• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
12
سوگواره بین‌المللی میراث اربعین در عمارت مسعودیه؛

نگاه به میراث فرهنگی نباید صرفا گذشته‌نگر باشد

  • کد خبر : 9702
  • 21 مرداد 1403 - 17:39
نگاه به میراث فرهنگی نباید صرفا گذشته‌نگر باشد
شهاب طلائی در این رویداد گفت: یکی از ماموریت های صندوق توسعه و احیا حمایت از میراث معنوی است موضوع اربعین چه در بعد صنایع دستی چه در بعد میراث فرهنگی و گردشگری، بیشترین قرابت را با وزارت میراث فرهنگی دارد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، اولین سوگواره بین‌المللی میراث اربعین حسینی با شعار «میراث اربعین، گذشته، حال و آینده» با حضور و سخنرانی مصطفی ده پهلوان و سخنرانی شهاب طلائی مدیر عامل صندوق توسعه و احیا ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ در عمارت تاریخی مسعودیه برگزار شد.
شهاب طلائی در این رویداد گفت: یکی از ماموریت های صندوق توسعه و احیا حمایت از میراث معنوی است موضوع اربعین چه در بعد صنایع دستی چه در بعد میراث فرهنگی چه در بعد گردشگری، بیشترین قرابت را با وزارت میراث فرهنگی دارد.
او ادامه داد: در موضوع اربعین چیزی که نظر ما را به خودش جالب می‌کند واژه آینده در این رویداد است، میراث صرفاً گذاشته‌نگری نیست ما می‌خواهیم از گذشته و سنت‌های گذشته برای آینده راهی بیابیم.
وی افزود: موضوع این است که در آینده اربعین که یک میراث ماندگار برای مذهب تشیع در سالیان سال و قرن‌ها بوده، چه اتفاقی خواهد افتاد.
طلائی تاکید کرد: اربعین را به عنوان یک میراث معنوی باید نگه داشت، میراثی که به امروز رسیده، بالنده شده و در آینده نیز رشد خواهد کرد.
او در ادامه افزود : از نگاه دیگر آن چیزی که ما در صندوق احیا در موضوع احیای بناهای تاریخی می‌بینیم اکثریت قریب بر اتفاق بناهای ثبت ملی متعلق به دوران های متنوع اسلامی است .
وی افزود: در تمام دوره‌های ‌اسلامی، بناهای فرهنگی که احیا شد عجین شده با دین است، هیچ بنای تاریخی وجود ندارد که در آن نمادی از اسلام، دیانت و معنویت، وجود داشته باشد، در کاشان، شیراز، اصفهان و سایر شهرهای تاریخی کشور این موضوع به وضوح مشهود است.
طلائی تاکید کرد: یکی از دلایل که بسیاری از بناهای تاریخی در این سالیان برای ما مانده و ماندگار شده، این است که با معنویت و دین عجین شده وآن بناهای که با دین و معنویت عجین نشده، از یاد رفته است.
مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در انتها خاطر نشان کرد: رویداد اربعین که قشر‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند هر کدام با فرهنگ‌ها و آیین خودشان در این رویداد حضور دارند. ما بسیاری از آیین های که مشاهده می‌کنیم در اربعین بسیاری از سنت های گذشته است را می‌توانیم احیا کنیم و می‌توان در نسل آینده سنت های جدیدی شکل بگیرد بخشی از رفتار امروز ما برای آینده می‌توان میراث تلقی کرد.
ده پهلوان نیز در این رویداد گفت: رویداد اربعین فرصتی برای خاورمیانه است خاورمیانه درآن پر ازچالش های مختلف است می‌توان یک زنجیره اتحادی بین کشورهای مختلف منطقه ایجاد کرد اما نیاز به سازکاری های دارد که مردمی خود جوش به عشق اباعبدالله حسین و یارانش و واقع کربلا تا به امروز یک زنجیره اتحاد بین مسلمانان به ویژه شیعیان به وجود آورده است در قالب اربعین قابل مشاهده است .
حجت‌السلام حمید احمدی رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز با بیان اینکه هر آنچه از آن به عنوان میراث‌فرهنگی اعم از ناملموس و ناملموس یاد می‌کنیم به ما حس زیبایی منتقل می‌کند گفت: در رویداد اربعین نیز که با نمادها، رفتارها، آداب، آیین و … همراه است با منش‌های زیبایی نظیر بخشش، نوعدوستی، انسان‌دوستی و … در ارتباطیم که یک جاذبه قوی و مغناطیس خاص را در بین شرکت‌کنندگان در آن ایجاد کرده و به نوعی مسابقه در خدمت، ایثار و وفاداری تبدیل گشته است.
لازم به ذکر است در ادامه این مراسم پنج پنل روایت‌گری و تجربه محور برگزار و در آن موضوعات «وحدت، هماهنگی وبرائت در فعالیت‌های اربعین حسینی (عبدالمهدی همت‌پور مشاور ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری)»،« گردشگری و اربعین؛ کلان روایت نقطه صفر مرزی مهران ( پروین قاسمی عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران)»،« سبک زندگی اربعینی و هوش مصنوعی (امیر مسعود استاد حسین دبیر جمعیت بین‌المللی حیات طیبه)»،« بزرگترین مهمان‌نوازی دنیا در اربعین حسینی(محمدرضا پویانفر عضو هیأت علمی دانشگاه جامع علوم انتظامی امین)» و « میراث مهدوی در اربعین حسینی (حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم)» بررسی شد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=9702

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.