• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
17
انعقاد تفاهم نامه‌ مابین صندوق توسعه و احیا و منطقه آزاد کیش

بناهای تاریخی کیش با رویکرد کاربری مناسب واگذار شود

  • کد خبر : 3956
  • 22 آبان 1401 - 8:11
بناهای تاریخی کیش با رویکرد کاربری مناسب واگذار شود
مدیرعامل صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی در نشست انعقاد تفاهم نامه ما بین صندوق توسعه و احیا و منطقه آزاد کیش گفت: با رویکرد کاربری و طرح‌های مناسب ضمن حفظ اصالت و هویت بنا باید ابنیه توسط بخش خصوصی احیا و بهره برداری شود.

حسین ساری در نشست انعقاد تفاهم نامه ما بین صندوق توسعه و احیا و منطقه آزاد کیش با بیان این که آغاز به کار هفته کیش با برگزاری برنامه‌های خوب و همراه با مانور تفریحی نویدبخش رونق گردشگری این منطقه است، اظهار کرد: با انعقاد تفاهم نامه‌ مورد نظر ما بین هر دو دستگاه، مقدمات همکاری مشترک را آغاز کردیم که موضوع تفاهم‌نامه عمدتا در مورد احیا و مرمت آثار و ابنیه تاریخی کیش است.

وی با بیان این که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی در خصوص احیا و مرمت بناهای تاریخی و بازگشت حیات مجدد به این بناها مصمم است، گفت: اگر ابنیه و بناهای تاریخی موجود مورد توجه باشد و مرمت شود، میتواند دوباره به چرخه حیات خود برگردد و ماندگار خواهد شد اما اگر بنای بر کم توجهی باشد، طبیعی است که دچار فرسایش و مشکل خواهند شد همانطور که ابنیه تاریخی در دوران مختلف دچار مشکل می‌شوند.

این مسئول با اشاره به این که در منطقه آزاد کیش این اهتمام برای مرمت با توجه ویژه به کاربری مناسب و مورد بهره برداری وجود دارد، گفت: زمینه واگذاری ابنیه به بخش خصوصی اقدام و رویکرد بسیار خوبی است چرا که آثار و ابنیه فراوانی در کیش و البته در کشورمان وجود دارد که طبیعتا مرمت این تعداد اثر از عهده و توان دولت خارج است.

وی افزود: با رویکرد کاربری و طرح‌های مناسب ضمن حفظ اصالت و هویت بنا باید ابنیه توسط بخش خصوصی احیا و بهره برداری شود تا به جایگاه خود برگردد و زمینه بهره مندی مردم از این طریق فراهم خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر این که هر چه سریع‌تر برخی از این بناها که  بسیار ارزشمند است را باید به چرخه حیات و اقتصاد برگردانیم یادآور شد: بعضی از بناها در اختیار منطقه ازاد است و می‌توانیم بیشتر به آن‌ها رسیدگی و ساز و کارهایی برای آن‌ها پیش بینی کنیم.

وی تصریح کرد: براین اساس، بناهایی که در اختیار اشخاص است و در اختیار بخش‌های دیگر دولت را می‌توانند مرمت کنند و به حالت طبیعی خود برگردانند و اگر نمی‌توانند باید به بخش دیگری واگذار کنند که در مورد بناهای کیش، در اختیار سازمان منطقه آزاد خواهد بود لذا بناهای ارزشمند جزیره کیش باید مرمت شود و مردم زیادی که از داخل و خارج از کشور به این جزایره میایند از ظرفیت این بناها استفاده کنند.

گفتنی است زمینه همکاری بیشتر با منطقه آزاد به خصوص معاونت گردشگری این سازمان بستر تعامل، تفاهم و همکاری‌های بیشتر در ابعاد نه تنها میراث فرهنگی و احیا بلکه گردشگری و صنایع دستی نیز خواهد بود.

انتهای پیام

 

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=3956

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.