• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
20

دو میراث ارزشمند صندوق توسعه و احیا در مسیر زائران پیاده‌روی اربعین

  • کد خبر : 3177
  • 27 شهریور 1401 - 8:57
دو میراث ارزشمند صندوق توسعه و احیا در مسیر زائران پیاده‌روی اربعین
در مسیر زائران و مسافران مسیر نور و تقدس و گردشگران معنوی اربعین حسینی، دو میراث ارزشمند اقامتی بنای صندوق توسعه و احیا قرار گرفته که به معرفی این میراث پرداختیم.

اربعین واژه ای نام آشنا و مقدس برای ما ایرانیان و به خصوص شیعیان است و هر ساله خیل عظیمی از مردم با پای پیاده راهی کربلا می‌شوند. در این مسیرپیاده‌روی افراد زیادی هستند که با وسیله نقلیه شخصی و بعضا با خطوط حمل و نقل ریلی و جاده‌ای سفر می‌کنند و ممکن است در مسیر این سفر مقدس در حوالی مرز و استانهای مرزی عراق اقامتی کوتاه یا بعضا چند روزه داشته باشند.

محور گردشگری اربعین و خصوصا توجه به استانهای مرزی منجر شد تا با رویکرد این مسیر گردشگر معنوی و مذهبی به سراغ بناهای صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی برویم تا براین اساس بتوانیم با بناهای ارزشمندی که در این مسیر به بهره برداری رسیده است اشنا شویم.

استانهای ایلام و سایر استانهای مرزی با عراق جز استان خوزستان بنای با کاربری اقامتی ندارند که بتوانیم از انها در این مسیر یاد کنیم اما در استان خوزستان دو بنای ارزشمند خانه محسنی و خانه ماپار اهواز شامل حال این سفر می‌شوند.

خانه تاریخی محسنی میراثی قاجاری

«نرگس عبدی‌فر» مدیر پروژه‎های استان خوزستان در صندوق توسعه و احیا به صابتا گفت: خانه محسنی یکی از بناهای تاریخی صندوق احیاست که کاربری اقامتی دارد بنایی قاجاری – پهلوی است که ظرفیت اشتغال ۱۳ نفر در ان فراهم شده است.

وی با بیان این که در این مجموعه اقامتی ظرفیت اقامت برای ۳۵ نفر فراهم شده است، تصریح کرد: این میراث ارزشمند قابلیت پذیرایی ۱۵۰ نفر را دارد و یکی از میراث تاریخی بهبهان محسوب می‌شود.

این مسئول با تاکید بر این که خانه تاریخی محسنی در گذشته به خانه چهل دری معروف بوده که گمان می‌رود نام آن برگرفته از تعدد درب‌های آن است، گفت: خانه محسنی دارای فضای ورودی با تزئینات آجری است که دور تا دور حیاط آن را اتاق‌های بسیار زیبا احاطه کرده و سقف آن‌ها به صورت تیرپوش چوبی است.

وی در خصوص عمده مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی به آجر، چوب و گچ اشاره کرد و گفت: خانه تاریخی محسنی از جمله بناهای واگذار شده صندوق احیاء به بخش خصوصی است که در بافت تاریخی بهبهان واقع شده و ساخت آن چندین سال طول کشیده است و سرانجام در سال ۱۳۲۰ به پایان رسیده است.

به گفته عبدی‌فر با توجه به شواهد موجود و ویژگی‌‌های معماری بنا و قدمت آن، خانه محسنی مربوط به دوره پهلوی اول است و در دوران قدیم فرم خانه‌ها برمبنای اقتصاد خانواده و شغل آن‌ها شکل می‌گرفته است.

وی افزود: صاحب این خانه پیله‌ور( پیله‌ور فردی است که بین شهر و روستا مبادله کالا به کالا انجام می‌داده) به دلیل اینکه اقای محسنی جزء پیله دوران بزرگ آن زمان بوده و با کدخدا و کلانترهای شهر سروکار داشته است، مهمان‌های بسیاری از بزرگان به خانه وی رفت و آمد داشته‌اند به همین دلیل این خانه مجلل با اتاق‌ها و درهای بسیاری ساخته شده است.

خانه ماپار میراث ملی خوزستان

این مسئول با بیان این که خانه ماپار اهواز نیز در این مسیر قرار گرفته است، تصریح کرد: این خانه نیز در استان خوزستان قرار گرفته که ظرفیت پذیرایی آن ۱۵۰ نفر بوده که بنایی قدیمی است که با فاصله‌ اندکی از رودخانه‌ کارون در خیابان خوانساری پلاک ۵۵۱ واقع شده است.

وی با بیان این که خانه ماپار در پنجم آذر ماه سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: یکی از ویژگی‌های این مجموعه فرهنگی، نخل خمیده این خانه است که تبدیل به جاذبه‌ای برای گردشگران شده است.

وی افزود: خانه ماپار متعلق به دوره پهلوی اول است و پس از واگذاری به بخش خصوصی در بهمن ماه ۱۳۹۵ توسط صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تبدیل به محلی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی ازجمله رویدادهای گردشگری، کارگاه‌های علمی، رونمایی کتاب و دیگر موارد بوده است.

این مسئول با بیان این که مجموعه گردشگری تاریخی ماپار دارای نگارخانه‌ای برای نمایش و فروش آثار هنری است، تصریح کرد: همچنین یک عکاسخانه در این مجموعه وجود دارد تا بازدیدکنندگان با لباس‌های محلی خوزستان و سایر اقوام ایرانی عکس گرفته و به یادگار داشته باشند.

عبدی‌فر با اشاره به شربت‌خانه ماپار نیز اظهار کرد: این بخش با هدف پذیرایی از مهمانان و عرضه نوشیدنی‌های محلی خوزستان راه‌اندازی شده است، کارگاه صنایع دستی، مرکز گردشگری کودک (بامک)، مرکز راهنمایان گردشگری نیز از دیگر واحدهای فعال در این مجموعه تاریخی گردشگری هستند.

مسئول پروژه‌های استان خوزستان با بیان این که عرصه این بنا ۳۹۳متر مربع و اعیان آن حدود ۵۲۰ متر مربع است، تصریح کرد: خانه ماپار دارای دو طبقه‌ و یک زیرزمین بوده و مانند بناهای هم‌دوره‌ خود دارای نمای آجری است، دیوارهای خانه از سنگ ساخته شده‌‌اند و در این بنا دو حیاط در دو طرف ساختمان ساخته شده است.

وی افزود: در هر دو حیاط، حوضی زیبا دیده می‌شود، پوشش سقف اتاق‌ها نیز چندل چوبی است و تیره‌ها در فاصله‌های ۲۰ سانتی‌متری از هم قرار گرفته‌اند و سردر ورودی آن تزیین آجرکاری خفته‌ی راسته دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=3177

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.