• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
36
معاون سازمان اوقاف در مراسم امضای تفاهم نامه با صندوق احیاء تاکید کرد

هم افزایی برای احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی

  • کد خبر : 746
  • 10 شهریور 1399 - 18:28
هم افزایی برای احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی
معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: «به امیدخدا با تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید بتوانیم بناهای تاریخی موقوفه را احیا کنیم و از دانش فنی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و از حضور سرمایه گذاران خوشنام بهره ببریم.»

به‌گزارش روابط عمومی صندوق احیاء، مهدی پندار در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک فی‌ما‌بین صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه به‌منظور احیا و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی تحت اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه و ترویج فرهنگ وقف و بهره‌وری حداکثری موقوفات باارزش تاریخی که ظهر امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار گردید گفت: «تا قبل از امضای این تفاهم‌نامه دید هم‌افزایی وجود نداشت. خوشبختانه موضوع مالکیت و بهره‌برداری در ذیل این تفاهم‌نامه حل خواهد شد . »

او افزود: «علاوه بر راه‌اندازی کارگروه مشترک با صندوق توسعه، فعالیت‌های دیگری را نیز ذیل کارگروه مشترکی که با معاونت میراث‌فرهنگی داریم، در حال انجام است تا به امید خدا تمام موضوعات حل شود . »

پندار تصریح کرد: «آنچه که تا به امروز در اداره موقوفات براساس قوانین موجود قبل و بعد از انقلاب داشتیم، روح حاکم بر آن قوانین اجاره‌داری بود. واقعیت این است آنچه از موقوفات در ذهن داریم اجرای نیت است، قبل از اجرای نیت بر اساس قوانین، حفظ عین از اهمیت زیادی برخوردار است . »

تغییر رویکرد از اجاره داری به روش های مشارکتی

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: « با اجاره‌داری حفظ عین اتفاق نمی‌افتد. بر اساس سیاست‌گذاری که به تازگی با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اتفاق افتاده است، از اجاره‌داری به سمت انواع روش‌های مشارکت حرکت می‌کنیم . »

او افزود: «فضاهای میراث‌فرهنگی زیادی در مالکیت و اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد، به کارگیری روش‌های جدید مشارکت موجب می شود، احیای این بناها به بهترین نحو ممکن انجام شود و چه بسا بتواند فعالیت‌های اقتصادی در این اماکن، راه را برای اجرای نیت فراهم کند . »

پندار تاکید کرد: « امضای تفاهم‌نامه موجب هم‌افزایی میان وزارت میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه می‌شود.»

احیا و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی تحت اختیار سازمان و اوقاف، همکاری فی‌مابین در راستای ایجاد شرکت و موسسات مشترک و ترویج فرهنگ وقف و بهره‌وری حداکثری موقوفات با ارزش تاریخی از اهداف تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک فی‌مابین صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هستند

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=746

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.