• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
25

تحول در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

  • کد خبر : 663
  • 10 شهریور 1400 - 9:20
تحول در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست با کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تشریح مهمترین برنامه‌های خود تاکید کرد در صورت کسب رای اعتماد از مجلس به صورت جدی به دنبال تحول در این وزارتخانه خواهد بود.

به دنبال اعلام وصول لیست وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس شورای اسلامی و معرفی سیدعزت‌الله ضرغامی از سوی رئیس جمهوری به‌عنوان وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، عصر امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس میزبان این وزیر پیشنهادی بودند. در این نشست مهندس عزت الله ضرغامی به تشریح مهمترین برنامه‌ها، اقدامات و اهداف برای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخت و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای ارائه شده، بر حمایت از حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و نیز فعالان صنایع‌دستی تأکید کردند .

فضای مثبت کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی

حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره جزئیات این نشست گفت: معتقدم جو کلی و فضای کمیسیون نسبت به برنامه‌های آقای ضرغامی مثبت است . او با بیان اینکه ضرغامی در این جلسه بخشی از برنامه‌های خود را در مورد حیطه کاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای اعضای کمیسیون تشریح کرد، گفت: پس از اظهارات او نمایندگان نیز سوالات خود را درباره برنامه آقای ضرغامی مطرح کردند که به آنها پاسخ داد . طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: آقای ضرغامی در این جلسه برنامه‌های خود را برای استفاده از فضای مجازی و سایبری و همچنین استارت‌آپ‌ها برای معرفی جاذبه‌های توریستی و همچنین معرفی صنایع‌دستی، برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تشریح کرد . او ادامه داد: وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در زمینه تغییر مدیریت در این وزارتخانه نیز اعلام کرد که پس از ورود به وزارتخانه، از برنامه‌های مدیران و منابع انسانی برای بهبود شرایط این وزارتخانه استفاده خواهد شد و در صورت نیاز در زمینه منابع انسانی اصلاحاتی انجام خواهد شد . این نماینده مجلس اضافه کرد: آقای ضرغامی در این جلسه عنوان کرد که پس از اینکه سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شده تغییر زیادی نکرده و او به دنبال تحول در این وزارتخانه است و اعلام کرد که به هر مجموعه‌ای که رفته منشا تحول بوده و در این وزارتخانه هم به دنبال اداره کردن صرف نیست بلکه در پی ارتقای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است .

معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی در کنار درآمدزایی

بیژن نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس َنیز در باره این نشست گفت: وزیر پیشنهادی در کمیسیون فرهنگی عنوان کرد که به دنبال توسعه صنعت گردشگری با حفظ هویت ایرانی اسلامی و معرفی فرهنگ اسلامی به گردشگران کشورهای دیگر هستیم . نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ضرغامی گفت که هدف ما از توسعه صنعت گردشگری ضمن درآمدزایی از این حوزه معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی به گردشگران کشورهای دیگر است و ما به دنبال درآمدزایی صرف از این حوزه نیستیم . او افزود: وزیر پیشنهاد‌ی همچنین عنوان کرد که ما به دنبال حفظ میراث‌فرهنگی و بازسازی آن‌ها برای حفظ هویت ایرانی اسلامی خود هستیم و در این مسیر تلاش‌ها و برنامه‌های زیادی داریم .

اصلاح ساختار وزارتخانه

مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برگزاری این نشست گفت: در شروع جلسه عزت‌الله ضرغامی برنامه‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت کاری خود را برای وزراتخانه مربوطه پیشنهاد داد و در ادامه نشست اعضای کمیسیون فرهنگی پرسش‌ها، دیدگاه‌ها و دغدغه‌ها خود را که در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشتند، مطرح کردند . او اضافه کرد: در ادامه جلسه اعضای کمیسیون ضرورت تعریف یک مدل استاندارد برای حضور گردشگران خارجی به کشور پیشنهاد داده‌اند و مقرر شد مدلی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی برای حضور گردشگران تعریف شود . نصیرایی ادامه داد: در صورت ارتقای صنعت گردشگری به عنوان صنعت درجه یک، گردشگری می‌تواند در رونق اقتصادی نقش موثر و پررنگی داشته باشد و همچنین در ادامه این نشست مقرر شد به مشاهیر و مفاخر کشور به عنوان پشتوانه‌های فرهنگی و ایرانی توجه ویژه‌ای شود . سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در پایان جلسه مقرر شد وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره اصلاح ساختار و سیستم مدیریتی این وزارتخانه برنامه‌ای ارائه دهد و همچنین قرار شد نمایندگان سوالات پیشنهادی خود را در سامانه بارگذاری کنند تا وزیر پیشنهادی پاسخگوی آن‌ها باشد .

نصیرایی، گزینه پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی را مدیری تحول‌آفرین دانست و گفت: او برای حمایت از فعالان صنعت گردشگری و تولیدکنندگان صنایع‌دستی در مقابله با کرونا برنامه دارد . او تصریح کرد: بیشتر ساعت جلسه امروز کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره آسیب‌شناسی مسائل و برنامه مقابله با ابرچالش کرونا بود، بخش دیگری از جلسه هم به بررسی رویکردها و برنامه‌های آینده به سه حوزه اصلی این وزارتخانه اختصاص یافت . نصیرایی اظهار داشت: آقای ضرغامی در هر مسئولیتی در هر سازمان و بخشی که حضور داشته، تحول ایجاد کرده است؛ همچنین ضد فساد بودن از روحیات و خصوصیات بارز ضرغامی است؛ هر دو این خصوصیت‌ها نمایندگان مردم و اعضای کمیسیون فرهنگی را امیدوار کرد که در وزات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهد تحول و مبارزه جدی با فساد باشیم .

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه همه‌گیری کرونا به صنعت گردشگری آسیب‌های جدی زده است، خاطرنشان کرد: فعالان این حوزه و هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خسارت‌ زیادی در ۱۸ ماه گذشته در دوران شیوع کرونا متحمل شده‌اند. یکی از بحث‌های جدی که وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه مطرح کرد، تبیین رویکرد و برنامه حمایت از فعالان صنعت گردشگری در مقابله با کرونا به عنوان ابرچالش این صنعت بود. نصیرایی سوابق و تجارب مدیریت فرهنگی ضرغامی را پشتوانه غنی برای وزارت او در میراث‌فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: شناخت کلان و جزیی از مسائل فرهنگی و تحول‌آفرینی به عنوان پشتوانه مدیریتی در حوزه فرهنگی، قطعا برای وزارت وی در میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مفید و موثر خواهد بود

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=663

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.