• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
21

معرفی خانه تاریخی آبشنگ

  • کد خبر : 2415
  • 10 خرداد 1401 - 6:59
معرفی خانه تاریخی آبشنگ
بنای آبشنگ به لحاظ دوره تاریخی، متعلق به یکی از مهمترین دوره های تاریخی ایران به شمار می رود که از الگوی معماری و شهرسازی مخصوص به خود برخوردار است و موطن سبک اصفهان به شمار می رود.

خانه تاریخی آبشنگ با شماره ثبت آثار ملی ۱۱۵۴۴ چسبیده به خانه تاریخی عابدیان ( خانه صفوی ) واقع شده است. این دو خانه در شهر اصفهان، خیابان حکیم نظامی ،خیابان خاقانی ، حدفاصل خیابان خواجه پطروس و وحید واقع شده اند. هر دو این خانه ها متعلق به خانه بزرگتری بوده اند که بعدها در طی ساخت و سازهای صورت گرفته در اطراف بنا محدود شده اند و به شکل کنونی در آمده اند. این خانه دارای دو حیاط مجزا بوده است و محدوده دیوارهای جنوبی خانه تا خیابان خاقانی ادامه داشته است.
در حال حاضر تنها یک حیاط از دو حیاط باقیمانده است و دسترسی اصلی بواسطه دالانی که بین ورودی در خیابان خاقانی و حیاط قرار گرفته تأمین می شود. البته حیاط کوچک خانه آبشنگ نیز یک دسترسی آدم رو به کوچه شهید اسفندیاری دارد. نکته حائز اهمیت در محدوده خانه آبشنگ وجود دسترسی های مناسب خیابان خاقانی به گذر سنگتراش ها بعنوان یکی از مهمترین محورهای تاریخی محدوده جلفاست. گذر سنگتراش ها با وجود بناهایی همچون خانه داوید( دانشگاه هنر)، خانه سوکیاس( دانشگاه هنر)، کلیسای میناس، خانه میناس، خانه زاولیان ، مدرسه ارامنه و ….. از اهمیت خاصی در این محور تاریخی برخوردار است. بنای آبشنگ به لحاظ دوره تاریخی، متعلق به یکی از مهمترین دوره های تاریخی ایران به شمار می رود که از الگوی معماری و شهرسازی مخصوص به خود برخوردار است و موطن سبک اصفهان به شمار می رود. از این رو، وجود بنایی از آن دوره می تواند خصوصیات معماری ، الگو و فنون مورد استفاده در آن زمان را تا حد زیادی آشکار می سازد. آنچه از خانه آبشنگ نیز بر می آید این است که بتواند تا حد زیادی خصوصیات معماری دوره صفوی را به ما نشان دهد. در کنار این موضوع، خانه آبشنگ به لحاظ قرار گیری در محله جلفا بعنوان موطن اصلی ارامنه اصفهان قرار گرفته است.
این بنای تاریخی از سوی صندوق توسعه و احیاء با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

فیلم معرفی این بنای تاریخی را می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

معرفی بنای تاریخی آبشنگ 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2415

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.