• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اخبار ویژه

برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد همکاری صندوق توسعه و احیا و وزارت کشور در احیای بناهای تاریخی

20
هویت و اصالت بنای تاریخی در استفاده نامتعارف اداری نیست !

بهره برداری «فرهنگی و هنری» از «خانه محتشم»

  • کد خبر : 1505
  • 02 آذر 1400 - 10:55
بهره برداری «فرهنگی و هنری» از «خانه محتشم»

صندوق توسعه و احیاء با استناد به بند ز ماده ۱۱۴ قانون چهارم توسعه موظف است مدیریت احیا و بهره برداری از بناهای تحت اختیار خود را به سرمایه گذار ذی صلاح واگذار کند. از جمله نکات مهم در بهره برداری مناسب و خردمندانه از بناهای تاریخی، انتخاب کاربری متناسب با هویت و اصالت ‌بنا […]

صندوق توسعه و احیاء با استناد به بند ز ماده ۱۱۴ قانون چهارم توسعه موظف است مدیریت احیا و بهره برداری از بناهای تحت اختیار خود را به سرمایه گذار ذی صلاح واگذار کند.

از جمله نکات مهم در بهره برداری مناسب و خردمندانه از بناهای تاریخی، انتخاب کاربری متناسب با هویت و اصالت ‌بنا و توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و بومی آن است. این موضوع طی فرآیند کارشناسی و از طریق «ماتریس کاربری» صندوق احیاء محقق می شود.

در این راستا همواره تعامل با میراث فرهنگی استان ها نیز به منظور همفکری برای کارشناسی و انتخاب کاربری مناسب بناهای تاریخی به صورت جدی در دستور کار صندوق احیا قرار داشته است.

این مهم در ارتباط با بناهای تاریخی استان فارس و به ویژه خانه محتشم شیراز نیز صورت پذیرفته و مکاتبات زیادی با اداره کل میراث فرهنگی این استان جهت ارائه اطلاعات و پیشنهاد کاربری برای این بنای تاریخی انجام شده است.

با این وجود، همراهی لازم از سوی این اداره کل انجام نگرفته و میراث فرهنگی استان فارس در طول این مدت بر «استفاده غیرمتعارف اداری» از این بنای تاریخی «اصرار» ورزیده است.

این در حالی است که خانه محتشم یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترين خانه‌های تاریخی شهر شیراز محسوب مي­شود و از اعتبارات «طرح پردیسان» مرمت شده و باید وفق قانون و مصوبه هیات دولت، با واگذاری به بخش خصوصی، به عموم مردم ارائه خدمت کند و بهره برداری غیرقانونی و تعریف کاربری اداری برای آن، تناسبی با هویت و اصالت این بنا ندارد.

گفتنی است به استناد قانون، استفاده بدون مجوز و با کاربری غیرمتعارف برای بناهای تاریخی از سوی دستگاه ها (دولتی یا عمومی) تخلف محسوب می شود. (تبصره ۷ ماده ۶۹ مقررات مالی دولت: «عدم اجراي اين قانون توسط هر يك از مقامات و كارمندان در حكم تصرف غير مجاز در اموال دولتي محسوب مي شود»)

لذا صندوق توسعه و احیاء به منظور اجرای نص صریح قانون که طی آن، ماموریت تعیین و اعطای مجوز کاربری و بهره برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی قابل احیاء به این صندوق واگذار شده است و همچنین مصوبات هیئت محترم دولت که حق استفاده و بهره برداری از بنای تاریخی محتشم شیراز را به صندوق احیاء واگذار کرد است، سال گذشته این بنای تاریخی را به فراخوان عمومی گذاشت و پس از بررسی فنی و اقتصادی پیشنهادهای دریافتی سرمایه گذاران، مرمت، احیا و بهره برداری از آن را با «کاربری فرهنگی و هنری» به سرمایه گذار ذی صلاح واگذار کرد.

این موضوع، قبل و بعد از انتشار فراخوان عمومی، به صورت مکتوب به اداره کل میراث فرهنگی استان فارس جهت معرفی بهره بردار در شأن و همچنین تخلیه ی این بنا اعلام شده بود. لذا بنای مذکور، با کار کارشناسی و طی تشریفات قانونی به سرمایه گذار تحویل گردید.

همانطور که وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بارها بر «زدن زیر میز فرایندهای غلط و ناکارآمد» تاکید کرده اند و معتقدند «عده‌ای در پشت پرده این فرایندهای نادرست معرکه گرفته‌اند»، صندوق احیا نیز تلاش کرده است زیر میز روندهای غلط و غیرقانونی در بهره برداری از بناهای تاریخی بزند.

در این راستا در دو سال اخیر در تعیین و اعطای کاربری بناهای تاریخی، هویت و اصالت بناهای تاریخی را مدنظر قرار داده و با فاصله گرفتن از روال اعطای کاربری های اقامتی و پذیرایی برای بناهای تاریخی، به سمت کاربری های فرهنگی و هنری (اعم از خانه های خلاق صنایع دستی و فرش دستباف، حمام های ایرانی، موزه های تخصصی و تجربه گرا و …) حرکت کرده است که این مهم در رابطه با خانه محتشم شیراز نیز صادق بوده و این بنای تاریخی با کاربری فرهنگی و هنری به سرمایه گذار تحویل شده است تا بتواند به عنوان محرک توسعه و مرکز رویدادهای فرهنگی در محور تاریخی زندیه ایفای نقش کند.

همچنین در راستای سیاست های کلان وزارتخانه در دوره جدید، آمادگی داشته و دارد از ظرفیت تشکل های حرفه ای و سازمان های مردم نهاد، جهت همکاری در حوزه های نظارت، ارزیابی و امکان سنجی در پروژه ها این صندوق بهره گیری نماید.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=1505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.