• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
18

مزایده خانه عطروش شیراز یکی از زیباترین خانه‌های قاجاری

  • کد خبر : 3323
  • 23 مهر 1401 - 8:43
مزایده خانه عطروش شیراز یکی از زیباترین خانه‌های قاجاری
استان فارس یکی از قطب‌های گردشگری کشور و یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری است که یکی از میراث ارزشمند آن را به مزایده گذاشته‌اند.

خانه عطروش که ثبت آثار ملی کشور نیز شده جزو میراثی است که دقیقا در محل خیابان لطفعلی خان زند _ بازار حاجی _ انتهای کوچه زنجیر خانه قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. در اطراف این بنا خیابان زند، بازار حاجی، بازار شاهچراغ و مسجد عتیق قرار دارد و در خصوص نوع معابر و درجه بندی دسترسی ها باید بدانیم که عرصه آن حدود ۴۶۰مترمربع و اعیان ۵۲۰ متر مربع است و این خانه تاریخی دو طبقه دارد.

این بنا در گذشته کاربری مسکونی داشته و امروز کاربری آن فرهنگی هنری-پذیرایی است که یکی از خانه‌های زیبای شیراز است که خانه آقای حاج محمود عطروش معروف به منزل محمد­علی فیروزآبادی بوده است.

در خصوص این بنا باید بدانیم که در ورودی آن در دالان قرار­دارد، این خانه قدیمی شامل یک رشته ساختمان در سمت شمال و یک رشته ساختمان در سمت مغرب است، دیوار جنوبی و شرقی و نمای ساختمان شمالی کاشیکاری شده و تابلوهای نفیس کاشیکاری مربوط به دوره قاجاری در دیوار جنوبی و شرقی و حوض­خانه آن نصب شده است که از بهترین نمونه کاشیکاری هفت رنگ دوره قاجار محسوب می­شود.

مهندسی و طراحی خانه به شکل درونگرا بوده و همچون اکثر خانه های سنتی ایرانی دارای هشتی بوده است، از نکات مهم دیگر آن می‌توان به حیاط مرکزی بودن ساختمان و وجود حوض در مرکز بنا اشاره کرد در طراحی گذشته نیز به دلیل تفکیک فضاها همچون فضاهای زندگی خصوصی وخدماتی و پذیرایی و … سرویس بهداشتی در حیاط طراحی شده است.

مستندات مزایده

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=3323

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.