• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19

برگزاری نخستین آیین تجلیل از نام‌آوران و مشاهیر صنعت فرش دستباف

  • کد خبر : 2288
  • 20 اردیبهشت 1401 - 7:32
برگزاری نخستین آیین تجلیل از نام‌آوران و مشاهیر صنعت فرش دستباف
نخستین همایش مشاهیر فرش دستباف با تجلیل از پیشکسوتان و نام آوران و مشاهیر صنعت فرش در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی به عنوان مهمان ویژه برگزار شد، «مهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در سال گذشته نسبت به مدت مشابه ۷ و ۲۴ دهم درصد رشد تولید فرش داشتیم و ۱۰ و ۲ دهم درصد رشد صادرات داشتیم اما آیا برای دستیابی به بازار‌های بین‌المللی بیشتر، برنامه‌ای برای تلفیق این هنر سنتی با ذائقه‌های جدید وجود دارد؟

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه با کمک شرکت‌های دانش بنیان و افراد فعال در شرکت‌های خلاق پیوندی بین زیست بوم صنعتی فرش قدیمی با زیست بوم جدیدی که طراحی و ایجاد می‌شود، برقرار می‌کنیم، گفت: در زنجیره تولید و تامین فرش دستباف بسیاری از هنرمندان، پژوهشگران و صنعتگران فعال هستند که در این راستا برای نخستین بار در همایش مشاهیر فرش دستباف به معرفی و تجلیل از فعالان این عرصه پرداخته شده است.

«فرح ناز رافع» رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز درباره مشاهیر صنعت فرش دستباف ایران گفت: باید بتوانیم با معرفی چهره‌های شاخص و مشاهیر فرش دستباف به جامعه ایرانی و جامعه جهانی این هنر صنعت را حفظ و نگهداری کنیم از طرفی مشاهیر و نام آوران صنعت فرش می‌توانند الگوی مناسبی برای جوانان باشند.

«اکبر مهدی‌ای» از دیگر مشاهیر فرش دستباف ایران نیز با اشاره به ورود به طراحی و نقاشی در صنعت فرش از ۱۰ سالگی ادامه داد: امیدوارم قالی ایران جایگاه خود را حفظ کند چرا که آنچه امروز ما به عنوان فرش ارائه می‌کنیم می‌تواند در دنیا مارا تاجدار این هنر ایرانی کند البته قالی ایرانی به عنوان یک هنر ماندگار و جاودان بهترین نمونه ذوق و هنر ایرانی را در دنیا معرفی می‌کند.

«کمال الدین قرنجیک» از مشاهیر و اساتید صنعت فرش دستباف ایران با اشاره به فعالیت ۳۰ ساله وی در صنعت فرش و اشنایی و فعالیت در مراحل تولید، قالیشویی و رنگرزی اظهار کرد: تخصص اصلی من بیشتر شیمی رنگ است که مربوط به رزنگرزی الیاف به کار رفته در فرش دستباف میشود.

وی برگزاری مراسم تجلیل از مشاهیر فرش دستباف برای فعالان این عرصه دلگرم کننده دانست و گفت: این طرح می‌تواند در راستای تشویق پژوهشگران، تولید کنندگان و بافندگان فرش و برای اعتلای هر چه بیشتر صنعت فرش کشور که صنعتی بومی با فناوری‌های بومی است پیشرفت و توسعه به همراه داشته باشد.

گفتنی است؛ ۲۰۰ نفر در حوزه‌های مختلف فرش به مرکز ملی فرش معرفی شده‌اند که از میان آن‌ها ۱۱۰ نفر انتخاب شدند، در این همایش سه گروه معرفی شدند که ۶ نفر در جایگاه اول با نام «مشاهیر» این حوزه، ۵ نفر در جایگاه دوم به عنوان «نام‌آوران» و ۹۹ نفر نیز شایسته قدردانی شدند.

از ۳۱ استان کشور، ۲۴ استان در زمینه معرفی مشاهیر حوزه فرش با مرکز ملی فرش همکاری داشته‌اند و تلاش شد در مراسم از زندگینامه ۵۶ نفر فیلم تهیه شود همچنین با سازمان شهرداری برای ساخت تندیس این افراد نیز صحبت‌هایی شده است.

دو برنامه دیگر مرکز ملی فرش ایران در این راستا، برگزاری چهاردهمین المپیاد کشوری فرش دستباف در تهران است که با هدف ایجاد انگیزه و به منظور تحصیل علوم و کسب مهارت‌های علمی هنرجویان فرش دستباف و ارزیابی توان علمی و شناسایی افراد مستعد و نمونه در سطح استان‌ها و کشور چهاردهمین المپیاد کشوری فرش دستباف از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

این المپیاد در سطح دانش آموزی و با شرکت ۷۲ نفر از ۲۴ استان ” هنرستان‌های کار دانش ” برگزار می‌شود و در سه گرایش، بافت ” ۳۲ نفر”، طراحی” ۲۴ نفر”، رنگرزی ” ۱۶نفر ” به رقابت می‌پردازند.

همچنین برگزاری جشنواره فرش فاخر از اردیبهشت تا تیر ۱۴۰۱ با هدف از برگزاری جشنواره فرش فاخر، معرفی آثار برگزیده و فاخر فرش دستباف به جهت برندسازی و ایجاد الگو‌های مناسب تولید و معرفی برند‌های قابل معرفی است که از شاخص‌های یک فرش اصیل و هنری برخوردارند و ایجاد برند برای فرش‌ها و تولیدکنندگان ناشناخته است تا در بازار سازی و ایجاد و ظرفیت توسعه بازار در کشور قدم‌های مثبتی برداشته شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2288

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.