• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
22
بازدید مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء از تنها حمام اقلیت های دینی در تهران

«گرمابه کشوریه» می تواند نقطه اتصال فرهنگی باشد

  • کد خبر : 628
  • 10 شهریور 1400 - 8:31
«گرمابه کشوریه» می تواند نقطه اتصال فرهنگی باشد
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ضمن بازدید از بخش های مختلف « گرمابه کشوریه»، از امکان مرمت، احیاء و بهره برداری متناسب با اصالت این بنای ارزشمند خبر داد.
هادی میرزائی صبح چهارشنبه ششم مرداد ۱۴۰۰ به همراه معاونان و کارشناسان صندوق احیاء با حضور در گرمابه کشوریه، درباره چگونگی احیاء این بنای تاریخی با مالکان بنا به تبادل نظر پرداخت. او با تاکید بر اینکه احیای حمام های تاریخی با کارکرد اولیه یکی از مهمترین اهداف صندوق توسعه و احیاء است گفت: رویکرد ما در احیاء حمام های تاریخی، تبدیل آنها به حمام ایرانی است.

میرزائی با اشاره به اینکه گرمابه کشوریه از نظر تزئینات، تفکیک همزمان حمام زنانه و مردانه، نوع معماری و … ظرفیت های قابل توجهی برای احیاء دارد ادامه داد: می توان با انعقاد تفاهم نامه ای فی مابین صندوق توسعه و احیاء و انجمن کلیمیان تهران، نسبت به مرمت، احیاء و بهره برداری از این بنا اقدام کرد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء تصریح کرد: نقش صندوق، تعیین کاربری و واگذاری بنا به بخش خصوصی است و به عنوان حلقه واسط عمل می کند. ضمن آنکه منافع حاصل از واگذاری نیز در اختیار خود انجمن کلیمیان خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه تعریف کاربری حمام ایرانی برای حمام های تاریخی به طور قطع انتفاع اقتصادی هم در پی خواهد داشت گفت: حمام کشوریه با توجه به قرابت ساختاری با حمام ایرانی و ویژگی های خاصی که دارد می تواند به عنوان نقطه اتصال فرهنگی مطرح شود که با احیاء آن بخشی از فرهنگ این سرزمین نیز احیاء خواهد شد.

گفتنی است حمام کشوریه اولین حمام نمره تهران و تنها حمام اقلیت‌های دینی این شهر به ‌شمار می‌رود که به یهودیان اختصاص داشت و در محله عولادجان قرار دارد. همچنین کشوریه تنها حمام عمومی است که تزیینات گچ‌بری، آیینه‌کاری، منبت‌کاری و آهن‌کاری دارد. این حمام توسط آقای سلیمان سنه (سلیمان سنهی، سلیمان سنهای) احداث شد و به یاد همسرش کشور، بخش زنانه آن را کشوریه و بخش مردانه آن را سلیمانیه نامید. حمام ممتاز، حمام بی‌نظیر، حمام یهودیان، حمام محله، حمام کلیمیان، حمام جهودان از نام‌های دیگر این حمام هستند. این حمام تا دهه ۸۰ فعال بود و در حال حاضر غیرفعال است. سال ۹۸ این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=628

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.