• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
29

واگذاری ۹۷ بنای تاریخی کشور به بخش خصوصی

  • کد خبر : 718
  • 06 مهر 1399 - 10:20
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع ‌دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: از مجموع ۸۰۰ بنای تاریخی کشور که ساماندهی آن‌ها به این صندوق واگذار شده تاکنون ۹۷ بنا به بخش خصوصی واگذار شده ‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صابتا به نقل از خبرگزاری ایرنا، هادی میرزایی در بازدید از حمام حاج رییس تربت‌حیدریه افزود: واگذاری بناها با هدف مرمت و نگهداری بهینه اماکن تاریخی و فرهنگی، توسعه مقصد گردشگری و کمک به صیانت از این آثار بسیار ارزشمند انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه از این ۸۰۰ بنای تاریخی و فرهنگی ایران، ۴۱ بنا سهم خراسان رضوی است ادامه داد: سقف واگذاری بناها بالای ۱۰ سال است، اما در خصوص حمام حاج رییس طبق نظر دادگستری استعداد واگذاری تا ۱۵ سال را دارد و بنا به نحوه اداره آن، قابل تمدید و افزایش سقف قرارداد است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع ‌دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: این صندوق به استناد بند “ز” ماده ۱۱۴ قانون چهارم توسعه با هدف مرمت، احیاو بهره‌برداری بناهای تاریخی و فرهنگی و با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در سال ۸۴ تشکیل شد.
وی با بیان اینکه اولویت اصلی این صندوق، احیا و حفظ شان اماکن تاریخی و فرهنگی است افزود: نکته قابل تامل در خصوص حمام حاج رییس این است که در طول تاریخ آب را از مسیر حمام‌ها قطع کرده‌ایم و حمام‌های تاریخی تبدیل به موزه شده‌اند و نتیجه آن شده است که امروز کشور ترکیه خود را “مهد حمام” اعلام کرده و از این روهدف ما احیای حمام حاج رییس با همان کارکرد اولیه است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه نیز گفت: تاکنون این اداره برای مرمت و احیای حمام حاج رییس،پنج میلیارد ریال هزینه کرده ‌است.
علی محمدی با بیان اینکه هنوز این حمام به بخش خصوص واگذار نشده ‌است، افزود: طبق قانون اگر نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی به همراه داشته باشد، صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به منظور حمایت وارد عمل می‌شود و تسهیلات قرض‌الحسنه با سقف نامحدود به بخش خصوصی پرداخت می‌کند.
هم اکنون ۱۷ نوع تاسیسات گردشگری شامل مجتمع گردشگری، واحدهای اقامتی، رستوران‌های بین‌راهی، سفره‌خانه سنتی در شهرستان تربت‌حیدریه فعال است.
این خطه همچنین دارای ۳۲۰ جاذبه گردشگری و ۵۲ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ مشهد واقع است.

مشاهده خبر در خبرگزاری صدا وسیما
مشاهده خبر در خبرگزاری فارس
مشاهده خبر در خبرگزاری شبستان
لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=718

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.