• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
21
مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین الملل وزارت میراث؛‌

سمنوپزان یکی از میراث‌ فرهنگی ناملموس ماست

  • کد خبر : 4971
  • 18 اسفند 1401 - 19:43
سمنوپزان یکی از میراث‌ فرهنگی ناملموس ماست
مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سرپرست صندوق توسعه و احیا گفت: به تعبیر مهندس ضرغامی، میراث‌فرهنگی ناملموس ما کم از میراث‌فرهنگی ملموس ندارد و باید برای مردم  این میراث را تبیین کنیم و سمنوپزان نیز یکی از این میراث‌های فرهنگی ناملموس ماست.

«حسین ساری» در مراسم مراسم پیشواز از نوروز و آیین سنتی سمنوپزان ضمن تبریک میلاد با سعادت امام زمان (عج) در این مراسم گفت: نوروز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد، آیینی که با فرهنگ و تمدن ما عجین شده است. حوزه تمدن ایرانی برای نوروز اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است.

او ادامه داد: یکی از شاخصه‌های فرهنگی تمدن ما ایرانیان، همین نوروز است و چه بسا در اقصی نقاط دنیا ما را با چنین آیین‌هایی می‌شناسند. یکی از مراسم‌هایی که متناسب با ایام نوروز بوده سمنوپزان است.

مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: به تعبیر مهندس ضرغامی، میراث‌فرهنگی ناملموس ما کم از میراث‌فرهنگی ملموس ندارد و باید برای مردم  این میراث را تبیین کنیم و سمنوپزان نیز یکی از این میراث‌های فرهنگی ناملموس ماست.

ساری بیان کرد: صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سنوات مختلف تعدادی از ابنیه تاریخی را به حیات خود بازگردانده است. بهترین رویکرد در مواجه با ابنیه تاریخی ایجاد شده واگذاری این ابنیه برای مرمت و احیا به مردم است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در ادامه گفت:  بیش از ۱۳۰ بنای تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در سراسر کشور توسط صندوق احیا مرمت شده و در حال بهره‌برداری است، این موضوع با حضور مردم محقق شده است.

گفتنی است مراسم پیشواز از نوروز و آیین سنتی سمنوپزان توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی با حضور «حسین ساری» مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، طاهره قیومی مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر، سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و یحیی دارایی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز، عصر سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ در عمارت مسعودیه برگزار شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=4971

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.