• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
16
با حل مشکلات زیرساختی و تسریع فرآیند مرمت؛

مجموعه تاریخی چرخاب اردکان، جان تازه‌ای می‌گیرد

  • کد خبر : 6226
  • 22 مرداد 1402 - 13:00
مجموعه تاریخی چرخاب اردکان، جان تازه‌ای می‌گیرد
طی جلسه هم‌اندیشی صندوق توسعه و احیا با شرکت معدنی و صنعتی چادرمَلو، مقرر شد با حل مشکلات این مجموعه تاریخی، فرآیند مرمت بناها که نیمی از آن انجام شده، با سرعت بیشتری ادامه یابد و این بناهای ارزشمند هرچه سریع‌تر، احیا شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، امروز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ جلسه هم‌اندیشی با موضوع حل مشکلات زیرساختی پروژه چرخاب اردکان با حضور مدیران صندوق توسعه و احیا و نمایندگان شرکت معدنی و صنعتی چادرمَلو در عمارت مسعودیه برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد با حل مشکلات این مجموعه تاریخی، فرآیند مرمت که نیمی از آن انجام شده، با سرعت بیشتری ادامه یابد و این بناهای ارزشمند هرچه سریع‌تر، احیا شود.
در این جلسه در مورد مشکلات این مجموعه، اختلاف متراژ، موانع زیرساختی و جغرافیایی این پروژه بین صندوق و بهره‌بردار، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و تصمیمات لازم برای تسریع در راه‌اندازی این بنا، اتخاذ شد.

چرخش چرخاب از پردیسان به صندوق

گفتنی است مجموعه چرخاب اردکان شامل پنج بنای تاریخی شامل خانه انصاری، خانه ضیائی، خانه مجدالعلماء یا سروری، خانه سنائی و خانه صغیره است که در سال‌های گذشته قرار بود به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های زنجیره‌ای «طرح پردیسان»، مرمت و احیا شود.
با مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۷، مجموعه چرخاب در اختیار صندوق توسعه و احیا قرار گرفت، دو سال بعد در اسفند ۱۳۹۹، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مزایده احیای این بنا، برنده شد.
در ادامه قراردادی با عنوان «سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، و واگذاری حق بهره‌برداری در مدت معین از بناهای تاریخی مجموعه چرخاب اردکان» با کاربری فرهنگی، هنری، اقامتی، پذیرایی، با این شرکت منعقد شد.

مجموعه عظیم چرخاب اردکان

مجموعه چرخاب اردکان با متراژی بالغ بر ۵۷۰۰ متر مربع به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی است که در اختیار صندق توسعه و احیا قرار دارد.
توانمندی سرمایه‌گذار از نظر تیم اجرایی و تمکن مالی نیز باعث شده است که این مجموعه به عنوان یکی از نمونه‌های شاخص در مرمت و احیا شناخته شود.
تاکنون ۴۵ % عملیات مرمتی و اجرایی این مجموعه تاریخی، انجام شده است و با جدیت صندوق در رفع مشکلات زیرساختی و همچنین افزایش همکاری نهادهای استانی این پروژه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.