• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3
طلایی در نخستین همایش ملی نمایندگان صندوق احیا؛

صندوق توسعه و احیا در آینده حکمرانی میراث فرهنگی نقش موثری دارد

  • کد خبر : 9102
  • 30 اردیبهشت 1403 - 23:10
صندوق توسعه و احیا در آینده حکمرانی میراث فرهنگی نقش موثری دارد
شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا گفت: صندوق توسعه و احیا به عنوان مولود مبارک میراث فرهنگی، نقش موثری در آینده حکمرانی این حوزه دارد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، طلایی بیان کرد: باید صندوق احیا را به عنوان یکی از فرزندان میراث فرهنگی کشور تلقی کنیم و از این مولود مبارک در جهت تقویت و رشد حوزه میراث فرهنگی بهره‌گیری شود.
طلایی با اشاره به تجربه خود در همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحول در نگاه حکمرانی به میراث فرهنگی را ضروری دانست و آن را نیاز اساسی میراث فرهنگی کشور قلمداد کرد.

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی گفت: باید ساختار صندوق احیا و کارکرد آن به همه مردم و همچنین دستگاه‌های دولتی شناسانده شود.
او افزود: آگاهی بخشی صرفا محدود به مردم نیست و در سطوح مختلف نهادهای حاکمیتی باید این امر تحقق یابد.
طلایی ادامه داد: مثلا در ماده صد قانون برنامه ششم توسعه آمده است که دستگاه‌های دولتی مکلف‌اند تا از محل منابع خودشان بناهای تاریخی تحت اختیارشان را مرمت و احیا کنند اما در بسیاری از موارد بدین امر پایبند نبودند.

صندوق به اجاره‌بهای بناهای واگذار شده وابسته نیست
طلایی با بیان اینکه قوانینی وجود دارد که درآمد آینده صندوق را بتوان از منابعی بجز اجاره‌بهای بناهای واگذار شده به سرمایه‌گذار بخش خصوصی تامین کرد، ادامه داد: با عدم وابستگی صندوق به این منابع،ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی کاهش می‌یابد.

پراکندگی مدیریت بناهای تاریخی در کشور آسیب‌زاست
مدیر عامل صندوق احیا با اشاره به آسیب‌زا بودن عدم تمرکز مدیریتی در حوزه بناهای تاریخی تصریح کرد: با همراهی با ادارات کل استان‌ها و ستاد وزارتخانه میراث فرهنگی به دنبال زنده‌کردن حقوق میراث فرهنگی در سایر سطوح دولتی هستیم.
او اضافه کرد: قصد داریم همایشی با حضور دادستان‌ها و قضاتی که درگیر با پرونده‌های قضایی مربوط به حوزه میراث فرهنگی هستند برگزار کنیم تا با ایجاد هم‌افزایی سبب تصمیمات و آراء دقیق‌تر و دوراندیشانه‌تر در این حوزه شویم.

تاسیس دبیرخانه بناهای ثبت‌جهانی شده در صندوق توسعه و احیا
طلایی در انتهای سخنانش با اشاره به تاسیس دبیرخانه بناهای ثبت جهانی شده در صندوق توسعه و احیا بیان کرد: با تاسیس این دبیرخانه، از این پس مراحل کارشناسی، مرمت و همچنین بهره‌برداری از بناهای ثبت جهانی شده به صورت تخصصی و ویژه بررسی خواهد شد.
گفتنی است نخستین گردهمایی ناظران و نمایندگان استانی صندوق توسعه و احیا، به منظور تجلیل و تقدیر نمایندگان صندوق و به پاس نظارت آنها بر پروژه‌های مرمت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی تحت اختیار صندوق در سطح کشور به میزبانی سرای عامری‌های کاشان برگزار شد.
لازم به ذکر است، برپایی این رویداد به منظور هم‌افزایی و همچنین برقراری ارتباط بیشتر میان نمایندگان استانی صندوق احیا و در راستای ترویج فرهنگ مرمت و احیا و توسعه آن در سطح کشور انجام شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=9102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.