• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
19
در سفر استانی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛

کاخ چایخوران چالوس به روی دوستداران میراث فرهنگی گشوده شد

  • کد خبر : 2033
  • 21 اسفند 1400 - 7:34
کاخ چایخوران چالوس به روی دوستداران میراث فرهنگی گشوده شد
کاخ چایخوران چالوس، جمعه 20 اسفند 1400 با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.

پایگاه خبری صابتا- در این افتتاح، هادی میرزایی، مدیرعامل و عوامل اجرایی و فنی صندوق توسعه و احیا، حجت‌الاسلام سیدداوود موسوی، امام جمعه چالوس و نادر زینالی، حسن میثمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث، مدیرکل امور استان، مهدی ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، جمعی از مدیران ادارات میراث فرهنگی و مسئولین فرمانداری شهرستان‌های استان مازندران، به‌علاوه اصغر کسنوی‌یزدی، سرمایه‌گذار کاخ چایخوران نیز حضور داشتند.

در این افتتاح و بازدید که در حاشیه هفدهمین سفر استانی هیئت‌دولت انجام شد، ضرغامی از حقوق ملت در برابر پادشاهان یاد کرد و بر تابلویی که به رسم یادگار از مراسم تهیه شده بود، نوشت: «حضور و مالکیت مردم در کاخ شاهان مبارک.»

ضرغامی درباره اهمیت گردشگری در استان مازندران، گفت: «مازندران و به‌ویژه غرب استان از ظرفیت‌های خوبی در بسیاری از حوزه ها به‌ویژه گردشگری برخوردار است که باید به نحو مطلوبی از آنها استفاده شود.»
ضرغامی در هفدهمین سفر استانی هیئت‌دولت، به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار دولت سیزدهم، با بیان اینکه دولت در سفر به مازندران اعتبارات خوبی در حوزه گردشگری در نطر گرفته است توضیح داد: «باید این عقب ماندگی تاریخی در بلند مدت جبران شود و ما در تلاش هستیم تا این اتفاق مهم بیفتد.»
در حاشیه این افتتاح، مستند کوتاهی شامل تاریخچه و آماده‌سازی بنای کاخ چایخوران (قبل از مرمت و بعد از مرمت) برای وزیر میراث و هیئت همراه پخش شد. پس از آن ضرغامی با اشاره به روند مرمت کاخ چایخوران، مطرح کرد: «سرمایه‌گذار با حمایت صندوق توسعه و احیا، در حوزه مرمت بنا بسیار خوب و مناسب عمل کرده است و امیدواریم بتواند در حوزه بهره‌برداری نیز اقدامات ارزشمندی داشته باشد.»

هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، در افتتاحیه این بنا با ارائه توضیحاتی درباره مشخصات فنی بنا، درباره اهمیت بناهای تاریخی و قدمت خطه مازندران گفت: «امروز برای افتتاح دو بنای تاریخی در این شهر هستیم اما در واقع این حضور برای پاسداشت هویت و قدمت فرهنگی است که بالاترین و ارزشمندترین سرمایه‌های کشور به شمار می‌روند. در واقع مجموعه‌ای از عوامل، (اقلیم‌ جغرافیایی، باورهای آئینی، مذهبی و سنتی، تأثیرات سیاسی در دوره‌های مختلف تاریخی) رفتار و روحیات مردم هر منطقه را تشکیل می‌دهند که یکی از جاذبه‌های مهم این کشور هم، همین تعدد فرهنگ‌ها و اقوام و تعامل بین آن‌هاست. یعنی با تمام تفاوت‌ها در صلح و آرامش و همدلی ایران را ساخته‌اند. خطه مازندران هم یکی از همین نمودهای هویت و تاریخ فرهنگی است. کاخ چایخوران و خانه منوچهری که امروز برای افتتاح آن مهمان این شهر هستیم، از بناهای تاریخی مازندران است که تاریخ آن‌ها تأییدی بر قدمت و اصالت این منطقه است.»

کاخ چایخوران چالوس، در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر در برهه‌ای از زمان مورد بی‌توجهی و در آستانه تخریب قرار گرفته بود که پس از ثبت ملی، در سال ۱۳۵۴ مرمت و بازسازی شد.

در سال ۱۳۸۴، با تشکیل صندوق توسعه و احیا، واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي بر اساس بند ‘ ز ‘ ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه كشور در دستور كار قرار گرفت. پس از آن در سال ۸۹ طبق مصوبه هیئت‌دولت به صندوق توسعه و احیا واگذار شد و در اردیبهشت ۹۷، طی تشریفات قانونی مزایده، برای مرمت، احیا و بهره‌برداری به سرمایه‌گذار تحویل داده شد. این بنا امروز بیستم اسفند، با حضور وزیر میراث فرهنگی و مدیرعامل و عوامل فنی و اجرایی صندوق توسعه و احیا افتتاح شده و در فاز بهره‌برداری قرار گرفت.

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.