• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
7
با حضور استاندار سمنان و مدیر عامل صندوق توسعه و احیا صورت گرفت؛

افتتاح کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی / رکورد  احیای بناهای تاریخی در دولت سیزدهم شکسته شد

  • کد خبر : 9126
  • 21 خرداد 1403 - 8:27
افتتاح کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی / رکورد  احیای بناهای تاریخی در دولت سیزدهم شکسته شد
طلائی در این مراسم گفت: ما رکورد واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری را در دولت سیزدهم شکستیم و راه خدمتی که شهید بزرگوار و دولت او آغاز کردند، منجر به این شده است که ما در سال 1403 برنامه‌ریزی برای هر 20 روز یک افتتاحیه را در سراسر کشور را داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا  کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی در شهرستان گرمسار، یکشنبه بیستم خرداد ۱۴۰۳ با حضور  شهاب طلائی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، سید محمد رضا هاشمی، استاندار سمنان، بهمن اخلاقی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و همچنین مسئولان شهری و استانی، افتتاح شد.

 

در ابتدای این مراسم که با برگزاری یادمان شهدای خدمت و رئیس جمهور شهید آغاز شد، زراعت‌کار، سرمایه‌گذار بنای کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی خطاب به استاندار استان سمنان و فرماندار شهرستان ایوانکی، گفت: مشکل اصلی در شهرستان ایوانکی، موضوع کم‌آبی بوده که بسیار هم جدی است.

 

به جای دو میلیارد، بیست میلیارد هزینه کردیم

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت‌گران و کارآفرینان در شهرستان ایوانکی کمبود نیروی کار است، افزود: این همه هزینه در شهرک‌های صنعتی این شهرستان انجام شده ولی نمی‌توانیم نیروی کار تأمین کنیم و با اینکه محلی برای سکونت کارگران داشته باشیم که این مهم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

زراعت‌کار با اشاره به احیا، مرمت و بهره‌برداری کاروانسرای شاه عباسی، تأکید کرد: به یاری خداوند متعال این مجموعه بخش کوچکی از مشکلات و کمبودهای شهرستان شامل مکانی برای اسکان مسافران و مهمانان، رستوران خوب خانوادگی و تالاری برای جشن‌ها و مهمانی‌ها را برطرف می‌کند.

وی اضافه کرد: باید به هر شکل ممکن مشکلات این شهرستان به‌خصوص در زمینه آب و تأمین واحدهای مسکونی که از سیاست‌ها و اولویت‌های دولت هم بوده است، مرتفع شود.

این سرمایه‌گذار ضمن تشکر از آقای محمدی بخشدار ایوانکی، در ادامه به طرح فعال کردند پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار اشاره کرد و گفت: با توجه به نامگذاری سال‌های اخیر در زمینه اقتصادی باید موضوع بازارها و پایانه صاداراتی در این استان حل شود تا تولیدکنندگان ما بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

زراعت‌کار با اشاره به حمایت‌های دکتر طلایی مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء بناهای تاریخی، خاطرنشان کرد: بسته پیشنهادی میراث برای کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است ولی ما تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان در این مجموعه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که امیدواریم، صندوق در زمینه ایجاد روشنایی و آسفالت همکاری و اهتمام ویژه داشته باشد.

در ادامه این مراسم خانی، فرماندار گرمسار نیز با گرامی‌داشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای خدمت، گفت: مایه مباهات است که بعد از سال‌های تعطیلی این کاروانسرای بزرگ و باعظمت امروز با نقشه راهی که سازمان میراث فرهنگی استان و صندوق توسعه و احیاء طراحی کردند و با حمایت از بخش خصوصی، این مجموعه به احیا و بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه با افتتاح کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی برای نزدیک به ۷۰ نفر اشتغال ایجاد شده است، افزود: ما هم تمام قد از طریق ادارات شهرستان و همکاری‌های بین‌بخشی استانی از این مجموعه حمایت می‌کنیم تا مشکلات آن‌ها رفع شود.

