• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
14
در نشست تخصصی مرمت آرایه‌ها‌ی معماری مطرح شد؛

نیاز به تأسیس مدرسه تخصصی مرمت و معماری

  • کد خبر : 9561
  • 02 مرداد 1403 - 16:13
نیاز به تأسیس مدرسه تخصصی مرمت و معماری
نشست تخصصی مبانی مرمت آرایه‌های معماری در بناهای تاریخی، سه‌شنبه دوم مرداد 1403 در عمارت مسعودیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، «نشست تخصصی مبانی مرمت آرایه‌های معماری در بناهای تاریخی»، امروز سه‌شنبه دوم مرداد ۱۴۰۳ در عمارت مسعودیه برگزار شد.
در این نشست که با حضور استادان متخصصان و فعالان و عرصه میراث فرهنگی و تاریخی برگزار شد، بهنود گوهربین، به ارائه سخنرانی پرداخت.
گوهربین در این نشست گفت: ما گنجینه‌ای به نام آرایه‌ها و تکنیک‌های معماری داشته‌ایم که به خوبی به نسل‌های بعدی آموزش داده نشده است.
وی اضافه کرد: ما امروز به مدرسه تخصصی مرمت و آرایه‌های معماری نیاز داریم باید قدر استادان مرمت و معماری پیشکسوت را بدانیم و هنر آنان را حفظ کنیم.
او افزود: ما در خراسان رضوی نوعی کاشی‌کاری داریم که تلفیقی از قرمز و برشی به رنگ سبز است و مشابه آن در هیچ بنایی تاریخی تا به حال دیده نشده است.
این استاد مرمت ادامه داد: یک نقاشی در قلب بناهای تاریخی اصفهان قرار دارد که رنگ آن شیری شکری است و در حد حاشیه کم رنگ بازسازی شده و این اثر بسیار کم نظیر است.
سخنران این نشست خاطر نشان کرد: یکی از معضلات مرمت سردر مسجد کبود تبریز، انتخاب نوع مرمت آن بوده است و مرمت فعلی با مشکلات زیادی همراه بوده است.


این فعال عرصه مرمت تصریح کرد: در مورد کاخ شهرستانک که ناصرالدین شاه علاقه ویژه‌ای به آن داشته است، کارشناسان حدس می‌زنند این بنا دارای ستون‌های چوبی و پارچه دیواری یا کاغذ دیواری بوده که امروز هیچ خبری از آن نیست.
گوهربین افزود: یکی از چالش های ما در امر مرمت، این است که بسیاری از کتیبه‌ها از بین رفته است و امروز به کمک عکس و هوش مصنوعی می‌توان بسیاری از این کتیبه‌ها را بازساری کرد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=9561

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.