• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
11
در عالی‌ترین شورای فنی وزارت میراث فرهنگی انجام شد؛

احیای کاروان‌سرای تاج‌آباد با حل مشکلات حریم

  • کد خبر : 6255
  • 22 مرداد 1402 - 16:48
احیای کاروان‌سرای تاج‌آباد با حل مشکلات حریم
در این جلسه شورای فنی و اقتصادی صندوق، طرح احیای کاروان‌سرای تاج‌آباد و مشکلات حریم پیرامون بنا با حضور سرمایه‌گذار و و نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی همدان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، امروز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ جلسه شورای فنی و اقتصادی در عمارت مسعودیه برگزار شد.
در این جلسه شورای فنی و اقتصادی صندوق، طرح احیای کاروان‌سرای تاج‌آباد و مشکلات حریم پیرامون بنا با حضور سرمایه‌گذار و و نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی همدان بررسی شد.
در این جلسه نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی استان همدان شامل خانم ملامیرزایی، مسئول حریم اداره کل؛ امیدی مسئول حفظ و احیای اداره کل، عبدالله‌زاد سرمایه‌گذار کاروان‌سرای تاج آباد حضور داشتند.
از دیگر اعضای شورای فنی و اقتصادی می‌توان به امامی، تقی‌زاده، فرهنگی و رایتی‌مقدم همچنین سجاد موذن، عضو مدعو شورا و عضو هیات علمی دانشگاه علم‌وصنعت؛ ارجمندی، نماینده مدیر کل دفتر ثبت آثار حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی؛ محسن طوسی، نماینده دفتر حفظ و احیا اشاره کرد.
مدیران صندوق توسعه و احیا نیز که در این جلسه حاضر بودند شامل ابراهیمی، دستیار مدیر عامل؛ رمضان‌نژاد، مدیر اقتصادی و بازرگانی؛ قدمی، رئیس اداره بهره‌برداری؛ رضوی مدیر فنی و اجرایی و نورعلی‌وند، سرپرست اداره طراحی بودند.

معرفی کاروانسرای تاج‌آباد

این بنا در روستای تاج‌آباد سفلی شهرستان بهار، در غرب استان همدان قرار داشته و در مجاورت جاده همدان به کرمانشاه واقع شده است.
این کاروانسرا در گذشته به عنوان اقامتگاه موقت زائران کربلا استفاده می‌شده است، همچنین در دوره اخیر برای اهالی روستا کاربری تجاری و مسکونی داشته است. این کاروانسرا به دست بانو جهان قاجار، از نوادگان فتحعلی شاه و حاج میرزا علینقی کوثر همدانی ساخته شده است.
این بنای تاریخی دایره‌ای شکل است و مصالح اصلی آن را سنگ و آجر و ملات ساروج تشکیل می‌دهد. نوع سازه بنا، طاق و گنبدی است و مجموعه دارای ۲۶ حجره است که در اطراف حیاط گرد قرار دارد و شترخان‌ها نیز در پشت بنا واقع شده است. همچنین در میان حیاط دو چاه آب وجود دارد.
لازم به ذکر است مرمت‌های اساسی این بنا در گذشته توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان انجام شده است. مساحت عرصه این کاروانسرا حدود ۲۳۲۵ متر مربع و مساحت اعیان آن نیز حدود ۱۶۲۵ مترمربع است.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.