• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
18
در تبیین رویکردهای صندوق توسعه و احیا مطرح شد

باززنده‌سازی حمام‎‌های ازیادرفته

  • کد خبر : 1894
  • 10 اسفند 1400 - 2:47
باززنده‌سازی حمام‎‌های ازیادرفته
واگذاری حمام‌های تاریخی در راستای احیای حمام‌های ایرانی، علاوه بر اینکه با مرمت، احیاء و حفظ، مانع تخریب و ازبین‌رفتن‌شان می‌شود، آن‌ها را به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل خواهد کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی صابتا- «حمام قلعه» یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان همدان به شمار می‌رود که متعلق به صندوق توسعه و احیاء می باشد. مرمت‌های اساسی و کلی حمام قلعه با کاربری پذیرائی با تأمین اعتبارات صورت‌گرفته طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ در طرح پردیسان و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ توسط صندوق احیاء انجام شد و پس از مرمت به‌مدت ۷ سال به کاربری فرهنگی اختصاص داشته است.

در سال ۱۳۹۴ مؤسسه صندوق احیاء پس از برگزاری فرایند مزایده عمومی این بنا را با کاربری پذیرایی به برنده مزایده به‌مدت ۵ سال واگذار کرده است. هرچند که در گذشته حمام‌های متعددی در استان‌های مختلف کشور با کاربری پذیرایی به‌عنوان رستوران واگذار شده‌اند اما ازآنجاییکه رویکرد صندوق در دوره مدیریتی جدید این است که بناهای تاریخی با کاربری‌های متناسب و در شأن آثار و ترجیحاً با تثبیت کاربری‌های قدیمی خود واگذار شوند، حمام‌های تاریخی نیز به حمام‌های ایرانی تبدیل خواهند شد.

حمام قلعه همدان از آبان ۱۳۹۵ تا بهمن ۱۳۹۸ قبل از شیوع ویروس کرونا با کاربری پذیرائی به‌طور مستمر دایر بوده و مراجعین حتی در صورت عدم استفاده از خدمات پذیرایی با خرید بلیط، امکان بازدید از فضای حمام و موزه را داشتند.

از زمانی که حمام قلعه به بخش خصوصی واگذار شد، همواره با وجود رزرو کامل یا در زمان پیک گردشگر، ظرفیت تحمل حمام مورد بررسی قرار گرفته و اجازه ورود بیش از حد افراد به این محل داده نمی‌شد. این در حالی است که بسیاری از موزه های کشور و بستر های گردشگری گردشگری در این دوران  تعطیل یا نیمه تعطیل می باشند.

واگذاری حمام‌های تاریخی در راستای احیای حمام‌های ایرانی، علاوه بر اینکه با مرمت، احیاء و حفظ، مانع تخریب و ازبین‌رفتن‌شان می‌شود، آن‌ها را به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.