• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

اخبار ویژه

برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد همکاری صندوق توسعه و احیا و وزارت کشور در احیای بناهای تاریخی

17
معاون میراث‌فرهنگی کشور:

کمتر از یک‌درصد بناهای تاریخی یزد در سیل اخیر دچار آسیب جدی شده است

  • کد خبر : 2961
  • 11 مرداد 1401 - 6:33
کمتر از یک‌درصد بناهای تاریخی یزد در سیل اخیر دچار آسیب جدی شده است
قائم‌مقام و معاون میراث‌فرهنگی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «در مجموعه بافت تاریخی یزد ۲۳ هزار پلاک ثبتی داریم از این تعداد پلاک ثبتی ۲۰۰ بنای ما تخریب جدی و ۴۰۰ بنا تخریب جزئی داشتند، یعنی چیزی کمتر از یک درصد بناها در سیل اخیر دچار آسیب جدی شده است.

«علی دارابی» در بازدید خود از مناطق آسیب‌دیده بافت تاریخی یزد و در جمع همیاران محلات این بافت تاریخی، اظهار کرد: از صبح در محلات مختلف از جمله محله زرتشتیان یزد، بازار، حوزه‌های علمیه، مغازه‌ها و اماکن عمومی مردم بازدید انجام شد که مهم‌ترین این بازدیدها، بازدید از بافت تاریخی بود.

قائم‌مقام و معاون میراث‌فرهنگی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بافت تاریخی برای ما باعث افتخار است، یزد به‌عنوان شهر جهانی ثبت‌شده فقط متعلق به مردم یزد و ایران نیست، بلکه در خصوص آن همه جهانیان احساس مسئولیت داشته و احساس افتخار می‌کنند و به آن احساس تعلق دارند.

دارابی افزود: در مجموعه بافت تاریخی یزد ۲۳ هزار پلاک ثبتی داریم از این تعداد پلاک ثبتی ۲۰۰ بناهای ما تخریب جدی و ۴۰۰ بنا تخریب جزئی داشتند یعنی چیزی کمتر از یک درصد بناها در سیل اخیر دچار آسیب جدی شدند و این نشان‌دهنده این است که اصول سنتی و مرمتی که توسط پیشینیان رعایت شده است برای ما افتخاری است.

او با تأکید بر اینکه بافت تاریخی یزد سرحال هست، گفت: آسیب‌هایی وارد شده اما گزارش‌هایی که داده می‌شود با بازدیدهای میدانی فرق دارد.

دارابی با اشاره به دیدار با فعالان میراثی یزد، گفت: این فعالان از کسانی بودند که از ساعات اولیه سیل حضور داشته و به پایش محله‌ها پرداختند و گلهٔ این افراد این بود که چرا برخی گزارش‌های خلاف واقع ارائه می‌دهند.

قائم‌مقام و معاون میراث‌فرهنگی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: الحمدالله در یزد همه پای‌کار هستند و قطعاً با این اهتمام و روحیه‌ای که در مردم یزد وجود دارد، یزد دوباره ساخته می‌شود و در بخش‌هایی که آثار سیل ویرانگر بوده و تخریب‌ شده است مرمت انجام خواهد شد.

دارابی افزود: در وزارت میراث‌فرهنگی ستادی تشکیل‌ شده و در استان هم ستاد بحران تشکیل‌ شده است و لذا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و در بخش‌های مختلف بازدید، مردم ابراز رضایت از همکاران من در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان داشتند که موجب افتخار بنده است.

او بیان کرد: از همه مسئولان، استاندار یزد، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و صداوسیما که از ساعات اولیه نقش جدی داشتند و در میدان بودند و در امر اطلاع‌رسانی و ایجاد آرامش تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2961

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.