• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
20

کاروانسرای افضل در مسیر جهانی شدن

  • کد خبر : 1090
  • 28 مهر 1400 - 15:42
کاروانسرای افضل در مسیر جهانی شدن
کاروانسرای افضل یکی از آثار تاریخی و ثبت ملی شهرستان شوشتر، در مسیر ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این اثر از بناهای ارزشمند به جا مانده از دوره قاجار است که همنشینی با محله دلدل در بافت کهن و پیکره‌ای از بازار و خیابان تاریخی سپه آن را از موقعیت منحصر به فردی برخوردار کرده است.

تعداد کاروانسراهای استان خوزستان محدود می‌باشد. از این رو کاروانسرای افضل با زیبایی‌های چشم نوازش مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته و پرونده آن پارسال تهیه و به وزارتخانه متبوع ارسال شد. در ادامه اقداماتی که از قبل صورت گرفته، مکاتبه و پیگیری ادامه داشته و مقرر شده کارشناسان وزارتخانه در ابتدا و پس از آن کارشناسان یونسکو برای بررسی و امکان ثبت این کاروانسرا به شوشتر سفر کنند.

کاروانسرای افضل شوشتر از جمله بناهای صندوق توسعه و احیاء در استان خوزستان است که مدیریت احیاء و بهره برداری آن سال ۹۵ با کاربری خدماتی، گردشگری و صنایع دستی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی سپرده شد و هم اکنون در حال بهره‌برداری است.

در این مجموعه، هنرمندان صنایع دستی و کارگاه های این حوزه مشغول به فعالیت هستند و فروشگاه های صنایع دستی محصولات خوبی را برای عرضه به عموم علاقه مندان تولید می کنند. ۲۶ مهرماه کارشناسان و ارزیابان یونسکو ضمن بازدید از این مجموعه تاریخی، تمام موارد مربوط به پرونده ثبت جهانی کاروانسرای افضل را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گفته هادی میرزائی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء، هدف گذاری این صندوق سپردن مدیریت بهره برداری مجموعه های تاریخی به بخش خصوصی، متناسب با شان و اصالت آنهاست که در این راستا بخشی از این هدف به احیاء کاروانسراها اختصاص دارد و ثبت جهانی این مواریث فرهنگی باعث ایجاد ظرفیت های جهانی می شود.

او با اشاره به اینکه صندوق توسعه و احیاء در مجموعه ۱۱۸ کاروانسرا در سراسر کشور در اختیار دارد تصریح کرد: بخشی از این کاروانسراها احیاء شده و به بهره برداری رسیده است و پرونده آنها در مسیر ثبت در میراث جهانی قرار دارد که از جمله آنها می توان به سرای سعدالسلطنه، کاروانسرای افضل شوشتر، کاروانسرای مرنجاب، کاروانسرای گوئجه بل و …. اشاره کرد. میرزائی خاطرنشان کرد: ثبت جهانی این مجموعه های تاریخی، می تواند محرک توسعه در سطح ملی و محلی باشد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1090

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.