• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
20

واگذاری خانه ابراهیمی سمنان در مزایده بهمن ماه صندوق احیاء

  • کد خبر : 4520
  • 11 بهمن 1401 - 7:55
واگذاری خانه ابراهیمی سمنان در مزایده بهمن ماه صندوق احیاء
خانه ابراهیمی میراث قاجاری استان سمنان به شمار میرود که واگذاری آن توسط صندوق احیا در مزایده بهمن ماه انجام می‌شود.

خانه ابراهیمی استان سمنان در شهر  دامغان قرار دارد که با شماره ۱۷۵۸۲ ثبت شده ملی شده است و تحت مالکیت میراث فرهنگی قرار دارد که نشانی آن به طور دقیقتر در خیابان محله امام پلاک ۲ قرار دارد.

این بنا قدمتی متعلق به دوران قاجار دارد و از عرصه ۵۸۰ و اعیان ۴۷۰ مترمربعی برخوردار است. دو طبقه دارد و هنوز تعیین حریم نشده است. قرار است این بنای تاریخی کاربری فرهنگی به صورت موزه داشته باشد که البته تاکید شده تا کاربری موزه ای آن مربوط به آموزش و پرورش باشد و البته کاربری های هنری و پذیرایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

خانه ابراهیمی یا ابراهیم‌خان با توجه به سال ساخت و اینکه در اقلیم گرم و خشک واقع شده تقریباً از آسیب‌های اقلیمی مصون مانده و با توجه به اینکه دارای تزئینات و فضاهای خوبی است از لحاظ خانه‌سازی در اوج مهارت معماران قدیم ساخته شده و دارای اهمیت خاصی است به طوری که در زمان قاجار اوج مهارت خانه سازی در معماری سنتی بوده است.

دراطراف بنا بافت تاریخی قرار دارد که در چند سال اخیر دارای تغییر و تحول شده و چند خانه در اطراف بنا را به طور کامل تخریب و به صورت نوساز بنا شده است و بنا با توجه به واقع شدن در منطقه‌ای که از لحاظ بناهای تاریخی غنی است، اهمیت دارد.

این بنا تقریباً به صورت دست نخورده و سالم باقی مانده است و می‌تواند دارای کاربری شهری مطلوب باشد و احیا شود. حفظ و احیای این گونه بناها در شهرستان دامغان علاوه بر فرهنگسازی و شناخت فرهنگ نیاکان، کامی برای احیاء بناهای تاریخی و همچنین ایجاد اشتغال برای نسل‌های  جدید است که از اهداف اصلی اداره میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

در خصوص معماری این بنا باید بدانیم که این اثر دارای یک ورودی بسیار زیبا بوده که آجرکاری و تزئینات آن متمایز است، هشتی فضا به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ یکی به حیاط بیرونی و دیگری به حیاط اندرونی راه دارد. حیاط اندرونی دارای تزئینات آجرکاری، گچ بری است.

این اثر یک بنای درونگرا به شمار می‌رود و نحوه گچ‌بری‌های نمای آن بسیار زیباست در فضای ۵ دری نحوه پوشش به صورت طاق و تویزه بوده ولی در ۳ دری‌ها به صورت قوس‌های شاخ بزی است.

این بنا که مثل اکثر خانه‌های مناطق گرم و خشک دارای حیاط مرکزی است و در ۳ طبقه ساخته شده، شامل زیرزمین، همکف و طبقه اول است و فقط قسمت اندرونی فضای اصلی خانه به شمار میرود که در قدیم به صورت یک خانه دارای حیاط بیرونی و اندرونی بوده و در طبقه همکف دارای دو اتاق سه دری یک پنج دری، آشپزخانه و انبار بوده و همچنین در طبقه اول دارای ۲ اتاق در دو گوشه بالای پنج دری که اصطلاحاً بروار نامیده می‌شود و البته  یک اتاق هم در زیرزمین وجود دارد.

گفتنی است؛ تمام مراحل برگزاری مزایده از دریافت اسناد مزایده تا ارائه پیشنهاد مزایده‌گران و همچنین کمیته فنی و بازرگانی در زمان بازگشایی پاکت‌ها، از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به آدرس www.setadiran.ir انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=4520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.