• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
24

بازدید مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء از بناهای تاریخی استان فارس

  • کد خبر : 650
  • 10 شهریور 1400 - 8:49
بازدید مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء از بناهای تاریخی استان فارس
مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء در ادامه سفرهای استانی خود از بناهای تاریخی استان فارس بازدید کرد و ضمن بررسی اقدامات صورت گرفته برای مرمت و احیاء بناهای تاریخی واگذار شده، درباره رفع موانع و مشکلات بهره برداری از این بناها به گفت و گو و تبادل نظر با بهره برداران، سرمایه گذاران و مسئولان استان پرداخت.

مدیرعامل صندوق توسعه صناسع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ به همراه هیات کارشناسی صندوق از بناهای تاریخی و فرهنگی استان فارس بازدید به عمل آورد .

او در این سفر از بناهای تاریخی خانه کازورنی ها، خانه سعادت (خاتم) و خانه توحیدی، خانه عطروش، خانه بصیری و خانه صالحی بازدید و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت بناهای فوق قرار گرفت .

هادی میرزائی در دیداری که با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس داشت با تاکید بر ضرورت شفافیت در فرایند واگذاری ها گفت: ماموریت صندوق توسعه و احیاء، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است و حمایت و همگرایی مدیران استان برای تحقق این ماموریت، مهم است .

او با اشاره به اینکه نمونه های ناموفق بهره برداری از بناهای تاریخی استان ناشی از نبود همگرایی و برخی اقدامات غیرقانونی است گفت: بهره برداری از عمارت عامری ها در استان اصفهان از جمله الگوهای موفق در این حوزه است که پیامدهای مثبتی برای استان و کشور داشته است. این مهم برای بناهای تاریخی شیراز رخ نداده است و ضروریست هماهنگی و همگرایی بین استان فارس و صندوق برقرار شود .

میرزائی ادامه داد: با همگرایی و هماهنگی می توانیم حقوق عامه و منافع عمومی را حفظ کنیم و زمانیکه با حمایت دوجانبه، بناهای تاریخی احیاء شده و به بهره برداری برسند، علاوه ارتقای زیرساخت های گردشگری استان، منافع آن به استان خواهد رسید .

مدیرعامل صندوق توسعه واحیاء با تاکید بر اینکه باید مجری قانون و آیین نامه های دولتی باشیم تصریح کرد: امیدواریم تحت سیاست ها و با هماهنگی های استان بتوانیم بناها را در چارچوب آیین نامه واگذاری کنیم و روند بهره برداری ها اصلاح شود .

میرزائی با تاکید بر لزوم نظارت استان بر پروژه های مرمتی گفت: شخص ناظر باید در راستای پیش برد ماموریت های صندوق بوده و قابل اعتماد باشد .

او در بخش دیگری از صحبت های خود به تفاهم نامه های صورت گرفته با دستگاه های مختلف برای واگذاری بناهای در اختیارشان اشاره کرد و گفت: طی تفاهم نامه ای که با سازمان تبلیغات و حوزه هنری منعقد شده بناهای تاریخی حوزه هنری در استان فارس که نیاز به احیاء و بهره برداری دارند، جهت واگذاری در اختیار صندوق توسعه و احیاء قرار می گیرد. همچنین تفاهم نامه چهارجانبه با بنیاد مسکن، سازمان دهیاری و شهرداری ها و معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور برای تامین زیرساخت های بناهای تاریخی روستایی منعقد شده که متاسفانه از این ظرفیت در استان فارس استفاده نشده است .

تشکیل ستاد استانی

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء با ارائه پیشنهاد تشکیل ستاد استانی در فارس با حضور مدیر کل میراث استان به عنوان رییس کارگروه و مدیرکل بنیاد مسکن، مدیر کل روستایی و سازمان دهیاری و شهرداری ها به عنوان اعضا ستاد گفت: بعد از اولویت بندی بناهای استان فارس می توان اقدامات لازم را برای بناهای تاریخی روستایی استان را انجام داد که از جمله این بناها کاروانسرای قوام آباد مرودشت است که باید زیرساخت های آن به عنوان یک اولویت تامین گردد. همچنین باید بناهای مجاور آن با همکاری و هماهنگی میراث استان برچیده شوند .

میرزائی با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ میراث فرهنگی کشور، تفاهم نامه ای با سازمان اوقاف جهت واگذاری و بهره برداری از بناهای این دستگاه منعقد شده است تصریح کرد: لازم است لیست بناهای در اختیار اوقاف در استان فارس جهت واگذاری و بهره برداری تهیه شود .

او از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد اعتبار به طور انحصاری برای حفاظت و بهره برداری از بناهای تاریخی در بودجه سال۱۴۰۰ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خبر داد و گفت: تاکنون ۳۰ بنا برای این منظور معرفی شده است ولی هیچ بنایی از استان فارس در این لیست وجود ندارد و لازم است بناهای متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان فارس که قابلیت احیاء و بهره برداری دارند، شناسایی و معرفی شود .

میرزائی همچنین به تفاهم دو جانبه صندوق با صندوق توسعه حرم های مطهر اشاره کرد و ادامه داد: احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی اطراف حرم شاه عبدالعظیم در تهران، آستان مقدس علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد و حرم شاهچراغ در شیراز از جمله مفاد این تفاهم نامه است که لازم است به عنوان موضوعی مهم اقدامات لازم برای شاهچراغ شیراز در دستور کار میراث استان قرار بگیرد

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=650

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.