• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
15

گراند هتل قزوین در انتظار سرمایه گذار

  • کد خبر : 5247
  • 11 اردیبهشت 1402 - 7:50
گراند هتل قزوین در انتظار سرمایه گذار
بهره برداری گراند هتل قزوین که توسط صندوق احیا به مزایده گذاشته به سرمایه گذار واگذار می‌شود.

بنای تاریخی گراند هتل با عرصه حدود ۲۰۶۲ مترمربع و اعیان حدود۱۶۰۰ متر مربع دارای طبقات زیرزمین، همکف و اول است و کاربری مصوب آن فرهنگی، هنری، اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته شده است و در مجاورت این بنا درست در پشت این عمارت در محل کنونی مدرسه علامه محمد قزوینی بنای عدلیه قرار داشته که در حریم باغ چهلستون و عالی قاپو قرار دارد.

گراند هتل قزوین دومین مهمانخانه شهر قزوین و همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد و در سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد و بنا شد پشت این عمارت در محل کنونی مدرسه علامه محمد قزوینی بنای عدلیه قرار داشته‌است، این بنا امروز قدیمی‌ترین گراند هتل باقی‌مانده در کل ایران است. البته در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضاشاه صورت گرفته‌است.

گراند هتل که از جانب خیابان دارای دوطبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده‌است، دارای راهروها و اتاق‌هایی بوده که با طاق و تویزه پوشش داده شده‌ و از ویژگی‌های همچون روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار است.

ورودی اصلی هتل در ضلع غربی بنا قرار داشت و طرفین آن دارای روکوب چوبی است، این ورودی به فضای تقسیم که در طبقه میانی واقع شده منتهی می‌شود این تالارها از سمت غرب مشرف به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستونداری محدود می‌شوند.

فضای تقسیم توسط پلکان چوبی به حیاط و طبقه زیرین هتل منتهی می‌شود و اتاق‌های هتل در طبقه اول واقع شده‌اند که راه ارتباطی این طبقه از طریق دو پلکان چوبی است، در این طبقه هجده اتاق وجود دارد که از غرب و شرق با ایوان به خیابان و حیاط مشرف می‌شوند.

در سمت جنوبی بنا و در سال ۱۳۱۰ سالن سینمایی به نام تابستانه ایجاد شد که در سال۱۳۱۹ دچار حریق شد اما دوباره ان را مرمت کردند و تا سال ۱۳۵۶ فعال بود که با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد این بنا هم‌اکنون در مجموعه باغ فرهنگی قزوین قرار گرفته است البته ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکار زینت داده شده است.

این بنا به شرکت سرمایه گذاری سمگا و واگذار و اقدامات صورت گرفته در طول واگذاری در قبال ان انجم شد که شامل تخریب بخش الحاقی زمین مجاور بنا، مرمت موقت ناودان، سبک سازی کف تراز سوم و حمل خاک روی طاق، بازسازی طاق نیمه فرو ریخته و سبک سازی و برداشتن کفپوش تراز دوم، داربست بندی و استحکام بخشی برخی از ستون‌ها می‌شود.

البته طی مکاتبات متعدد با اداره کل استان در ضلع شمالی بنا حدود ۷۷۰ متر زمین و مغازه جهت احداث بخش اقامتی به بنا واگذار شد با این تفاسیر که تملک ۳ مغازه موجود در آن بخش زمین نیز توسط سرمایه گذار انجام و به نام صندوق احیاء صورت پذیرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5247

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.