• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
25

جزئیات مرمت و احیاء« خانه پدری جلال»

  • کد خبر : 723
  • 09 آذر 1399 - 10:24
جزئیات مرمت و احیاء« خانه پدری جلال»
بیش از 34 هزار اثر تاریخی ثبت ملی و نزدیک به یک میلیون اثر واجد ارزش تاریخی فرهنگی در کشور وجود دارد که باید از هر پتانسیلی برای مرمت و احیاء آنها استفاده کرد. خانه پدری جلال از جمله این آثار است که به تازگی به صندوق احیاء واگذار شده است تا با جذب سرمایه گذار صلاحیت دار نسبت به مرمت، احیا و بهره برداری از آن اقدام کند.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ضمن تشریح حواشی پیش آمده درباره خانه پدری جلال گفت:«این بنا در اختیار میراث فرهنگی تهران بوده و ۲۰ روز است که برای شرکت در فراخوان عمومی به این صندوق واگذار شده تا برای بهره‌برداری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.» امیر کرم زاده تصریح کرد «برای این بنا به صورت مجزا برنامه مرمتی به سرمایه‌گذار ارائه کرده‌ایم و برنامه بهره‌برداری دقیق سرمایه‌گذار را دریافت کرده‌ایم. برای صندوق احیاء این موضوع اهمیت زیادی دارد که خانه پدری جلال اصالت خود را حفظ کند و نشانگر هویت بنا باشد.»

معاون سرمایه‌گذاری صندوق احیا با اشاره به اینکه با توجه به فراوانی بناهای تاریخی در سطح کشور منابع دولت برای حفظ و نگهداری آنها محدود است و نمی‌تواند برای بهره‌برداری و حفظ این بناها بودجه لازم را تخصیص دهد گفت: در این راستا صندوق توسعه صنایع دستی و‌ فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تأسیس شد تا این بناها با سرمایه بخش خصوصی مرمت شود و طبق کاربری قبل مورد استفاده این بخش قرار بگیرد .

کمبود اعتبار و توقف پروژه ها

کرم زاده افزود: البته باید برای این بناها تعیین کاربری صورت پذیرد که این کاربری می‌تواند با توجه به موقعیت بنا تعیین کرد، به عنوان مثال یک بنای تاریخی می تواند تبدیل به کتابخانه شود و یا نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی، حتی امکان بهره‌برداری به عنوان یک بخش اقامتی هم وجود دارد. در این زمینه ما خانه عامری‌های کاشان را داریم که مرمت شده و به عنوان یک هتل سنتی در حال بهره‌برداری است. به هر حال الگوهای موفقی در سطح کشور داریم که در این زمینه درحال فعالیت هستند . او با بیان این مطلب که بسیاری از این پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده بودند و در وضعیت مشابه خانه جلال بودند گفت: در همین راستا صندوق بر اساس مصوبه دولت این بناها را به بخش خصوصی واگذار می‌کند تا مرمت شده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد .

استقبال سرمایه گذاران از فراخوان خانه پدری جلال

کرم زاده با اشاره به اینکه خانه پدری جلال در اختیار میراث فرهنگی تهران بود و طبق مصوبات دولتی قرار بود ۲۰ روز پیش در اختیار صندوق احیا قرار داده شود تا جهت مرمت و احیا و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شود ادامه داد: با توجه به محدودیت امکانات و بودجه و کمبود‌هایی که در یگان حفاظت وجود دارد، نگهداری از این بناها دشوار است و با توجه به تعداد بناهایی که در کشور داریم گذاشتن نگهبان برای تمام این بناها به صورت ۲۴ ساعته امکان‌پذیر نیست . بر همین اساس خانه پدری جلال به فراخوان عمومی گذاشته شد تا مرمت و مورد بهره برداری قرار بگیرد. به گفته او خوشبختانه برای بهره‌برداری از این بنا هم ۳ متقاضی وجود دارد و قرار است یک سرمایه‌گذاری خیلی جدی روی این بنا صورت پذیرد.

