• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛

یکی از بندها در ابلاغ مدیریت صندوق احیا، تسریع در مشارکت مردم است

  • کد خبر : 5451
  • 03 خرداد 1402 - 5:52
یکی از بندها در ابلاغ مدیریت صندوق احیا، تسریع در مشارکت مردم است
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ما برای حفظ میراث‌فرهنگی فقط نمی‌توانیم به اعتبارات دولتی تکیه کنیم. اعتبارات دولتی برای حفظ میراث‌فرهنگی یک شوخی بزرگ است. حتما باید مردم مشارکت کنند و یکی از بندها در ابلاغ مدیریت صندوق احیا، تسریع در مشارکت مردم است.

 سید عزت‌الله ضرغامی امروز سه‌شنبه دوم خرداد ۱۴۰۲ در آیین رونمایی از پروژه‌های حفاظت و مرمت بناها و آثار تاریخی و اقدامات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد اظهار کرد: در لایحه قانون شرح وظایف وزارتخانه که تقدیم مجلس شده بخش عمده آن مربوط به حوزه میراث‌فرهنگی است و یقین دارم با توجه به صحبت‌های خوبی که دیروز در جلسه بررسی این قانون در کمیسیون فرهنگی مجلس انجام شد، حتما این قانون خوب است.

مهندس ضرغامی اضافه کرد: ۱۸ هزار اخطار در حوزه حفاری غیرمجاز و تشکیل ۱۵۰۰ پرونده اقدام مناسب و موثری است. تذکرات پیشگیرانه که نباید فقط در حوزه حجاب باشد! برخی‌ها اطلاعی ندارند. از این رو اقداماتی مانند صدور اخطار و ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی اهمیت زیادی دارد.

او در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: ما برای حفظ میراث‌فرهنگی فقط نمی‌توانیم به اعتبارات دولتی تکیه کنیم. اعتبارات دولتی برای حفظ میراث‌فرهنگی یک شوخی بزرگ است. حتما باید مردم مشارکت کنند و یکی از بندها در ابلاغ مدیریت صندوق احیا، تسریع در مشارکت مردم است. اگر مردم مشارکت نکنند، جلوی چشم ما آثار تاریخی از بین می‌رود. این در حالی است که صندوقی برای مشارکت و کمک مردم و علاقه‌مندان تشکیل شده و از مشارکت افراد در داخل و خارج از کشور در این باره استفاده خواهیم کرد.

مهندس ضرغامی همچنین به نقش نیروهای داوطلب در حفاظت از میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: باید مشارکت‌های مردمی را تقویت کرد و آن‌ها را پای کار آورد. مردم باید میراث‌فرهنگی را حفظ کنند. یگان حفاظت برای آن‌ها می‌تواند کارت شناسایی افتخاری صادر کند تا از ظرفیت‌های آنان برای حفاظت و صیانت هرچه بهتر از آثار تاریخی بهره ببریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: دنیا بداند و آن‌هایی که دنبال ایران‌هراسی هستند، باید اطلاع پیدا کنند که دولت جمهوری اسلامی از هزینه‌های ضروری چشم‌پوشی می‌کند و از اموال بیت‌المال‌ مسلمانان، کلیسا‌ها را مرمت می‌کند. اما با توجه به کمبود بودجه در کشور به طور حتم این امکان را نداریم که تمام ابنیه تاریخی را مرمت کنیم. بنابراین نیازمند مشارکت‌های مردمی هستیم.

در این نشست همچنین مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های کرمان، قزوین، گیلان و آذربایجان شرقی به ارائه گزارش پروژه‌های مرمتی استان خود پرداختند و مهندس ضرغامی بعد از شنیدن گزارش‌های آنان توصیه‌های لازم را درباره آثار و بناهای تاریخی و پروژه‌های مرمتی به مدیران کل این استان‌ها ارائه کرد.

در پایان این مراسم همچنین از تعدادی از برترین‌ها و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت با حضور مهندس ضرغامی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5451

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.