• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
18
در نشست خبری ضرغامی مطرح شد:

رفع مشکل جذب کمکهای مردمی به میراث از طریق صندوق احیا

  • کد خبر : 2346
  • 01 خرداد 1401 - 11:44
رفع مشکل جذب کمکهای مردمی به میراث از طریق صندوق احیا
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که به لحاظ قانونی مشکلاتی بود که مردم نمی‌توانستند کمک‌های مالی خود را به میراث فرهنگی بدهند، گفت: بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مشکل حل شد در اساسنامه صندوق احیا این امکان وجود دارد، بنابراین انجمن خیرین میراث فرهنگی تشکیل می‌شود. ما باید زمینه جذب کمک‌های مردمی ریالی و ارزی را فراهم کنیم. برخی از مردم در خارج از کشور هستند که می‌خواهند به میراث فرهنگی ایران کمک کنند، چه اشکالی دارد که بتوان این کمک‌ها را جذب کرد.

سید عزت الله ضرغامی در نشست خبری با اصحاب رسانه، در ادامه این مطلب تصریح کرد: ما با دستگاه‌های دیگر همکاری خوبی داریم دستگاه قوه قضائیه چند وقت پیش از ما خواست بناهای تاریخی شأن را مرمت کنیم مشکلات امنیتی نیز در این زمینه وجود دارد ولی کار را شروع کرده ایم برخی از این مشکلات هم باید حل شود.

وی افزود: یکی از وظایف راهنمایان موزه‌ها است که به درستی تفسیر کنند نه اینکه تنها معرفی کنند، به نحوی که بازدیدکننده چیزی از آن موزه یاد بگیرد.
وی با بیان این که ۷۶۰ موزه داریم که حدود ۵۰۰ موزه آن خصوصی است گفت: برخی از آن موزه‌ها برای مجموعه داران است‌. همچنین ۶ موزه در هتل رامسر توسط بنیاد مستضعفان راه اندازی می‌شود.
به گفته ضرغامی، ما در بحث‌های سیاسی به نکاتی بر می‌خوریم که می‌گویند اگر میراثی برای دوره پهلوی با قاجار است باید سانسور کرده و نگوییم؛ در حالی که این طور نیست ما به این میراث هم نگاه معماری و طراحی داریم. من پل ورسک را دیدم که دانمارکی‌ها ساخته اند. چه اشکالی دارد بگوییم آنها انجام دادند؟ کار خوبی بوده و کار مهندسی انجام شده است. در زمان حکومت قبل ساخته شده ولی ما آن را ثبت می‌کنیم و اشکالی ندارد، حتی هزینه‌هایی هم دارد و این هزینه‌ها را ما حتماً می‌دهیم.
وی افزود: به لحاظ قانونی مشکلاتی بود که مردم نمی‌توانستند کمک‌های مالی خود را به میراث فرهنگی بدهند اما بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مشکل حل شد. در اساسنامه صندوق احیا این امکان وجود دارد، بنابراین انجمن خیرین میراث فرهنگی تشکیل می‌شود. ما باید زمینه جذب کمک‌های مردمی ریالی و ارزی را فراهم کنیم. برخی از مردم در خارج از کشور هستند که می‌خواهند به میراث فرهنگی ایران کمک کنند، چه اشکالی دارد که بتوان این کمک‌ها را جذب کرد.
وی از برگزاری همایش چهره‌های ماندگار خبر داد و گفت: در صدا و سیما اثر آن را دیده‌ام، در اولین برنامه ۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی معرفی خواهد شد و به عنوان ارزش مهم در کشور به صورت سالیانه برگزار می‌شود.
ضرغامی افزود: بعد از ۱۰ سال داربست مسجد امام در میدان نقش جهان برداشت می‌شود. خیلی از مناره‌ها همین طور است‌. این اتفاق در هفته میراث فرهنگی می‌افتد.

نظر ضرغامی در مورد طرح اخیر مجلس 

  • ضرغامی درباره طرح مجلس برای استفاده بهینه از آثار تاریخی گفت: نامه‌ای تهیه شد و برای نمایندگان مجلس ارسال شده است و اشکالات را اعلام کردیم من هم گفتم در جریان ارائه و محتوای آن قرار نگرفته بودم البته این اتفاق کم می‌افتد و هماهنگی‌ها به حدی است که مشارکت انجام می‌شود نمی‌دانم چه سیری طی شده بود که به اطلاع ما نرسید. گفتند با توجه به قانون جامع میراث فرهنگی که در حال تکمیل است این طرح متوقف می‌ماند.
    وزیر میراث فرهنگی درباره بازنگری حریم آثار تاریخی بیان کرد: بافت تاریخی باید حفظ شود. بافت تاریخی با بافت فرسوده فرق دارد. بارها به مردم توضیح دادم که اگر می‌خواهید ساختمانی بسازید که حریم را از بین ببرد مجبوریم مقابله کنیم البته می‌توان با بررسی قانونی و علمی این حریم‌ها را بازنگری کرد اما من در سفرها می‌بینم که هیچ همکاری با مردم انجام نمی‌شود.
    شورای عالی میراث فرهنگی را نمی‌خواهیم
    وی با بیان این که ما در این مملکت شوراهای عالی و برجسته داریم اما ناکارآمد هستند، گفت: برخی از این شوراها مفت نمی‌ارزد بارها خواستم به رئیس جمهور نامه بنویسم که شورای عالی میراث فرهنگی را نمی‌خواهیم ما کار خودمان را انجام می‌دهیم. بسیاری از این شوراها تشکیل نشده ولی مأموریت فرمایشی دارند. شورایی به نام شورای عالی میراث فرهنگی را هم تا این لحظه قبول ندارم، چون کارآیی نداشته است.
    وی از توجه رییس جمهور به خاطر حقوق مرمت کار از دستگاه‌های متولی که باید کار را انجام دهند، دو بار عصبانی می‌شود نشان می‌دهد که به این موضوع اهمیت می‌دهد. باید تکلیف ۸۵۰ مرمت کار مشخص شود آنها با دل و جان کار می‌کنند.
  • به گفته وی، برخی تصور می‌کنند حفاظت از میراث فرهنگی این است که اگر مشکلی دارد، مردم آن میراث را نبینند. اگر قرار بود که مردم میراث فرهنگی را نبینند باید آن دفن می‌کردیم پس چرا کاوش کرده و بیرون آوردیم؟ میراث فرهنگی باید در دسترس باشد. پدیده‌ای به نام مخزن داریم که به آن کمتر توجه شده است.
    وزیر میراث فرهنگی با بیان این که با سازمان اوقاف تفاهم‌نامه امضا کردیم تا بتوانند با پول اوقاف بناهای تاریخی موقوفه را مرمت کنند، گفت: برخی تصور می‌کنند که اوقاف در این حوزه مسئولیتی ندارد در حالی که این طور نیست. میراث فرهنگی مهم است، نباید غفلت کنیم، نگاه‌ها باید یکی شود که به میراث فرهنگی آن طور که لازم است بپردازیم و پس از حفظ بتوانیم آن پیام را عرضه کنیم.
لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2346

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.