• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
16
ضرغامی در جشن ثبت جهانی یزد؛

میراث فرهنگی پیشران توسعه است

  • کد خبر : 2748
  • 20 تیر 1401 - 6:39
میراث فرهنگی پیشران توسعه است
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که این اشتباه است که میراث‌فرهنگی مانع توسعه است، گفت: میراث‌فرهنگی پیشران توسعه است و این تجربه تاریخی انباشته شده از نیاکان ما و مدیریت داشته‌های ماست.

«سید عزت‌الله ضرغامی» ۱۹ تیرماه با حضور در مراسم جشن ثبت جهانی یزد در محل باغ جهانی دولت آباد گفت: برای ثبت جهانی یزد نماینده‌ای از کشور پرتغال از طرف یونسکو در این شهر مدتی اقامت داشت و مهندسی و معماری منحصر بفرد یزد را از نزدیک دید. مهم‌ترین چیزی که توجه او را به خود جلب کرد، وجود کنیسه و کلیسا در کنار مسجد بود و اینکه ادیان مختلف در کنار هم در صلح و صفا زندگی می‌کنند و الگویی مسالمت‌آمیز را به دنیا نشان می‌دهند.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به انسجام و اتحاد یزد به عنوان الگو اشاره کرد و گفت: از نظر رئیس یونسکو نیز، اولویت این رفتارها، از قنات و بادگیر بالاتر است و این میراث معنوی یک شاخصه مهم در ثبت جهانی به شکار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه اعتقادات مذهبی، آیین‌های ویژه، توانمندی و مهارت در کنار آمدن با طبیعت، یزد را تبدیل به بزرگ‌ترین شهر تاریخی و خشت و گل کرده است، اظهار کرد: من کشور را دور می‌زنم، اما هیچ کجا را به اندازه یزد ندیدم که مردم از بافت تاریخی حفاظت کنند و پای این حفاظت بایستند.
او به برخی مشکلات حریم‌های بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: یزدی‌ها به خوبی قدر این بافت تاریخی و حریم ۷۰۰ هکتاری آن را می‌دانند. شاید اگر فرهنگ یزد نبود مشکلات زیادی برای اداره آن داشتیم، یزدی‌ها خودشان پای کار هستند و ارزش آن را می‌دانند.
ضرغامی ادامه داد: این اشتباه است که میراث‌فرهنگی مانع توسعه است. میراث‌فرهنگی پیشران توسعه است و این تجربه تاریخی انباشته شده از نیاکان ما و مدیریت داشته‌های ماست.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه یزد باید الگوی حفاظت باشد، گفت: در یزد، بهترین فرهنگ و روابط اجتماعی وجود دارد. یزد شهر قنات، قنوت و قناعت است و این قناعت و قنوت ترکیب می‌شود و از دل این ایمان، قنات بیرون می‌آید.
او با اشاره به اینکه یزد، ایران کوچک و جهان کوچک شده است و به اعتراف یونسکو به عنوان الگوی جهانی بشریت است، افزود: ثبت جهانی یعنی متعلق به تمدن جهانی و همه دنیاست، آنها با افتخار یزد را در ۱۸ تیر ۱۳۹۶ انتخاب کردند و امروز وظیفه ما این است که فرهنگ خودباوری و بریدن از غیر را حفظ کنیم.
ضرغامی تاکید کرد: این الگو برگرفته از سابقه تاریخی ارزشمند ماست و باید آن را به همه دنیا صادر کنیم. وظیفه ما و رسانه‌ها بسیار سنگین است. همزیستی ادیان و جریان‌های فکری مختلف موجود در طول تاریخ، باید به عنوان ظرفیت ارزشمند ایران اسلامی حفظ شود و منجر به رشد نسل‌های آینده در داخل کشور شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2748

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.