• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

2
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد:

برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است

  • کد خبر : 8746
  • 05 اردیبهشت 1403 - 10:53
برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است
محمود مرادی نراقی، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی از برگزاری مزایده جذب مشارکت در مرمت و احیای بناهای تاریخی استان مرکزی در نیمه اول سال جاری با همکاری صندوق توسعه و احیا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، محمود مرادی نراقی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با همکاری صندوق توسعه و احیا در حال طی مراحل قانونی و آماده‌سازی بسته مزایداتی بناهای استان مرکزی هستیم و امیدواریم در نیمه اول سال جاری بناهای تاریخی استان را از طریق صندوق توسعه و احیا وارد مزایده کنیم.

مرادی توضیح داد: کاروانسراهای مشهد میقان، ورده، کهک در دلیجان، خشکه رود در زرندیه، حمام تاریخی مامونیه، خانه تاریخی معتمدالایاله و آسیاب جفتی در آشتیان از بناهایی است که در حال آماده‌سازی و طی مراحل قانونی برای برگزاری مزایده و جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیاست.

او با بیان اینکه کاروانسرای دو دهک، موزه مفاخر، خانه حسن‌پور و عمارت امیر مفخم خمین به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون در حال بهره‌برداری است، افزود: دو بنا هم که در سالیان گذشته به بخش خصوصی واگذار شده بود به علت عدم تحقق تعهدات از سوی سرمایه‌گذار در حال اقاله آن هستبم و به سرمایه‌گذار دیگری واگذار خواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: از گذشته بسیار دور، استان مرکزی در مسیر جاده ادویه و بعدها نیز در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است و یکی از کریدورهای فعال تجارت در گذشته از غرب به شرق ایران از این استان عبور می‌کرد.
او افزود: این امر باعث شده تا کاروانسراهای زیادی در این منطقه تاسیس شد.

حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست

مرادی خاطر نشان کرد: اولویت ما در واگذاری بناها به بخش خصوصی جهت مشارکت در مرمت و احیا، حفاظت و نگهداری از بنا و پس از آن انتفاع بخش خصوصی است.

او ادامه داد: حفاظت و احیای بنا بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناها به بخش خصوصی است.

رویکرد آگاهانه صندوق توسعه و احیا در جذب مشارکت مردمی در احیای بناهای تاریخی

مدیر کل میراث فرهنگی مرکزی بیان کرد: رویکرد صندو توسعه و احیا در واگذاری بناها آگاهانه و کارشناسی شده است و این امر باعث تسهیل فرآیند جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و مرمت و احیای بناهای تاریخی می‌شود.

مرادی ضمن اشاره به اینکه در سالیان گذشته صرفا به بناهایی توجه شد که ایده‌آل بوده و به بخش خصوصی واگذار شدند، بر لزوم توجه به بناهایی که به حال خود رها شده و شرایط مساعده ندارند تاکید کرد.

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی گفت:باید دورنمایی از سرمایه‌گذاری روی بناهای تاریخی و مدت بازگشت سرمایه و همچنین سود حاصل از سرمایه‌گذاری در هر بنا به صورت منطقی و کارشناسی شده تخمین زده شود و برای سرمایه‌گذاران ترسیم شود.

او اضافه کرد: اینگونه رغبت بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران برای مشارکت در مرمت و احیای بناها شاهد خواهیم بود.

گذار از وجه صنعتی استان مرکزی به وجه گردشگری

مرادی با بیان اینکه صرفا وجه صنعتی استان مرکزی در اذهان عمومی برجسته شده است، یادآور شد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اذهان عمومی به وجوه دیگر این استان نیز توجه کنند.

او افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم تا گردشگران صرفا به عنوان یک معبر به این استان نگاه نکنند و بخشی از زمان سفرشان را به اقامت و بازدید از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شاخص این استان اختصاص دهند.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=8746

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.