 

احیای کاروانسرای ایوانکی مایه مباهات همه ماست

یاسر عربی نماینده مجلس هم در این مراسم ضمن تشکر از آقای زارعت‌کار برای سرمایه‌گذاری در کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی که به نوعی هویت ما است، افزود: معماری این مجموعه بسیار خوب و عالی است و از مجموعه میراث فرهنگی و به‌خصوص صندوق توسعه و احیاء بناهی تاریخی تشکر می‌کنم.

 

وی با اشاره به اینکه کشور ما هم جاذبه‌های طبیعی گردشگری هم جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد، بیان کرد: متأسفانه آن‌طور که باید نتوانستیم برنامه‌ریزی کنیم تا از این مواهب استفاده کنیم. یکی از جاهایی که می‌توانیم برای آن فکر کنیم و برنامه برای کسب درآمد داشته باشیم، موضوع گردشگری و استفاده از آثار تاریخی است.

 

عربی با بیان اینکه دستگاه‌های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی باید از سرمایه‌گذرانی که به خاطر عشق به وطن و کشورشان در این حوزه تلاش می‌کنند، حمایت کنند، گفت: شاید آنقدر هم برای سرمایه‌گذار منافع نداشته باشد پس باید از آن‌ها حمایت بیشتری کنیم.

 

رکورد  احیای بناهای تاریخی در دولت سیزدهم شکسته شد

شهاب طلائی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء هم در این مراسم ضمن تشکر از همه شرکت‌کنندگان در این مراسم، گفت: انشاءالله که برادر عزیزم آقای عربی در مجلس شورای اسلامی به دلیل نوع نگاهی که داشتند از جریان سرمایه‌گذاری در میراث فرهنگی به‌خصوص بناهای تاریخی حمایت کنند و این مسیر ادامه پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه ما امسال دومین کاروانسرای مجموعه صندوق توسعه و احیاء بناهای تاریخی در استان سمنان را افتتاح می‌کنیم، افزود: انشاءالله تا پایان سال بتوانیم فاز اول مجموعه کاروانسرای شهر دامغان را به بهره‌برداری برسانیم و بزرگترین کاروانسرای جاده ابریشم که در استان سمنان «میان‌دشت» است هم به یاری خدا در دست سرمایه‌گذار هست و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری از فاز اول آن بهره‌برداری کنیم.

 

طلایی با تشکر از آقای کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان که قبلاً به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان فعالیت می‌کردند، اظهار کرد: از حمایت‌های مهندس اخلاقی نیز برای افتتاح این مجموعه تشکر می‌کنم.

وی در ادامه به روند احیای بناهای تاریخی توسط صندوق توسعه و احیاء اشاره کرد و گفت: ما رکورد واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری را در دولت سیزدهم شکستیم و راه خدمتی که شهید بزرگوار و دولت او آغاز کردند، منجر به این شده است که ما در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی برای هر ۲۰ روز یک افتتاحیه را در سراسر کشور را داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء خاطرنشان کرد: ما تا پایان سال غیر از اینکه هر ۲۰ روز یک افتتاحیه بنای تاریخی را در سطح کشور داریم، طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مجموع ۱۰۰ بنای تاریخی را به سرمایه‌گذار واگذار کنیم.

وی در ادامه از برگزاری مزایده جدید صندوق توسعه و احیا برای واگذاری بناهای تاریخی در ۱۵ تیرماه سال خارجی خبر داد و گفت: از ۵۴ مجموعه کاروانسرای ثبت جهانی ما ۳۴ مورد از آنها متعلق به صندوق توسعه و احیاء است.

طلایی با بیان اینکه مالکیت بناهایی که صندوق توسعه و احیا آنها را برای مرمت و بهره‌برداری واگذار می‌کند تا آخر عمر متعلق به دولت است، یادآور شد: ما مالکیت را واگذار نمی‌کنیم، بلکه بهره‌برداری را به صورت مدت‌دار واگذار می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=9126

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.