• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
20
همکاری مشترک صندوق احیا و انجمن مجموعه داران کشور

راه اندازی موزه های خصوصی در بناهای تاریخی

  • کد خبر : 1509
  • 08 آذر 1400 - 16:02
راه اندازی موزه های خصوصی در بناهای تاریخی
نشست هم اندیشی مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران برگزار شد. در راستای هم افزایی و توسعه همکاری بین صندوق توسعه و احیا و تشکل های حرفه ای و سازمان های مردم نهاد، نشست مشترک مدیرعامل صندوق توسعه و احیا  و رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران برگزار شد. راه اندازی موزه های خصوصی و تجربه محور با استفاده از بستر بناهای تاریخی از جمله محورهای اصلی گفت و گوی طرفین بود.

هادی میرزائی مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این نشست که هشتم آذر ماه برگزار شد، با اشاره به زمینه های همکاری مشترک با انجمن مجموعه داران ایران تصریح کرد: این مجموعه به عنوان یک تشکل حرفه ای می تواند از  بستر ایجاد شده توسط صندوق توسعه و احیا برای راه اندازی موزه های خصوصی و تجربه محور در بناهای تاریخی استفاده کند.

 

او درباره چگونگی این همکاری گفت: مجموعه داران می توانند به صورت مستقل در فراخوان های عمومی واگذاری بناهای تاریخی شرکت کرده و در این بناها با کاربری موزه سرمایه گذاری کنند. همچنین می توانند از ظرفیت بناهای به بهره برداری رسیده استفاده کرده و موزه های خصوصی خود را در بخشی از فضای این بناها راه اندازی کنند.

میرزائی خاظرنشان کرد: صندوق توسعه و احیا به عنوان یک نهاد حاکمیتی بسترهای لازم را در بناهای تاریخی فراهم می کند تا تشکل های حرفه ای و سازمان های مردم نهاد همچون انجمن مجموعه داران کشور از این فرصت استفاده کنند.

او با اشاره به رویکرد جدید صندوق در اعطای کاربری بناهای تاریخی گفت: امروز تعیین و اعطای کاربری بناهای تاریخی با توجه به هویت و اصالت بنا و در راستای نیازهای روز جامعه صورت می گیرد. میرزائی بناهای در اختیار صندوق احیا را بستری مناسب برای راه اندازی موزه های تجربه محور عنوان کرد و گفت: موزه ها باید به مراکزی برای جاری شدن حیات و انعکاس هویت، فرهنگ و تاریخ کشور و محل رفت و آمد مردم تبدیل شوند.  به گفته او بخش مهمی از اهداف راه اندازی موزه باید انتقال دانش و میراث گذشتگان به نسل حاضر و آینده باشد.

 

 

آمادگی راه اندازی ۲۰۰ موزه خصوصی در کشور

منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه باید بستری ایجاد شود که موزه ها محلی برای نمایش تاریخ و فرهنگ کشور به صورت پویا و فعال باشند گفت: توانستیم فعالیت مجموعه داران خصوصی کشور را از حالت فردی و منزوی خارج کرده و به عرصه فعالیت های اجتماعی گسترش دهیم. او با اشاره به لزوم گردآوری تاریخ شفاهی این حوزه اظهار داشت آمادگی داریم ۲۰۰ موزه خصوصی را در کشور راه اندازی کنیم.

 

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.