• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
15

خانه بهادرالملک کرمان به بخش خصوصی واگذار میشود

  • کد خبر : 5258
  • 11 اردیبهشت 1402 - 9:10
خانه بهادرالملک کرمان به بخش خصوصی واگذار میشود
خانه بهادرالملک کرمان یکی ازمیراث تاریخی قاجاری استان کرمان محسوب میشود که حق بهره برداری از آن به بخش خصوصی واگذار میشود.

خانه بهادرالملک در استان کرمان و در شهر بردسیر قرار دارد که با شماره ۲۱۴۶۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و مالکیت آن وابسته به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان است.

این بنا که به طور دقیق‌تر در نشانی بردسیر-خیابان شریعتی، کوچه شبنم ۶ قرار دارد، متعلق به دوران تاریخی قاجاریه است و عرصه و اعیان آن به ترتیب ۸۴۱۹ مترمربع و ۷۷۰ مترمربع است.

خانه بهادرالملک در گذشته کاربری مسکونی داشته و براساس کاربری پیشنهادی استان و صندوق توسعهو احیاء، اقامتی-پذیرایی و فرهنگی برای آن در نظر گرفته شده است.

خانه بهادرالملک دارای ساختاری درونگرا و حیاط مرکزی است که ورودی اصلی بنا در قسمت جنوب شرقی آن قرار گرفته و ورودی دیگر در جبهه غربی بنا موجود است و ورودی اصلی بنا از طریق راهروی L  شکل به حیاط دسترسی دارد.

حیاط بنا به وسیله چند طاق‌نما به دو قسمت تقسیم شده و ضلع شرقی بنا شامل پنج اتاق تودرتو است که به‌جز اتاق اول که دارای پوشش کلیل بوده و بقیه اتاق‌ها دارای پوشش آهنگ هستند.

ورودی آخرین اتاقی که در گوشه شمالی این ضلع قرار دارد مسدود شده و غیرقابل دسترسی است، ضلع شمالی بنا شامل شش فضاست که سه اتاق اول دارای پوشش کلیل هستند و ورودی پستویی که در پشت این اتاق ها قرار گرفته، مسدود شده و غیرقابل دسترسی است البته دو فضای آخر انباری و مطبخ بنا بوده‌اند که دارای پوشش طاق و تویزه جناغی هستند.

جبهه غربی بنا شامل حیاط کوچک و یک اتاق با پوشش کلیل و راهرویی که در انتهای آن تعدادی پله وجود دارد که به پشت بام بنا دسترسی می‌دهد. جبهه جنوبی بنا شامل راهروی ورودی بنا و یک اتاق با پوشش آهنگ و ایوان بزرگ و مرتفع و در وسط با پوشش کلیل است که پشت ایوان اتاقک دیگری وجود دارد. جبهه جنوبی بنا دو طبقه دارد که طبقه دوم از پشت بام نیز دارای دسترسی است، طبقه دوم شامل سه فضا می باشد که ساختار آنها طاق و تویزه جناغی است و ارتفاع کوتاهی دارند.

ورودی یکی از این فضاها که در ضلع شرقی طبقه دوم قرار دارد، مسدود شده و غیرقابل دسترسی است، پشت بام بنا طراحی شده است و در تمام قسمت‌ها دسترسی از طریق پله تعریف شده‌اند و دور تا دور بنا جان‌پناه بنا با ارتفاع بلند وجود دارد و در گوشه شمال شرقی بنا برج دیده بانی یک طبقه ای وجود دارد که به صورت یک ساباط روی کوچه جبهه شرقی بنا احداث شده و ورودی این برج از روی پشت بام بناست.

از ویژگی‌های بنا می‌توان به تفکیک حیاط بنا توسط طاق‌نما را اشاره کرد که به این وسیله فضاهای اصلی از فضاهای فرعی مثل انبارها جدا شده‌اند. هر دو حیاط خانه ورودی مجزای خود را دارند و بنا دارای برج و باروست که این المان‌ها نشانگر اهمیت اشخاص و اموال موجود در این خانه در زمان خود بوده است. شایان ذکر است که پشت بام بنا نیز فضایی کامال طراحی شده و جالب توجه دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5258

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.