«مرتضی شکوهی» با بیان این که مهمترین ماموریت صندوق احیاء، نجات بخشی اماکن و بناهای تاریخی است از این حیث فلسفه وجود صندوق کسب درآمد نیست و نباید به آن به عنوان یک بنگاه اقتصادی و موسسه انتفاعی نگاه شود، اظهار کرد: به دلیل تعدد بناهای تاریخی ارزشمند در معرض نابودی و هزینه بالای حفظ، مرمت و احیای این بناها قانون گذار به درستی با اجازه تاسیس صندوق درصدد نجات این بناها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برآمد.
وی افزود: سیاست صندوق در مرحله اول نجات این بناها با رویکرد مبالغ دریافت اجاره از بهره برداران عمدتا بسیار ناچیز است لذا نمیتوان انتظار داشت صندوق در حال حاضر با چنین درآمدی بتواند به درستی به وظایف پشتیبانی و حمایتی و نظارتی خود عمل کند.
این مسئول با بیان این که توان پیشبرندگی صندوق و باری که بر دوش این قطار گذاشته شده تناسب ندارد، گفت: در چنین وضعیتی باز بر بار این قطار اضافه میکنیم بدون آنکه بر توان این لوکوموتیو افزوده شود. برای مثال در سال ۹۶ با تصویب قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و فرش دستباف بر وظایف صندوق افزوده شد.
وی ادامه داد: اگرچه در همین قانون منابعی برای انجام وظایف جدید و تقویت ابنیه صندوق پیش بینی شد اما به دلایل مختلف هیچگاه تامین این منابع محقق نشد. از جمله این منابع، اختصاص بخشی از تسهیلات صندوق کارآفرینی، سی درصد از درامدهای اختصاصی وزارت میراث فرهنگی به صندوق و کمک های دولتی و غیردولتی است که هیچ گاه محقق نشده یا در صورت تحقق بسیار ناچیز بوده است.
وی با بیان این که به منظور برون رفت از این وضعیت صندوق توسعه و احیاء باید به کار ویژه صندوق بودن خود برگردد و فعالیت های یک صندوق را داشته باشد، گفت: از جمله این فعالیتها میتوان به اعطای تسهیلات (بند ۲ ماده ۵) یا مشارکت مالی با اشخاص حقیقی و حقوقی (بند۳ ماده ۵) که در اساسنامه صندوق هم به روشنی به این موضوعات پرداخته شده است.
شکوهی با بیان این که صندوق احیاء دارای ظرفیتهای بسیار خوبی است که با برخی اقدامات میتوان آنها را به فعلیت رساند، گفت: تقویت منابع درآمدی موجود و ایجاد منابع درآمدی جدید پایدار برای صندوق مانند تسریع در امر برگزاری مزایده واگذاری بهره برداری بناهای تاریخی، انجام امور کارگزاری اعطای تسهیلات، انجام تبلیغات در محیط اماکن و بناهای تاریخی، ارائه خدمات فنی و مهندسی و مشاوره ای، راه اندازی تجارت الکترونیک در زمینه صنایع دستی و فرش دستباف، برگزاری حراج آثار فاخر صنایع دستی و… که هر کدام از این اقدامات نیاز به ملزوماتی دارد که هر چه سریعتر باید فراهم شود.
وی به تغییر نگرش در مورد صندوق در بین کارکنان صندوق توسعه و احیاء، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ادارات کل استانی و ایجاد همدلی بین ارکان وزارتخانه، (صندوق توسعه و احیاء به عنوان بازوی اجرایی وزارتخانه میتواند گره گشا باشد و امور اجرایی از جمله پشتیبانی، حمایت، آموزش و حتی در بحث نظارت سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به دوش بکشد که تحقق این امر مستلزم تعامل و همکاری بین تمام اجزا به عنوان تشکیل دهنده تشکیل دهنده یک واحد است.)
مدیر طرح و برنامه صندوق توسعه و احیاء با تاکید بر این که لوایح بودجه و قانون برنامه هفتم توسعه از سوی دولت در حال تهیه است، گفت: از این فرصت میتوان برای حل مشکلات مزمن صندوق جهت تحقق هر چه بهتر اهداف عالیه نظام در حوزه های ماموریتهای آن از جمله احیاء بناهای تاریخی و توسعه هنر – صنعت صنایع دستی و فرش دستباف به درستی استفاده کرد.
شکوهی در پایان خاطرنشان کرد: در این زمان کم باقی مانده با همدلی و همکاری جدی بین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان برنامه و بودجه میتوان چالشهای پیشروی صندوق را حل کرد و از آن به عنوان بازوی قوی اجرایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استفاده کرد ظرفیتی که به هر دلیل از آن استفاده بهینه نشده است.
انتهای پیام