• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
19
هم‌زمان با اعیاد شعبانیه و با حضور مسئولان

خانه میریان‌زاده قزوین به بهره برداری رسید

  • کد خبر : 1995
  • 17 اسفند 1400 - 22:29
خانه میریان‌زاده قزوین به بهره برداری رسید
خانه تاریخی (میریان‌زاده) یزد‌ی‌های قزوین، هفدهم اسفند ۱۴۰۰ هم‌زمان با حضور مدیرعامل و مسئولان فنی و اجرایی صندوق توسعه و احیا، علیرضا خضائلی مدیرکل میراث فرهنگی قزوین، و میثم پیله‌فروش، معاون سرمایه‌گذاری استان قزوین افتتاح و فاز بهره‌برداری از آن آغاز شد.

پایگاه خبری صابتا- هادی میرزایی, مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این افتتاحیه در مورد هدف صندوق در واگذاری بناهای تاریخی، گفت: «مهم‌ترین مأموریت صندوق، با توجه به مسئولیت محوله در بند ز ۱۱۴ برنامه چهارم توسعه، تعیین و اعطای کاربری در قالب حمایت‌ها و مشوق‌هایی است که از مالکان و متصرفان اماکن تاریخی و فرهنگی دارد. در این بین، تعداد محدودی از آثار تاریخی در مالکیت دولت و بخش عمومی کشور است‌. خانه یزدی‌ها معروف به میریان‌زاده، یکی از آثاری است که در اختیار میراث فرهنگی بود و به‌عنوان فضای اداری استفاده می‌شد و بخشی از آن سال‌ها متروک مانده بود. با توجه به هزینه‌های بالایی که حوزه احیا و بهره‌بری در استفاده بناها دارد، به‌علاوه ماهیت مأموریت صندوق که کاهش تصدی‌گری و واگذاری و برون‌سپاری فعالیت‌ها به مردم است، توانستیم این بنای متروک‌مانده که از آن به‌عنوان بافت فرسوده نام می‌بردیم، یه بخش خصوصی واگذار کرده و به بهره‌برداری برسانیم. مهم‌ترین هدف ما در این واگذاری‌ها حفظ اصالت و شأنیت آثار است، بدون مداخلات غیراصولی.»

میرزایی درمورد شورای فنی صندوق گفت: «این شورا از پیشکسوتان و افراد باتجربه‌ای تشکیل شده که حافظان میراث فرهنگی کشور هستند.»

این خانه قجری که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد، پیش از انقلاب متعلق به دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امورخارجه دولت موقت مهندس بازرگان بود که پس از انقلاب و خرید بنا توسط خانواده میریان‌زاده به‌نام خانه میریان‌زاده شهرت می‌یابد. در دهه ۸۰ خورشیدی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین آن را خریداری کرده و در تملک دولت قرار می‌گیرد. این خانه در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۹ با شماره ۲۹۸۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این بنا طی بخش نامه رئیس سازمان وقت ( وزارت میراث ) در سال ۱۳۹۵ تحویل صندوق شده و در آذر ۹۸ به‌منظور احیاء و بهره‌برداری طی تشریفات قانونی سرمایه‌گذار تحویل داده شد.

مرمت این بنا طی ۲ سال انجام شد و امروز، با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی آماده بهره‌برداری شده است.

در این افتتاحیه، از حسینیه امینی‌ها و خانه بهروزی‌ها نیز بازدید شد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.