• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15
به دنبال نکوداشت استاد آیت‌الله‌زاده شیرازی؛

نکوداشت و بزرگداشت راهکار پاسداشت سرمایه‌های بشری میراث فرهنگی

  • کد خبر : 2655
  • 11 تیر 1401 - 4:53
نکوداشت و بزرگداشت راهکار پاسداشت سرمایه‌های بشری میراث فرهنگی
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی از نکوداشت استاد آیت الله زاده شیرازی به عنوان یی از مفاخر بزرگ کشورمان یادکرد و گفت: برگزاری بزرگداشت مفاخر کشور نیز جزو اقداماتی است که می‌تواند چهره این افراد که زحمات زیادی برای هویت و میراث فرهنگی کشورمان کشیده‌اند را به مردم معرفی کند.

«هادی میرزایی» با بیان این که مفاخری مانند استاد آیت الله زاده شیرازی سهم زیادی در حفظ میراث فرهنگی و هویت ملی داشته‌اند، اظهار کرد: یکی از غنایم ما در حوزه میراث فرهنگی و معماری وجود مفاخر بسیار بزرگی در کشورمان است که در راستای حفظ میراث فرهنگی و هویت و تمدن ما نقش مهمی داشته‌اند و امروز داشته‌های زیادی مدیون تلاش چنین افرادی است.

وی با بیان این که بسیاری از این افراد مانند اساتید ایت الله زاده شیرازی، پیرنیا، یعقوب دانش دوست و… میراث ناملموس بشری ما در حوزه میراث فرهنگی، معماری و مرمت محسوب می‎شوند، گفت: هنوز هم سرمایه‌های انسانی زیادی در این عرصه وجود دارند که باید آن‌ها را دریابیم و برای پاسداشت زحماتشان بزرگداشت برگزار کنیم سرمایه‌هایی مانند عبدالمجید ارفعی، سیدمحمد بهشتی، سیداحمد محیط طباطبایی و … افرادی هستند که هنوز از نعمت وجودشان برخوردار هستیم و باید قدردان زحمات چنین افرادی در عرصه میراث فرهنگی باشیم.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی با بیان این که بسیاری از مرمت‌ها، گچ کاری‌ها و حفاظت‌ها از جانب اساتید و استادکاران و معماران و … اتفاق افتاده از طرفی پژوهش‌ها و آثار مکتوب و تصویری تخصصی زیادی که امروز راهگشای ما در حوزه میراث فرهنگی، معماری، مرمت، باستان شناسی و … هستند و چراغ ما در توسعه و برنامه‌های پیش‌روی ما دارند اقدامات مهمی محسوب می‎شوند که بعضا با وجود اهمیت اقداماتشان هنوز چهره و نام افراد شناخته شده نیست.

وی با بیان این که برگزاری مراسم نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی ایران اقدام بسیار تاثیرگذاری خواهد بود، یادآور شد: نخستین رویداد این نکوداشت که دوشنبه در وزارت میراث فرهنگی برگزار می‎شود یادآور توجه مدیریت کلان این حوزه به سرمایه های انسانی در حوزه میراث فرهنگی است و امیدوار هستیم تداوم این روند موجب معرفی جامعه متخصص و پاسداشت زحماتشان به مردم شود.

گفتنی است؛ باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی معمار، مرمت‌گر، استاد دانشگاه، چهره ماندگار عرصه معماری، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران بود.

او به عنوان بنیان‌گذار مرمت علمی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ایران و از بنیان‌گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور شناخته می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2655

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.