ضرورت حفظ اصالت و هویت بنا

او با تشریح مبنای واگذاری این بنا و دیگر بناها در صندوق گفت: بعد از برگزاری مزایده یکسری معیارهای دیگری توسط صندوق مورد بررسی قرار می‌گیرد. گردش مالی متقاضیان برای ما اهمیت دارد تا برای ما مشخص شود که توانایی بهره‌برداری، احیا و مرمت این بناها را دارند. همچنین سرمایه‌گذار باید برای ما طرح مرمتی خود را بیاورد تا بدانیم این فرآیند مرمت به چه صورتی اجرا خواهد شد. در کنار اینها باید سوابق اجرایی، کارهایی که در گذشته به صورت مشابه انجام داده‌اند و حتی مدارک تحصیلی خود را به صندوق ارائه کنند . به گفته کرم زاده برای خانه پدری جلال به صورت مجزا خود صندوق برنامه مرمتی به سرمایه‌گذار ارائه کرده‌ و برنامه بهره‌برداری دقیق سرمایه‌گذار را دریافت کرده است. او تاکید کرد: برای ما این موضوع اهمیت زیادی دارد که بنا اصالت خود را حفظ کند و نشانگر هویت آن باشد . برای این سبک برنامه‌ریزی‌ها هم دو چیز برای ما اهمیت دارد؛ اول اینکه در آن بنا چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی زندگی کرده‌اند و بعد اینکه این بنا به لحاظ معماری چه ویژگی‌هایی دارد. با توجه به این ویژگی‌ها نوع بهره‌برداری از بنا برای ما تعریف می‌شود .

سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احیاء بناهای تاریخی

معاون سرمایه گذاری صندوق احیاء در این باره که خانه پدری جلال چه زمانی جهت ساماندهی و مرمت به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واگذار می‌شود گفت: قرار است ظرف ۲۰ روز آینده این بنا جهت مرمت و ساماندهی واگذار شود. او با اشاره به اینکه امکان اینکه در تمام این بناها به خصوص برای آنهایی که فاقد هرگونه اشیاء ارزشمند در دورن خود هستند به صورت ۲۴ ساعته نگهبان گذاشته شود وجود ندارد گفت: تنها کاری می‌توانیم انجام دهیم واگذاری بناها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است تا در راستای مرمت و نگهداری آنها اقدام کنند. به عنوان مثال همین خانه پدری جلال چیزی در حدود یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان هزینه مرمت دارد و به همین میزان بودجه برای تجهیز این بنا هم لازم است.

کرم زاده تصریح کرد: خانه پدری جلال در حدود ۱۵ سال به بهره‌بردار، اجاره داده می‌شود. بهره بردار می‌تواند تا ۱۲ ماه فرآینده مرمت و تجهیز بنا را انجام دهد و بعد از آن ۱۵ سال با یک اجاره ماهیانه به او واگذار می‌شود. اجاره‌بهای بنای جلال را حدود ۶ و نیم میلیون تومان تعیین کرده ایم .

صندوق، بودجه دولتی ندارد

او درباره اینکه آیا امکان نگهداری و مرمت بنا از طریق این درآمدها وجود نداشت گفت: این اجاره‌ها بعد از واریز به خزانه دولت، دوباره به صندوق بازمی گردد و صرف نگهداری و مرمت بناهای دارای اولویت می‌شود. کرم زاده ادامه داد: ما بناهای تاریخی مهمی در کشور داریم که در حال فرو ریختن است و نیاز به مرمت اضطراری دارد. تا کنون صندوق از دولت بودجه ای دریافت نکرده است. تنها بودجه‌ای که دولت به صندوق پرداخت می کند در قالب تبصره ۱۹ پرداخت می‌شود. طبق این تبصره دولت بین ۱۰ تا ۳۰ درصد به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بودجه اختصاص می‌دهد تا در راستای مرمت بناهای تاریخی اقدام کنند. البته این بودجه بسیار محدود است و در سال شاید ما بتوانیم تنها ۱۰ بنا را با این بودجه ها حمایت کنیم. البته در کنار این، ما هم در قالب تبصره ۱۸ به سرمایه گذاران تسهیلاتی برای مرمت اعطا می کنیم .

