، دوهزارو۹۴ متر مربع است.

پس از آن، در بهمن ۹۷ نیز از طرف صندوق توسعه و احیا، طی تشریفات قانونی مزایده، برای مرمت، احیا و بهره‌برداری با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی به سرمایه‌گذار تحویل داده شد.

 

پس از افتتاح و بازدید از این بنای تاریخی، هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق در این افتتاحیه ضمن تبریک سال و نیمه شعبان، درمورد عملکرد صندوق توضیح داد: «از زمان تشکیل این صندوق تا دو سال گذشته، ۶۰ مجموعه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده و طی دو سال اخیر توانستیم با سیاست دولت‌ها و رؤسای‌جمهوری محترم، ۷۸ مجموعه تاریخی واگذار کنیم . ماموریت ما در گام اول اینه که برای باززنده‌سازی و احیای این میراث فرهنگی، کاربری متناسب و در شأن آثار تعیین می‌شود. با تعیین این کاربری زمینه‌ی مطالعات فنی و اقتصادی، متناسب با وضعیت اماکن مجاور، مطالعات شهرسازی، معابر و دسترسی‌ها و نیازهای این منطقه ابلاغ می‌شود، سرمایه‌‌گذار در مرحله مزایده قرار می‌گیرد و به سرمایه‌گذاری که صلاحیت‌های فنی و اقتصادی را کسب کند، عرضه می‌شود. بعد از دوره بازگشت سرمایه، این بنا مجددا به مجموعه صندوق برمی‌گردد و قراردادها از مرمت و احیا، به اجاره و نگهداری تغییر می‌کند. پس گام اول ما واگذاری این بناها برای مرمت به بخش خصوصی است. در زمان واگذاری پس از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی به طرح‌هایی که هم‌زمان به تصویب صندوق رسیده و نظارت‌های صندوق و اداره کل استان اعمال شده، ۷۰ درصد تسهیلات از منابع تبصره ۱۸ تخصیص پیدا می‌کند. در بعضی موارد نیز که یه‌عنوان پروژه‌های ملی هستند از کمک‌های فنی، اعتباری دولت در قالب تبصره ۱۹ می‌توانیم استفاده و اهدا کنیم. با این اتفاق بناهایی که متروک مانده و هزینه‌های نگهداری آن برعهده دولت بودو عملاً مرمت آن‌ها امکان‌پذیر نبود، با همان سیاست‌ها و بدون دخالت در بنا احیا و بهره‌برداری می‌شود و هزینه‌های جاری دولت را کاهش می‌دهند. ضمن اینکه زمینه اشتغال بخش مهمی از کشور فراهم می‌شود.»

او با اشاره به تاریخچه خانه سرهنگ بخردی، درباره واگذاری آن توضیح داد: «این بنا با اعتماد به مردم و بخش خصوصی، واگذار شده، تحت سیاست‌ها و تدابیر دولت مرمت شده و امروز به بهره‌برداری می‌رسد. این خانه قریب به سالیان متمادی، متروک مانده بود. آنچه که امروز به‌عنوان یک بنای ارزشمند شاهد آن هستیم، شامل ۵۰ درصد تخریب در استخوان‌بندی و بیش از ۷۰ درصد تخریب در تزئینات بود. تا به امروز حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه مرمت این بنا شده است و بخشی از شاه‌نشین عمارت، که همزمان با بهره‌برداری مورد مرمت قرار خواهد گرفت، به‌عنوان بخشی از انتقال دانش و تجربه به گردشگران ما و حافظان میراث فرهنگی است که شاهد سختی‌ها و مشقت مرمت باشند و این آگاهی ایجاد شود که به‌جای اینکه به‌دنبال مرمت باشیم، قبل از آن به حفظ و پیشگیری از آثار تاریخی توجه کنیم‌.»

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث استان اصفهان نیز با تبریک نیمه شعبان، و خوشامدگویی به حاضران، درباره اهمیت جایگاه و نقش معماران گفت: «معماران، راویانی هستند که قصه دل را روایت می‌کنند. آنچه که در محدوده‌ این بنا می‌بینیم، نقطه‌به‌نقطه آن قصه‌ای است از اهل دل‌هایی به‌نام ایران، و قلب ایران تپنده، یعنی اصفهان. هرچقدر به این بنا، ارسی‌ها، نقاشی‌ها و کتیبه‌های مزین‌شده به نام الله بنگریم، می‌بینیم که تمامش عشق و روایت دل است. زیبایی این بناها که از معماران خداجوی یکتاپرستی به جا مانده، دقیقا همین قصه‌ی روایت دل است. اگر نفس پاک معماران این بنا در این سرزمین ماندگار نبود، بدون شک عشقی در وجود ما ماندگار نمی‌شد.»

مجتبی محمدی، سرمایه‌گذار این بنا نیز در این افتتاحیه، با بیان تاریخچه‌ و اهمیت این بنا، توضیح داد: «در ابتدا باید از وزارت میراث فرهنگی، صندوق توسعه و احیا و مسئولین این استان تشکر کنم. تمام تلاش ما این بود که با کمک و تلاش پیمانکاران، مهندسان ناظر، متخصصان و اهالی محل، این میراث فاخر را مطابق آنچه که بوده، به مردم و کشور بازگردانیم. از طرفی تمام تمرکز خود را بر این گذاشتیم که بخاطر تغییر کاربری، کمترین آسیب و تغییر در بنا ایجاد شود. عملا یک بنای قدیمی بوده و نمی‌خواستیم بخاطر تجهیزات اقامتی، مشکلی برای آن ایجاد کنیم.»

در پایان این مراسم نیز، صندوق توسعه و احیاء، و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، از نعمت‌اله مسعودی، استادکار مقرنس، سعید علیزاده، حامد عشاقی، علیرضا جندقی، استادکاران گره‌چینی، ابراهیم مرادی، استادکار سنگ‌کار، رضا باقری استادکار چوب، بابک سیدی، ناظر قدیم و علیرضا محسنی‌تبار، ناظر جدید خانه سرهنگ بخردی و خانم‌ها فرزانه حیات‌داوودی ناظر استان، مژگان محمدی، سرپرست مجموعه تقدیر و تشکر به عمل آوردند. همچنین، از خانم رضوان تیموری، مادر آقایان علی و مجتبی و خانم مژگان محمدی (سرمایه‌گذاران مجموعه) به پاس همراهی، دلسوزی و زحماتشان با اهدای تقدیرنامه‌ای تشکر و قدردانی کردند.

به‌گفته کارشناسان فنی صندوق توسعه و احیاء، از مالکیت این بنا در دوره صفوی، اطلاعاتی در دست نیست اما از زمان قاجار، بنا متعلق به نجار شهید اصفهانی، برادران حاج‌رسولی‌ها بوده و در عصر پهلوی، فردی از خاندان حاج‌رسولی ملقب به بخردی می‌شود و از آن زمان خانه حاج‌رسولی‌ها یه خانه سرهنگ بخردی معروف شده است.

بنای فوق، جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ با ظرفیت پذیرایی و ظرفیت اقامتی، به‌ترتیب ۶۰ و ۳۴ نفر و شرایط اشتغال به کار ۲۰ نفر، به بهره‌برداری رسید.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2070

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.