واگذاری ۶۰۰ بنای تاریخی

معاون سرمایه گذاری صندوق احیاء درباره وضعیت بودجه‌ای صندوق گفت: متأسفانه این صندوق هیچ ردیف اختصاصی در بودجه ندارد. از سال گذشته برای صندوق یک اساسنامه تعبیه شده و در دولت هم به تصویب رسیده است و نیازمند توجه ویژه‌ای است. طبق صحبت‌هایی که شخص رئیس جمهور و وزیر میراث فرهنگی کشور هم داشته‌اند بهترین روش برای مرمت و حفظ بناهای تاریخی واگذاری آنها به بخش خصوصی است. او تصریح کرد: در کنار این اتفاق ما اشتغالزایی را هم خواهیم داشت. تا کنون ۹۷ بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده است و بالای ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده‌ایم و در برنامه خود قصد واگذاری بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی به سرمایه‌گذار خصوصی را داریم. کرم زاده گفت: در حال رفع مشکلاتی مانند سندهای مالکیتی و معارضات ملک هستیم تا این هدف محقق شود. در چند هفته اخیر برنامه فراخوان عمومی واگذاری مرمت، احیا و حق بهره برداری مدت معین ۵۴ بنای تاریخی را داشتیم که در مرحله نخست ۲۵ بنا و هفته آینده ۱۰ بنای دیگر واگذار خواهند شد. در نهایت این اقدام به جذب ۱۴۰ میلیاردی سرمایه‌گذار از بخش خصوصی در شرایط اقتصادی کنونی منجر خواهد شد . به گفته او این بناها برای بسیاری از شرکت‌های پر درآمد و معتبر نقش اعتباری را ایفا می‌کنند و ممکن است یک سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف اقتصادی در حال فعالیت است و از این بنا به عنوان یک اعتبار استفاده کند . کرم زاده با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی صندوق، واگذاری بناها با اولویت حفظ اصالت و هویت اصلی آنهاست گفت: اما در کنار آن داشتن یک کافه، یا رستوران هم در بنا مانعی ندارد. به عنوان مثال ما علاقه‌مندیم حمام شیخ بهایی را با همان کاربری اصلیش واگذار کنیم، یا بناهای مشابه را .

خلع ید سرمایه گذاران متخلف

او درباره ضمانت اجرایی صندوق برای اجرای تعهدات سرمایه‌گذار نحوه برخورد با تخلفات احتمالی گفت: تمام این موارد در قراردادهای دو طرفه ذکر شده است و اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد از طرح معماری و طرح سرمایه‌گذاری تصویب شده تخطی کند به راحتی خلع ید می‌شود. همچنین برای ضمانت اجرایی ضمانت‌نامه‌های بانکی سنگینی را دریافت می‌کنیم که وقتی اگر خواستند به این بناها تعرضی انجام دهند جرائم بسیار سنگینی پرداخت کنند. در ضمن تمام این بناها ناظر دارند و به صورت ماهانه و هفتگی مورد نظارت قرار می‌گیرند . ما واحدی با عنوان معاونت بهره‌برداری از بناهای تاریخی داریم که به صورت ماهانه از بناها بازدید می‌کنند. همچنین در حال تعریف ضوابط ارزیابی و رتبه‌بندی جدید برای این بناها هستیم.

رسانه ها از صندوق احیاء استعلام بگیرند

معاون سرمایه گذاری صندوق احیاء با تاکید بر اینکه بناهای تاریخ و فرهنگی به عنوان سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شوند گفت:باید از هر پتانسیلی برای حفظ و بهره‌برداری از این بناها استفاده کنیم و بهترین راه حفظ بناهای تاریخی این است که از خود مردم کمک بگیریم. کرم زاده تایکد کرد: رسانه به حاشیه‌هایی که برای بناهای تاریخی مانند خانه جلال ایجاد می شود با شیطنت مواجه نشوند و اگر مشکلی وجود دارد اول از خود صندوق استعلام بگیرند و ما هم وظیفه پاسخگویی به آنها را داریم.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=723

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.